תשתית ראייתית כנגד עובדי ציבור בפרשת שחיתות: ביחידה הארצית למאבק בפשיעה כלכלית (יאל"כ) בלהב 433 הסתיימה חקירה נרחבת בנוגע לעבירות טוהר המידות ושחיתות ציבורית של בעלי משרה בכירים בחברות ממשלתיות ורשות מקומית.

ראשיתו של התיק החל בחקירה סמויה, שהפכה גלויה בחודש פברואר 2021 בעקבות חשדות לכאורה, כי עובדי ציבור בעלי משרה בכירים ברכבת ישראל, עיריית טירת הכרמל ומשרד הבינוי והשיכון, קידמו ענייניהם של קבלנים בתמורה לקבלת כספי שוחד.

במסגרת החקירה עלו חשדות לביצוע עבירות שוחד, מרמה והפרת אמונים, עבירות לפי חוק איסור הלבנת הון ועבירות על פקודת מס הכנסה ומע"מ.

החקירה המורכבת ורחבת ההיקף נוהלה על ידי היאל"כ בלהב 433, בליווי פרקליטות מיסוי וכלכלה, בשיתוף חקירות מכס ומע"מ חיפה וחקירות מס הכנסה חיפה ברשות המסים, והרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור.

עם המעבר לחקירה גלויה לפני מספר חודשים, בוצעו פעולות חקירה רבות ומגוונות, שכללו חקירה וגביית עדויות של עשרות חשודים ומעורבים, ביצוע עשרות חיפושים ותפיסה של מאות מוצגים אשר הובילו לביסוס תשתית ראייתית לכאורית. במהלך התקופה מעצרם של החשודים הוארך מעת לעת וחלקם שוחרר בתנאים מגבילים, לרבות איסור עיסוק והרחקה ממקום העבודה.

מתוך חומר הראיות הרב שנאסף, עולה לכאורה תמונה לפיה במשך תקופה ארוכה, עובדי הציבור פגעו באינטרס הציבורי ופעלו באופן שיטתי תוך ניצול מעמדם, על מנת להשפיע ולהיטיב עם הקבלנים בקידום מכרזים ותשלומים, בתמורה לקבלת כספי שוחד הנאמדים במאות אלפי שקלים ואף בחלק מהמקרים, בוצע שיפוץ בבתיהם של חלק מהחשודים באמצעות אותם קבלנים. 

החשודים הם תמיר שניידר - מנהל פרויקטים ברכבת ישראל, מהנדס עיריית טירת הכרמל- בוריס טיקמן ומיכאל רוזנפלד וארקדי כצנלסון ממשרד הבינוי והשיכון. הקבלנים המעורבים בפרשה: אחמד שתיוי, ליאוניד פורטנוי ועלי עפיפי.

כאמור, ממצאי החקירה ביססו תשתית ראייתית לכאורית נגד חשודים לביצוע עבירות שוחד, מרמה והפרת אמונים, עבירות לפי חוק איסור הלבנת הון ועבירות על פקודת מס הכנסה ומע"מ. תיק החקירה הועבר היום לעיון והחלטת הפרקליטות.

עו"ד אייל בסרגליק, המייצג את תמיר שניידר מסר בתגובה: "אין חדש שלהמלצת משטרה אין כל מעמד מחייב. העובדה ששוב המלצת המשטרה הודלפה לעיתונות טרם ההודעה שהתקבלה לבאי כוח החשוד היא עניין לא תקין שיש לטפל בו משמעתית. לגוף העניין וכפי שהוכח בחקירה- למרשנו אין כל קשר לשוחד, או אבק שוחד, הוא לא ביצע כל עבירה והדברים יוכחו ככל שחלילה הפרקליטות תחשוב שיש מקום לקיים שימוע בתיק".