שר המשפטים, גדעון סער, הודיע היום (שלישי) כי "תוך ימים אנו נפיץ תזכיר חוק שירחיב את שיקול הדעת השיפוטי על פסילת ראייה שהושגה שלא כדין". דבריו נאמרו בטקס לציון 25 שנה לסנגוריה הציבורית שנערך במכללה למנהל.

"אני מתכוון לחזק את הסנגוריה הציבורית ולקיים תיקונים לצמצום חוסר השוויון במערכת המשפט. זכויות חשודים, עצורים ונאשמים הם בליבת עשיית צדק ולא קיבלו משקל מספק בעשורים האחרונים. בשבועות הקרובים נפיץ תזכיר חוק בעניין ראיות שלא הושגו כדין", הוסיף.

הנושא שסער עוסק בו הוא המונח המשפטי "פרי העץ המורעל", שעוסק בשאלה האם ראייה שהושגה שלא כדין קבילה בבית משפט.

הוא הדגיש כי "מערכת המשפט שלנו טובה אבל אין מערכת חסינה מטעויות, אין בעולם מערכת נקייה מטעויות. זה כולל הרשעות שיסודן בטעות. הכרה בכך מאפשרת פעילות מערכתית בנושא, בין היתר על ידי הכלי של משפט חוזר".

עם זאת, הבהיר בסוף דבריו כי "אחרי תקופה לא פשוטה נגן על מערכת המשפט מפני ניסיונות להרוס ולפגוע בעצמאות שלה. נפעל יחד באחריות ובגישה ממלכתית כדי לתקן את מה שיש לתקן".

גם היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, נאם בטקס, ואמרי כי "הסנגוריה הציבורית מסייעת לי למלא את תפקיד היועץ המשפטי לממשלה בצורה טובה יותר. שהרי כיועץ המשפטי לממשלה יש לי אחריות אישית, הן לכך שמדינת ישראל תכיר בזכויות חשודים ונאשמים ותעגן אותם, והן לכך שרשויות האכיפה יקפידו על קיומן של זכויות חשודים ונאשמים".

אביחי מנדלבליט (צילום: הדס פרוש , פלאש 90)
אביחי מנדלבליט (צילום: הדס פרוש , פלאש 90)

בנוסף, הוסיף כי "אנו בייעוץ המשפטי לממשלה ובתביעה הכללית משקיעים משאבים רבים בקיצור משך הטיפול בתיקים, בבחינת שאלות על תקינות התנהלות מערכת אכיפת החוק".

פרופ' יורם רבין, מי שכיהן בעבר כיועץ המשפטי למבקר המדינה וכיום כנשיא המכללה למנהל, אמר כי "החשיבות הרבה של הסנגוריה באה לידי ביטוי כאן, בבית הספר למשפטים, באופן בולט בשנת 2003, אז הוקמה הקליניקה המשפטית בשיתוף הסנגוריה ביחד עם ד"ר עמי קובו. סטודנטים לוקחים חלק פעיל בעבודת הסנגוריה וסופגים ערכי משפט וצדק למי שידם אינה משגת".