ועדת החקירה הממלכתית לאסון מירון התכנסה היום (שלישי) זה היום ה-11, ובה העיד בין היתר ראש המועצה האזורית מרום גליל, עמית סופר, שטען כי ביקש בעבר מן הפרקליטות להיות מעורב בניהול מתחם הקבר, מאחר וועדת החמישה היא זו המנהלת את המקום. 

ראש המועצה ציין תקרית שבמהלכה טלפן לרשות האכיפה כדי להתלונן על בנייה לא חוקית. לדבריו, התשובה הייתה: "אל תיגע, אנחנו מטפלים". בהמשך לכך הוא הדגיש כי "הפעם הראשונה שקיבלנו מסמך על הליקויים במקום, הייתה רק אחרי האסון. כל השיח של ועדת החמישה לאורך כל השנים היה רק מולם".

תיעוד קשה לצפייה מזירת האסון במירון (צילום: ישי ירושלמי, בחדרי חרדים, הועבר ע"י אריק בנדר)

בוועדה העיד גם האדריכל ערן מבל, שתכנן את תוכנית המתאר בהר מירון, שיושמה כבר בשנת 2012. לדבריו, כאשר הציע להקים במקום טריבונות קבועות, נענה בשלילה: "אמרו לי אתה לא תעשה פה תיאטרון כמו קיסריה", הוסיף. עוד טען מבל כי גופים דתיים שונים השתלטו על חלקים במתחם לפני עשרות שנים, שאותם "לא ניתן להזיז". הוא הוסיף: "אנחנו הצענו לנקות את כל אזור ציון הקבר מהפחונים הלא חוקיים".

לטענתו של מבל, ההזנחה במתחם הייתה מכוונת: "באחת השיחות שלי עם הרבנים בנוגע למראה של ההר, הוא אמר לי 'אנחנו לא רוצים שאנשים כמוך (חילונים) יבואו, טוב לנו עם איך שההר נראה'. אני חשבתי שנכון שיהיה כאן סוג של מרכז מבקרים שיתאר את ההיסטוריה של המקום. לא היו מוכנים לשמוע, זה סממן חילוני".

הוא הסביר כי לפי התוכנית, מספר האנשים המקסימלי שהאתר יכול להכיל הוא 25 אלף. עם זאת, במהלך עבודת התכנון, ערך מבל סקר מבקרים באתר מירון לאורך השנה, שממנו עלה כי במהלך השנה מגיעים לקבר הרשב"י 25.2 מיליון מבקרים בשנה, ובהילולת ל"ג בעומר, הנמשכת יומיים, מגיעים כ-450 אלף איש.

בנוסף, הוועדה לחקר האסון הודיעה כבר אתמול על כוונתה להגיש דוח ביניים שיתמקד בהמלצות לקיום אירועי מירון 2022. כמו כן, הוועדה ביקשה מהגורמים והרשויות המעורבים למסור לה הודעות עדכון בעניין ההכנות להילולא.