ר. הייתה בת 32 כשהלכה ללדת את בנה השביעי. במהלך הלידה משהו השתבש. נוצר קרע משמעותי, שגרם לה לדימום פנימי משמעותי. למרבה הצער היא לא שרדה את הלידה. תינוקה נותר יתום, כמו יתר אחיו.

קרע שנוצר בעקבות לידה אינו דבר נדיר, אך במצבים מסוימים עלול להוות סכנה לחיי האם או התינוק, ואף להביא למוות. פעמים רבות הקרע מתרחש בעקבות רשלנות רפואית של הצוות המטפל. עו"ד דיקלה ואנונו הייתה עדה לאינספור מקרים מעין אלו, והיא מסבירה על כל הנזקים האפשריים שמתרחשים אצל היולדת בעקבות לידה טראומתית.

עו"ד דיקלה ואנונו היא בעלת תואר ראשון במשפטים, מתמחה בתיקי 'רשלנות רפואית', הסכמי מכר דירות, צוואות, נזיקין ותאונות דרכים. במשך 12 שנות ניסיון היא רכשה רזומה עשיר בכל נושא הרשלנות הרפואית, גם במקרים המוגדרים כמסובכים ומורכבים.
 
במסגרת עיסוקה, מטפלת עו"ד ואנונו במגוון רחב של בעיות מתחומי הרפואה השונים. במשך השנים היא ייצגה את הצד הנתבע, הרופאים, בתי החולים, קופות החולים, והמרפאות הפרטיות, ובהמשך עברה לייצג את הצד התובע - המטופלים. ההיכרות שלה עם שני הצדדים מעניקה לה כיום יתרון רב בייצוג הצד התובע, משום שכבר בשלב שמיעת הטענות של התובע היא יכולה לצפות את הטענות שיטען הצד שכנגד ולהיערך אליהן.

לפניה ישירה אל עורכת דין דיקלה ואנונו, לחץ/י כאן

אילו נזקים עלולים להתרחש אצל היולדת במהלך לידה טראומתית או לאחריה?
"יש מספר נזקים עיקריים שיכולים להתרחש בלידה. הראשון שבהם הוא קרע בלידה. הופעת קרע בלידה עלולה להעיד על התנהלות לקויה מצד הצוות המטפל". 

"קרע ברחם או במקומות אחרים בגוף האישה עלול להופיע במהלך ניתוח חירום או לידה שהסתבכה. יש פעמים שהקרע מוביל לניתוח קיסרי בהול והוא עשוי לגרום לנזק מוחי ליילוד ולדימום משמעותי לאם. ישנן דרגות חומרה שונות של קרעים, ויש כאלו שמסבים נזקים בלתי הפיכים ליולדת, כמו קושי בתפקוד יומיומי, שליטה על הסוגרים וכו'. במקרים חמורים במיוחד לא יהיה מנוס מכריתת רחם". 

מלבד זאת, קרע משמעותי עלול לגרום ללידות הבאות להתבצע אך ורק בניתוח קיסרי, מה שמשפיע על כמות הלידות הבאות. לעיתים נוצרים נזקים בעקבות טיפול לא נכון בקרע, כמו: תפירה רשלנית, תפירה על ידי גורם בלתי מיומן ועוד.

"נזק נוסף הוא דימום פנימי שלא אובחן בזמן, שעשוי לגרום לנזקים קשים ואף למוות של היולדת לא עלינו". 

"כמו כן, ראינו מקרים רבים של רשלנות רפואית במתן אפידורל. כאשר זריקת האפידורל והמעקב אחר היולדת בהמשך לא מבוצע כראוי, הן היולדת והן התינוק עלולים למצוא את עצמם בסיכון לפגיעה. תפקידה של הרדמה אפידוראלית היא לחסום את העצבים בנקודת ההזרקה בעמוד השדרה התחתון. אם ההליך נעשה בצורה שגויה, הוא עלול לגרום לנזקים קשים".

"ישנם מספר גורמים המביאים לפגיעות אפידורליות בעקבות טעויות רפואיות, הנה חלק מהן: נתינת תרופות שהיולדת אלרגית אליהן, מינון לא נכון של תרופות, הזרקת אפידורל לאישה המשתמשת במדללי דם או עם ספירת טסיות דם נמוכות ועוד".

"פגיעות אפשריות של אפידורל שניתן בצורה שגויה הן: ירידה בלחץ הדם, נזק עצבי, שיתוק, פרכוסים, כאבי ראש, דום לב ועוד".

"נזק נוסף שיכול להתרחש אצל האם הוא הידבקויות שנגרמות כתוצאה מניתוח קיסרי". מסכמת עו''ד ואנונו.

עורכת הדין דיקלה ואנונו (צילום: דניאל אוחנה )
עורכת הדין דיקלה ואנונו (צילום: דניאל אוחנה )

מה ניתן לעשות במצב בו נגרם נזק ליולדת בעקבות לידה טראומתית וההורים רוצים לתבוע את הצוות הרפואי?
"חשוב לשמור על כל חומר רפואי ממהלך טרום הלידה, הלידה ואחריה ולפנות לעו''ד המתמצא בנושא תביעות רפואיות. בדרך כלל גם כאשר הלקוח מגיע אלי בלי מסמכים רפואיים רלוונטיים, אני מוציאה אותם מהמוסדות הרפואיים בהם טופל". 

"כאשר מגיעים אלי אני בוחנת את הרשומות הרפואיות ואת ההחלטות שהתקבלו על ידי הרופאים ואנשי הצוות הנלווים מהרגע בו אושפזה האישה ועד לאחר הלידה". 

"יש לדעת שתביעות רשלנות רפואית בגין נזקים ליולדת, המתקבלות בבית המשפט, יכולות להוביל לפסיקת סכומים משמעותיים. בתביעה נלקחים בחשבון כל הפרמטרים: הנזקים הגופניים והנפשיים וההשפעה של הנזק לטווח הארוך. אני אישית ליוויתי תיק של אישה שנאלצו לכרות את רחמה בעקבות קרע ברחם. הפיצוי שקיבלה משקף את כל המכלול, כולל הידיעה שלא תוכל להביא ילדים לעולם". 

"לסיום, חשוב לי לתת טיפ נחוץ שקשור יותר לנזק שעלול להיגרם לתינוק. חומצה פולית היא תוסף זול אך אפקטיבי מאד במניעת מומים ביילוד. חשוב ליטול אותה מספר חודשים לפני שמתבשרים על הצטרפות תינוק חדש למשפחה, והיא יעילה עד לשבוע השישי. במידה והרופא לא הורה לאישה בגיל פוריות ליטול חומצה פולית ונולד תינוק עם מום, ניתן לתבוע אותו על רשלנות".

עו"ד דיקלה ואנונו מתמחה בתיקי רשלנות רפואית, הסכמי מכר דירות, צוואות, נזיקין ותאונות דרכים. הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין LawGuide.

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.