על פי החוק וצווי ההרחבה בעניין פנסיית החובה, מעסיק מחויב להפקיד עבור עובד לפנסיה ופיצויים לאחר 6 חודשי עבודה, במידה ולא הייתה לו פנסיה קודמת או רצף הפקדות, או לאחר 3 חודשי עבודה רטרואקטיבית מיום עבודה ראשון.

בסוגיה זו חלוקים ציבור העובדים וציבור המעסיקים, ציבור המעסיקים יטען כי במידה ועובד מתפטר, או מפוטר, לאחר פחות משלושה חודשי עבודה הרי שאין צורך להפקיד לפנסיה עבורו, מאחר שלא השלים 3 חודשי עבודה. ציבור העובדים יטען כי יש להפקיד לפנסיה אף אם לא חלפו 3 חודשי עבודה.

בעניין זה אין החלטה שיפוטית אחת באשר לסוגיית חובת תשלום הפנסיה לעובדים אשר לא השלימו 3 חודשי עבודה ואשר הגיעו למקום העבודה עם רצף פנסיוני.

לפניה ישירה אל משרד עורכי דין חביבי-קובץ', לחץ/י כאן

אין חובה על ידי מעסיק להפקיד לפנסיה בטרם חלפו 3 חודשי עבודה
נתקבלו מספר פסקי דין בבית הדין האזורי לעבודה וביניהם פס"ד ויקטור חיימוב 51394-05-13 ופס"ד אריה פומרנץ 52297-04-13, לפיהם אין חובה על המעסיק לשלם פנסיה לעובד שלא השלים 3 חודשי עבודה.

קיימת חובה להפקיד לעובדים אשר טרם השלימו 3 חודשי עבודה
לאחר פסקי הדין המוזכרים לעיל ניתן פס"ד לפיו קיימת חובה על המעסיק להפקיד פנסיה ופיצויים לעובד אף אם לא השלים 3 חודשי עבודה. לפי פס"ד אורן באום 1881-03-18, אשר ניתן מאוחר יותר, ביום 4/2/2019, נפסק כי יש להפקיד עבור עובד את דמי הפנסיה והפיצויים אף אם לא השלים 3 חודשי עבודה מפני שעולה מצו ההרחבה כי החובה להפקיד היא מיום העבודה הראשון וכך נאמר שם:

"14. בצו ההרחבה צוינה בבירור זכאותו של העובד לביצוע ההפרשות החל מהיום הראשון לעבודתו. עוד צוין כי ההפרשות הנ"ל יבוצעו לאחר 3 חודשים או בתום שנת המס- המועד המוקדם מביניהם. בהתאם לכך, הרי שלא יכול להיות חולק כי בתום שנת המס 2017 הגיע המועד בו היה על הנתבעת להפריש עבור התובע לפנסיה. לא ברורה התנהלותה של הנתבעת בעניין זה, כאשר המשיכה לדבוק בטענתה בעניין עבודה במשך לפחות 3 חודשים, למרות שבסעיף עצמו מופיעה חלופה אחרת שלא יכול להיות חולק שהתקיימה. 

15. מעבר לדרוש, אציין כי מקובלת עליי הפרשנות לפיה בהתאם לסעיף הנ"ל, חובה על המעסיק לבצע הפרשות רטרואקטיביות לביטוח פנסיוני גם אם העובד הפסיק את עבודתו לפני שהשלים 3 חודשי עבודה. זאת שכן צוינה בפירוש זכאותו להפרשות החל מהיום הראשון, והמשך הסעיף עוסק למעשה בדרך בה יבוצעו ההפרשות הנ"ל ולא עוסק בעצם הזכאות."

דעתי בעניין זה כדעת כב' השופטת אופירה דגן-טוכמכר, מאחר שלפי לשון החוק יש לשלם לעובד לאחר 3 עבודה או לפני תום שנת המס, מיום עבודה ראשון, נראה כי המחוקק ביקש לשמור את הרצף הביטוחי של העובדים.

עורכת הדין רונית חביבי (צילום: משרד עו''ד חביבי קובץ')
עורכת הדין רונית חביבי (צילום: משרד עו''ד חביבי קובץ')

מתן הגנה על זכויות פנסיוניות של עובדים
הרציונל מאחורי דיני העבודה ובעיקר דיני המגן הוא להגן על זכויותיהם של העובדים ובכלל זה על הזכויות הפנסיוניות, אם רצה המחוקק שמעסיק יהיה פטור מלהפקיד פנסיה ופיצויים לעובדים אשר טרם מלאו להם 3 חודשי עבודה היה כותב זאת, כפי שכתב את התנאים והמועדים לתשלום הפנסיה והפיצויים עבור עובדים אלו באופן מפורט.

משרד עורכי דין חביבי-קובץ הוא משרד בוטיק שעוסק בדיני עבודה, בייצוג עובדים ומעסיקים בבתי הדין לעבודה, ייעוץ בהסכמי שכר, הגשת תביעות שכר וזכויות סוציאליות ועוד. הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין LawGuide.

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.