מן המפורסמות היא כי נזילות בבתים משותפים מהוות מטרד יומיומי, גורמות לנזקים בדירה ומלוות בעוגמת נפש מרובה - אשר בגינן נאלצים הדיירים לפנות לערכאות כאשר הם נתקלים בסירוב מצד שכן לתקן נזקים בדירתו.

דרך המלך היא לפנות לדייר אשר מקור הנזילה נובע מדירתו ולפתור זאת בשלב ההתחלתי, אולם מה ניתן לעשות כאשר הדייר מכחיש ומסרב בתוקף לעשות זאת?

לפניה ישירה אל משרד עורכי דין דרורית מלינרסקי, לחץ/י כאן

השכן סירב בתוקף לתקן את הנזק והכחיש כי מקורו בדירתו
מקרה כגון זה נידון בפני המפקחת על המקרקעין כאשר עסקינן בשכנים אשר פנו מספר רב של פעמים לדייר המתגורר בדירה מעליהם על מנת לתקן את הנזק. השכן סירב בתוקף בטענה כי מקור הנזילה הוא מדירתו.

על מנת להוכיח את חבותו השכן פנה למומחה לאיתור הנזילות באמצעות מצלמה טרמית. המומחה הוכיח מעבר לכל ספק כי מקור הנזילה הוא מדירת השכן. בצר להם פנו השכנים למפקחת על המקרקעין אשר  מינתה מומחה מטעמה בהסכמת הצדדים על מנת שיחווה את דעתו בדבר מקור הנזילות.

המפקחת על המקרקעין פסקה כי השכן מחויב לפצות את שכניו בגין הנזק
המומחה ערך מספר ביקורים ולאחר שביצע בדיקות הצפה בדירת השכן המזיק עלה בידו להוכיח כי מקור הנזק הוא בדירת השכן. לפיכך, המפקחת על המקרקעין פסקה כי השכן מחויב לפצות את שכניו אשר ניזוקו כתוצאה מן הכשל באיטום והנזילות אשר חדרו והסבו נזק רב לדירתם.

בפסיקתה המלומדת ציינה המפקחת כי ההוראה לתיקון היא חד משמעית, לא מסויגת ומטילה חובה אבסולוטית של תיקון על בעל הדירה שאצלו נוצרה התקלה. שאלת האשם אינה עולה כלל שכן התקנון המצוי קובע מפורשות כי בעל דירה זכאי לדרוש מבעל דירה אחרת שיבצע תיקון בדירה האחרת אשר אי ביצועו עלול לפגוע בדירתו של דורש התיקון.

חברת הביטוח סירבה לפצות את בעלי הדירה שניזוקו בגין הנזק שנגרם להם
זאת ועוד, חשוב לציין כי פנייתם של השכנים לחברת הביטוח אשר ביטחה את דירתם נענתה בשלילה. בשל כך, בעלי הדירה הניזוקה פנו לבית המשפט השלום על מנת שחברת הביטוח תפצה אותם בשל הצורך בהוצאות אשר נגרמו להם עקב אי רצונה של חברת הביטוח ליטול חלק בכיסוי הנזקים ומזעור הנזק כמתחייב על פי הפוליסה.

בית משפט השלום פסק כי: "חרף העובדה שהיה ברור די מלכתחילה כי מקור הנזילה הוא מדירת השכן, כך גם לפי מומחי הנתבעת, וכי הנתבעת הייתה יכולה לוודא את הכיסוי הביטוחי בשקידה סבירה, הנתבעת שלחה את התובע שהיה לו כיסוי ביטוחי מלכתחילה להליך מורט עצבים מול השכן, במסגרתו נאלץ להתמודד עם טענות שהוא מרטיב את תקרת ביתו בעצמו.

הנתבעת אף הכבירה וייצגה את נציגות הבית המשותף בהתמודדות מול התובע, שעה שהייתה אמורה לעמוד לצדו ולתמוך בו בהליך, לתקן את הנזק ולחזור לשכן במידת הצורך, וגרמה לתובע לנהל הליך ממושך ויקר, כשהיא יושבת על הגדר."

עוד נקבע בפסק הדין כי: "חרף האמור, לא טרחו הנתבעות לבחון לעומק, אם מצב הדברים העובדתי האמור נכלל בכיסוי ביטוחי בגדרי אחת מחלופות הפוליסה (1(י) או 1(יא)). מצופה מן הנתבעות, היודעות ומכירות את דיני הביטוח זה מקרוב כי יעשו כל מאמץ על מנת לסייע למבוטח בעת קרות מקרה הביטוח. לא ניתן לפטור את המבוטח, כלאחר יד, בטענת היעדר כיסוי ביטוחי. במקרה הנדון, התרשמתי כי הנתבעות לא פעלו בשקידה ראויה וסבירה, על מנת לברר מי מחלופות הפוליסה יכולה להקנות לתובעת 1 כיסוי ביטוחי, מלא ו/או חלקי, לנזקי הנזילות בדירה. אני קובעת, על כן, כי הנתבעות התרשלו בטיפול בפניית התובעים דבר שגרם לכך שהתובעת 1 נאלצה לנהל הליך משפטי ארוך ויקר נגד שכנתה וכניסה להוצאות שהיו מתייתרות לו היו הנתבעות פועלות בסבירות."

עורכת הדין דרורית מלינרסקי (צילום: משרד עו''ד דרורית מלינרסקי)
עורכת הדין דרורית מלינרסקי (צילום: משרד עו''ד דרורית מלינרסקי)

פניה מוקדמת לשכן שמקור הנזילה בדירתו עשויה למנוע את החמרת הנזקים
עו"ד דרורית מלינרסקי העוסקת בבתים משותפים ובסכסוכי שכנים גורסת כי טוב יעשו הניזוקים אם יפנו כבר בעת קרות הנזקים לשכנים אשר מהם נגרם הנזק כדי למנוע את הסלמת הנזקים אשר גורמים לנזקי ממון מרובים ולעוגמת נפש. כל דחייה בפניה לשכנים לא תביא לפתרון הבעיה, נהפוך הוא. על השכנים הניזוקים על פי חוק לפעול בכל דרך למזער את נזקיהם בפניה ראשונית לגורם שמוערך כמי שגרם את הנזקים.

ככל שפניותיהם לא תצלחנה אזי אין מנוס לפניה לערכאות באמצעות עורך דין מיומן אשר ילווה את ההליך מתחילתו עד סופו שכן הליך הפניה לערכאות מחויב להיות מבוסס על ראיות ובראש ובראשונה על עילה מבוססת לתביעה.

הבאת הסכסוך לסיומו ותיקון הנזקים במהרה צריך להיות הקו המנחה בניהול תביעה כגון זו. חשוב לציין כי הנזקים הכספיים ועוגמת הנפש בשל נזקי הנזילות ואי היכולת לעשות שימוש סביר בדירה אינם דבר של מה בכך, דבר זה חייב להילקח בחשבון בעת פניה לערכאות על ידי עו"ד מיומן המתמצא היטב בתחום.

עורכת דין דרורית מלינרסקי, מנהלת פורום חוזה שכירות - יחסי שוכר משכיר באתר עורכי הדין LawGuide, עוסקת בתחום המקרקעין, בנזקי נזילות בבתים משותפים, סכסוכי שכנים, ייעוץ לבעלי בתים משותפים, תמ"א 38, פינוי בינוי, פירוק שיתוף ועוד. הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין LawGuide.

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.