התפשטות מגפת הקורונה בישראל גרמה לטלטלה עזה במישור התעסוקתי ובחיי המסחר והעסקים בישראל. במטרה לבלום את התפשטות המגפה, הטילה הממשלה בישראל שורת הגבלות חסרות תקדים שהובילו להפחתה משמעותית בהיקף הפעילות העסקית במשק ואף להשבתה מלאה של פעילות מסחרית ומקומות עבודה רבים בישראל. צעדים אלו גרמו לקשיי תזרים של בעלי עסקים ועובדים שכירים רבים שלפתע מצאו את עצמם מתקשים לעמוד בהחזרי משכנתאות ובתשלומים לבעלי נכסים, ספקים, רשויות וגורמים נוספים. 

לפניה ישירה אל משרד עורכי דין וגישור בנימין הנר, לחץ/י כאן

חובות בהיקף של מאות אלפי שקלים ויותר
מציאות עגומה זו גרמה לכך שבעלי עסקים ועובדים שכירים רבים נאלצים להתמודד כעת, ביום שאחרי המגפה, עם חובות בהיקף של מאות אלפי שקלים ויותר. נוסף על כך, במקרים רבים בעלי עסקים שניצלו את האפשרות שהעניקה להם המדינה ונטלו הלוואה בערבות המדינה, נתקלים כעת בקושי לעמוד בהחזרי ההלוואה לאחר שספגו מהלומה כה קשה שחייבה אותם להפסיק לחלוטין את הפעילות העסקית.
 
ברוב המקרים, אדם שהחליט לפתוח בהליך חדלות פירעון כבר הבין שאין לו אפשרות לעמוד בהתחייבויותיו כלפי נושים. התחייבויות אלו יכולות לכלול חובות שכבר נפתחו ביחס אליהם הליכים בהוצאה לפועל וחובות שביחס אליהם עדיין לא נפתחו הליכים כאמור.

חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי החדש נועד לקצר ולייעל את ההליכים
הליך חדלות פירעון ושיקום כלכלי מכוח החוק החדש נכנס לתוקף בחודש ספטמבר בשנת 2019, ונועד לקצר ולייעל את ההליכים, לתחום אותם בזמן ולאזן בין האינטרסים של הנושים ובין האינטרסים של החייבים. חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי החדש ביטא את השינוי שחל בגישת המחוקק בכל הקשור לאנשים שנקלעו לקשיים בתשלום חובותיהם. החוק נועד להסיר את הסטיגמה שנלוותה בעבר ל"פושטי רגל" וייחסה להם חוסר אחריות והיעדר תום לב ביצירת החובות אשר הובילו אותם למצבם הבעייתי. בשונה מפקודת פשיטת הרגל, החוק החדש מבטא הבנה כי בעידן המודרני כל עסק או אדם פרטי עלול להיקלע לחובות ולקשיים כלכליים.
 
כדי ליישם את מטרות החוק, ניתנים לחייבים כלים שיסייעו להם להשתקם מבחינה כלכלית תוך קיצור משמעותי של משך התנהלות ההליכים. בשורה התחתונה, ההליך נועד לאפשר לנושים לקבל את כספם תוך מתן סיוע לחייב להגיע לנקודה שתאפשר לו לצאת לחיים חדשים ונקיים מחובות מהר ככל האפשר.

כיצד הליך חדלות פירעון מתנהל בפועל?
בעת פניה לבית המשפט בבקשה לפתוח בהליכי חדלות פירעון, החייב נדרש להגיש תצהיר הסתבכות  שכולל את הפרטים שהובילו להסתבכותו הכלכלית. נוסף על כך, החייב יידרש להגיש יחד עם הבקשה לפתיחת הליכים תדפיסי חשבונות בנק, תלושי שכר או דו"ח מרואה חשבון, אישורים על החזקה בנכסי נדל"ן ופירוט הכנסות ממניות ומנדל"ן. במסגרת זו החייב יצטרך לפרט את כל תיקי ההוצאה לפועל שנפתחו נגדו בעבר, להגיש תדפיסי כרטיסי אשראי ועוד. יתרה מזאת, החייב יידרש לחתום על טופס ויתור סודיות ולשלם אגרה עבור פתיחת הליך בסך של 1,600 שקלים.

בית המשפט ייבחן את התצהיר ואת המסמכים הנלווים לבקשה לפתיחת הליכים ובהתאם יחליט האם לתת לחייב צו לפתיחה בהליכים. אם בית המשפט השתכנע שראוי לתת צו פתיחת הליכים לחייב בעל עסק, ניהול העסק וחובותיו יוקפאו ויעברו לידיו של נאמן שבית המשפט ממנה. במהלך תקופת הביניים שלאחר קבלת הצו ייאסר על החייב לפרוע את חובותיו אלא בכפוף להוראות החוק, הוא יחויב לפעול בשיתוף פעולה עם הנאמן ולהעביר לבית המשפט דיווח תקופתי אודות הכנסותיו והוצאותיו נוסף על תשלום חודשי לקופת הנשייה. עוד יחולו על החייב הגבלות שתכליתן למנוע ממנו להגדיל את החוב כגון עיכוב יציאה מהארץ, מעמד של לקוח מוגבל מיוחד בבנק, הגבלה על שימוש בכרטיס אשראי ואיסור על השתתפות בתאגיד או בהקמתו.

בסמוך לפני סיום תקופת הביניים, הנאמן יגיש לממונה על הליכי חדלות פירעון את ממצאי הבדיקה שביצע ביחס לחייב. הדו"ח כולל מידע ביחס למצבו הכלכלי של החייב, הסיבות שהובילו להסתבכותו הכלכלית כמו גם פירוט של הנכסים והכספים שבקופת הנשייה. בהמשך ולאחר שעיין במסמכים, הממונה יעביר לבית המשפט את הצעתו לתוכנית שנועדה לשקם את החייב. במסגרת התוכנית הממונה יתייחס למימוש הנכסים והכספים בקופת הנשייה, להגבלות שיוטלו על החייב, לתשלומים שעליו לשלם, להכשרה להתנהלות כלכלית תקינה ולאפשרות של מתן הפטר לחייב.

עורך הדין בנימין הנר (צילום: משרד עו''ד בנימין הנר)
עורך הדין בנימין הנר (צילום: משרד עו''ד בנימין הנר)

דיון בתוכנית לשיקומו הכלכלי של החייב
בשלב הבא, בית המשפט ידון בהצעת הממונה לתוכנית השיקום הכלכלי של החייב ובסיום הדיון ייתן לו צו לשיקום כלכלי. הצו הוא למעשה תוכנית להחזר חובות החייב ולשיקומו הכלכלי. בית המשפט רשאי לתת לחייב הפטר בשלב זה לפי ההסדר עם הנאמן או בכפוף לפירעון הסדר החוב. אם החייב לא קיבל הפטר כבר בשלב זה, תחל תקופת שיקום כלכלי שאורכה 3 שנים אשר במהלכה ימשיכו לחול על החייב הגבלות והוא יידרש להמשיך להעביר תשלומים שישמשו לפירעון החוב, ולהשתתף בהכשרה להתנהלות כלכלית נכונה.

קבלת הפטר תאפשר לחייב לפתוח בחיים חדשים ונקיים מחובות
עם סיום ההליך, החייב יקבל צו לשיקום כלכלי אשר ילווה בניהול או במימוש של הנכסים שבבעלותו לצורך פירעון חובותיו לנושים. לאחר קבלת הצו ופירעון החובות בהתאם להסדר בהליך חדלות הפירעון, החייב יקבל הפטר שיאפשר לו לפתוח בחיים חדשים ונקיים מחובות. חשוב לציין כי החוק החדש תורם באופן ממשי לייעול ההליך ולקיצורו על ידי כך שהוא מגביל אותו לתקופה כוללת של 4 שנים.

משרד עורכי דין וגישור בנימין הנר עוסק בהוצאה לפועל, איחוד תיקים, הליכי חדלות פירעון ופשיטות רגל, הסדרי נושים, ייצוג חייבים וזוכים, גבייה לעסקים ועוד. הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין LawGuide.

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.