במדינת ישראל המחוקק בחר להגן על זכויות נשים במקום העבודה על ידי חוקים שונים שכוללים, בין היתר, את חוק שוויון הזדמנויות בעבודה, חוק עבודת נשים וחוק שכר שווה לעובד ולעובדת. המטרה העיקרית של החוקים הללו היא לשמור על זכויותיהן של נשים במקום העבודה תוך מתן מענה ממוקד וספציפי לצרכים של נשים עובדות בישראל.

במסגרת החוקים הנ"ל, נתונות לנשים בישראל שלל זכויות מכוח החוק ופסיקת בתי הדין לעבודה. זכויות אלו כוללות, בין היתר, הגנה מפני פיטורים בתקופה של טיפולי פוריות, במהלך ההיריון, ובמהלך חופשת הלידה ואף לאחריה. בפסיקת בתי הדין לעבודה נקבע לא אחת כי בעת שובה של עובדת מחופשת לידה, המעסיק מחויב לאפשר לאותה העובדת להשתלב בחזרה במעגל העבודה תוך החזרתה לאותו תפקיד שהיא מילאה לפני שיצאה לחופשה ולספק לה את אותם תנאי עבודה שהיו נהוגים לפני צאתה לחופשת הלידה. מעסיק שלא מאפשר לעובדת להשתלב בחזרה במקום עבודתה, עלול להיחשב כאילו פיטר את העובדת במהלך התקופה המוגנת מפני פיטורים בניגוד להוראות חוק עבודת נשים.

איסור פגיעה בהכנסתה ובהיקף משרתה של עובדת בהיריון
לפי הוראות חוק עבודת נשים, למעסיק אסור לפגוע בהכנסתה או בהיקף משרתה של עובדת בהיריון בשל הריונה וזאת במשך כל שלבי ההיריון. מעסיק שיפר הוראה זו יהיה חשוף לתביעה משפטית ולקנס.
 
אם עובדת מועסקת מעל לחצי שנה אצל אותו מעסיק או באותו מקום עבודה, למעסיק אסור לפגוע בשכרה ובהיקף משרתה מכל סיבה שהיא, אלא אם קיבל, היתר לכך, מבעוד מועד, מטעם הממונה על חוק עבודת נשים במשרד העבודה והרווחה. לפיכך, מעסיק שמעוניין להקטין את היקף משרתה או להפחית בשכרה של עובדת בהיריון, נדרש להגיש בקשה מסודרת לקבלת היתר למשרד העבודה אשר יתירו את הפגיעה בשכרה או במשרתה של העובדת אך ורק אם יהיו סבורים כי היא הפגיעה הנ"ל אינה קשורה להיריון. כך גם לעניין הליך פיטוריה של אותה עובדת, עניין המחייב קבלת היתר ממשרד העבודה והרווחה.
 
מנגד, כאשר מדובר בעובדת בהיריון בעלת ותק של פחות משישה חודשי עבודה במקום העבודה, חוק עבודת נשים לא חל עליה ואותה עובדת אינה מוגנת מפני פיטורים מכוח חוק זה, כך שניתן יהיה לסיים את העסקתה, אף ללא אישור ממשרד העבודה, אולם זאת רק אם הסיבה האמיתית לפיטוריה אינה קשורה להריון ונובעת מסיבה אחרת כגון חוסר שביעות רצון מתפקודה המקצועי (והמעסיק יצטרך להוכיח זאת). שכן, אם הפיטורים נעשו בשל היותה של העובדת בהיריון, שמדובר באפליה והעובדת תוכל לתבוע את אותו מעסיק בגין פיטורים שלא כדין גם אם עדיין לא חלפו שישה חודשי עבודה ממועד תחילת העסקתה, וזאת מכוח חוק שוויון הזדמנויות בעבודה.
 
מטבע הדברים, במהלך העבודה עלולים להתעורר סכסוכים וחילוקי דעות בין עובדות ובין מעסיקים ביחס לזכויות ולחובות הקשורות למערכת היחסים שבין הצדדים. הסכסוכים השכיחים ביותר בהקשר זה מתמקדים בפיטורים והתפטרות, פיצויי פיטורים, הרעת תנאים בעבודה ועוד.

עורך דין מקצועי ומיומן יסייע לעובדת למצות את זכויותיה מכוח הדין והפסיקה
תחום דיני העבודה הוא דינמי ומתפתח בתדירות גבוהה יחסית לתחומי משפט אחרים מאחר שהוא מגיב לשינויים ולהתפתחויות בשוק העבודה. כדי לשמור על הזכויות בעבודה, לאישה שסבורה כי זכויותיה קופחו או שהופלתה על ידי מעסיקה ביחס לעובדים גברים, כדאי לפנות לעורך דין מקצועי, מיומן ומנוסה שעוסק בתחום זכויות נשים בעבודה וזאת בסמוך ככל האפשר למועד שבו בוצעה הפגיעה בזכויותיה. עורך דין מיומן ייבחן את נסיבות המקרה ואת המצב המשפטי כדי להעניק לעובדת שזכויותיה נפגעו את הייצוג המשפטי המיטבי לצורך מיצוי זכויותיה מול המעסיק.

בבחירת עורך דין לייצוג משפטי בתחום זכויות נשים בעבודה חשוב לבחון את הישגיו המקצועיים בתיקים קודמים, את ניסיונו ובקיאותו בתחום ואת יחסו ואדיבותו כלפי לקוחותיו.

ידע משפטי מעמיק והישגים מרשימים
במהלך שנות עבודתה כעורכת דין בתחום דיני העבודה, עו"ד יונית גלברג-סגל רשמה הישגים משפטיים מרשימים וייצגה בהצלחה עובדים ומעסיקים במגזר הפרטי והציבורי. במהלך השנים עורכת הדין גלברג-סגל ניהלה בהצלחה מרובה אינספור הליכי משא ומתן בין צדדים, הגיעה לפשרות לשביעות רצון לקוחותיה וזכתה בפסקי דין רבים עבורם.

במהלך שנות עבודתה, עו"ד יונית גלברג-סגל צברה ניסיון מקצועי רחב וידע משפטי מעמיק בתחום דיני העבודה, תוך דגש על זכויות נשים בעבודה, אשר מאפשרים לה להעניק לכל לקוחות משרדה מענה משפטי מקצועי מיטבי תוך מתן שירות אישי ואדיב ברמה הגבוהה ביותר.

עו"ד גלברג-סגל מתמקדת בחתירה מתמדת להישגים כספיים ומשפטיים ראויים עבור לקוחותיה במהלך הליווי והייצוג המשפטי בבתי הדין לעבודה וביתר הערכאות המשפטיות.

משרדה של עו"ד יונית גלברג-סגל מתמחה, בין היתר, בשמירת זכויותיהן של נשים שנפגעו על ידי מעסיקיהן בעבודה במהלך ההיריון, חופשת הלידה ובמסגרת טיפולי פוריות. נוסף על כך עו"ד גלברג-סגל בעלת ניסיון רב בייצוג נשים בתביעות בגין הטרדה מינית במקום העבודה, פיטורים שלא כדין ופיטורים ללא שימוע, אי תשלום זכויות סוציאליות, אפליה מחמת מין, הורות, היריון ועוד.

פרטי התקשרות:
טלפון - 053-7291096
אתר - https://www.lawguide.co.il/lawyers/6409/8668/
כתובת - בר כוכבא 23, מגדל V Tower, קומה 12, בני ברק

הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין LawGuide.

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.