מה עושים לאחר תאונת דרכים ?
לאחר שעברתם תאונה ואם יש לכם אפשרות לעשות זאת (כלומר לפני שפינו אתכם באמבולנס) רשמו את פרטי הנהג השני, צלמו את תעודת הזהות שלו ורשמו את פרטי ביטוח החובה שלו (לנזקי רכוש מומלץ לרשום גם את פרטי ביטוח המקיף). 

אם נפגעתם בתאונה בצורה קשה ולא הספקתם לרשום את הפרטים אל חשש. סביר להניח שניתן יהיה לקבל את הפרטים מהמשטרה. מכל מקום בתאונות דרכים אם נהגתם עם ביטוח חובה ורישיון נהיגה בתוקף את הפיצוי תקבלו מביטוח החובה שביטחה את הרכב שלכם. לכן פרטי הרכב השני הם פחות חשובים.

יחד עם זאת אם בהמשך יתברר שקיימת בעיה בביטוח החובה או עם רישיון הנהיגה ותרצו לתבוע את הביטוח חובה של הרכב השני יהיה צורך להשיג פרטים אלו. ניתן לתבוע את ביטוח הרכב המעורב אם נהג הרכב השני אשם בתאונה וכאמור הנהיגה שלכם אינה מכוסה ע"י ביטוח חובה מסיבה כזאת או אחרת.
 
דבר נוסף שחשוב לדעת, אם יש לכם ביטוח חובה, על מנת לקבל פיצוי מביטוח החובה בשל נזקי הגוף שנגרמו לכם אין חשיבות למי אשם בתאונה. ברגע שנגרמה תאונה המכוסה ע"י ביטוח החובה שלכם ונגרמו לכם נזקי גוף אתם זכאים לקבל פיצוי.

פנו לקבל טיפול רפואי
אל תזניחו, פנו לקבל טיפול רפואי מוקדם ככל הניתן. לעיתים פגיעות שנראה כפגיעות קלות מתבררות כפגיעות קשות בהמשך. נפגע שהזניח ולא נבדק במשך תקופה ארוכה לאחר התאונה מסתכן בכך שלא יקשרו בין הפגיעה לתאונת הדרכים. 

הקפידו שבאישורים הרפואיים ייכתב שעברתם תאונת דרכים בתאריך הרלוונטי ושהפגיעות המתוארות נגרמו בתאונה. 

כמו כן, וודאו שבסיכום בית החולים יירשמו כל התלונות שלכם. לפני שאתם עוזבים את המיון קראו את הסיכום ואם לא נרשמו מלוא התלונות שלכם בקשו לתקן זאת לפני העזיבה.

פנו למשטרה
לאחר מכן פנו למשטרה ובקשו לקבל אישור משטרה על התאונה. הציגו למשטרה אישור רפואי שבה צוין שנפגעתם בתאונת הדרכים. בנוסף תתבקשו לפרט את פרטי הנהגים והנפגעים, ומספרי הרישוי של הרכבים.

התייעצו עם עורך דין תאונות דרכים
במקביל פנו והתייעצו עם עורך דין תאונות דרכים. עורך הדין יכוון אתכם איך להכין את התיק הרפואי לקראת התביעה. הוא יפנה אתכם למומחים רפואיים וידריך אתכם כיצד להתנהל. לעיתים תאונת דרכים יכולה להיחשב גם כתאונת עבודה. במקרה זה חשוב לדעת האם למצות קודם את הזכויות מול הביטוח הלאומי או להגיש קודם תביעה נגד ביטוח החובה. פנו לעורך דין מומחה והתייעצו. ההתייעצות הראשונית אינה כרוכה בתשלום. 

חישוב הפיצויים
לאיזה פיצוי כספי ניתן לצפות ? התשובה לשאלה זו היא מורכבת כי גובה הפיצוי תלוי בהרבה גורמים שחלקם אינם ידועים עד סוף המשפט. לכן נסביר לכם באופן כללי על אופן קביעת הפיצוי.

הנכות הרפואית
לרוב, הנתון המשפיע ביותר על גובה הפיצוי הוא שיעור הנכות הרפואית אשר תיקבע לכם. אם לא מדובר בתאונת דרכים שהינה גם תאונת עבודה הנכות הרפואית תיקבע ע"י בית משפט. מאחר ולשופט אין ידע רפואי פורמאלי, על מנת לקבוע את הנכות הוא ממנה מומחים רפואיים המתמחים בסוגי הפגיעות שעברתם. על מנת שבית משפט ימנה את המומחים שאתם מבקשים יהיה עליכם להציג לו אישורים רפואיים שמעידים על הפגיעות שעברתם. מכאן גם נגזרת החשיבות של פניה לרופאים בכל תחומי הפגיעה לאחר התאונה (וברציפות).

אם התאונה הנה גם תאונת עבודה ונקבעה לכם נכות בביטוח לאומי (נכות מעבודה) לפני קביעת מומחה בית המשפט אז נכות זו תחייב גם בתביעת ביטוח החובה (ניתן לפעמים לבקש לסתור את נכות הביטוח הלאומי ולמנות מומחה רפואי). 

אם כן, מומחה בית המשפט או הוועדה הרפואית כאמור יקבעו מהי הנכות הרפואית שנותרה לכם עקב התאונה. הנכות נקבעת ע"י שקלול של הפגיעות השונות. למשל לתובע נגרמה נכות רפואית של 10% עקב פגיעה בגב ו- 5% נכות נוירולוגית עקב כאבי ראש. במקרה זה הנכות המשוקללת תהיה 14.5% (100% כפול 10% ועוד 5% כפול 90%). כלומר את החמישה אחוזים של הפגיעה הנוירולוגית נחשב לאחר שהפחתנו מה 100% את ה- 10% בגין הפגיעה בגב. 

נכות התפקודית
לאחר מכן בית משפט יעריך מהי הנכות התפקודית שנותרה לכם. הנכות התפקודית היא תרגום של המגבלה התפקודית שנותרה לכם עקב הנכות הרפואית. לדוגמא לשחקן כדורגל שנפגע קשה ברגל יכולה להיות נכות תפקודית גבוהה מאוד. יחד עם זאת בית משפט לא יעניק לו נכות תפקודית של 100% שכן יצופה ממנו להסב את מקצועו ולנסות להשתלב במקצוע חדש התואם את מגבלותיו. 

הפסדי שכר
בית המשפט יעניק לכם פיצוי עבור הפסדי השכר שנגרמו וייגרמו לכם בעתיד. הפסדי שכר לעבר הם אובדן ההשתכרות שנגרמו לכם עקב התאונה עקב הפסד ימי העבודה. 

הפסדי ההשתכרות העתידיים כשמם כן הם. הנם הפסדי ההשתכרות שייגרמו לכם בעתיד עקב התאונה (כלומר ממועד פסק הדין ועד גיל הפרישה). במקרים רבים החישוב ייעשה ע"י הכפלת שיעור הנכות התפקודית שהשופט קבע בשכר שהרווחתם לפני התאונה (אם מדובר בקטין לרוב מחשבים לפני השכר הממוצע במשק). החישוב מבוצע ע"י היוון ההפסד החודשי עד גיל פרישה. לחילופין, לעיתים בית משפט יכול גם לפסוק פיצוי כללי (במיוחד כאשר הנכות אינה גבוהה).

כאב וסבל
רבים לא יודעים, אך בתביעות של תאונת דרכים, הפיצוי עבור כאב וסבל קבוע בחוק. הקביעה מתבצעת ע"י הכפלת אחוזי הנכות הרפואית שנקבעה לכם ב- 175,000 ₪ (המבטא את הפיצוי המקסימאלי של 100%). כמו כן, ניתן לקבל  פיצוי עבור ימי אשפוז. קיים גם מנגנון להפחתת הפיצוי מעל גיל 30. 

עזרת צד ג'
בית משפט יפסוק לכם (בעיקר במקרים של פגיעות קשות) פיצוי כספי עבור הסיוע שקיבלם ותקבלו בעתיד עקב התאונה. סיוע זה יכול לבוא לידי ביטוי בתמיכה של בני משפחה או עובדים בשכר בסיעוד הנפגע במהלך שהותו בבית החולים. שיקום וסיוע במהלך התאוששות בבית, עזרה בביצוע פעולות יומיומיות שלפני התאונה היה הנפגע מבצע לבדו כגון עזרה בעבודות ניקיון של הבית, תיקונים, קניית מצרכים ועוד. 

הוצאות רפואיות 
בית משפט יעניק פיצוי עבור הוצאות רפואיות שתידרשו להם כגון תרופות, טיפולים, אביזרים רפואיים וכדומה. נציין שבית משפט לא יכיר בהוצאות פרטיות אם ניתן לקבל את הטיפול או התרופה במסגרת קופת החולים. 

קיזוז ביטוח לאומי
מסכום גובה הפיצוי שבית משפט יקבע ינכה השופט הטבות שקיבלתם ותקבלו עקב התאונה. אם עקב התאונה אתם זכאים לקצבת ביטוח לאומי יקזזו אותה מהפיצוי. 

שכר טרחה
בנוסף בית משפט יפסוק לטובתכם החזר עבור אגרת בית משפט ששילמתם, שכר עדים ושכר טרחת עורך דין. שכר הטרחה שעורך דין זכאי לו בתביעות תאונות דרכים הוא 8% מסכום הפיצוי אם התיק מסתיים בפשרה לפני הגשת תביעה, 11% בפשרה לאחר הגשת תביעה ו- 13% אם התביעה מסתיימת בפסק דין. לשכר הטרחה יש להוסיף מע"מ.

סיכום
תאונת דרכים עלולה לגרום לנזקי גוף קשים. קבלת פיצוים גבוהים יכולה לסייע לנפגע להתרכז בשיקום פגיעותיו הגופניות ולמנוע ממנו להיקלע למפולת כלכלית. קבלת מידע מה לעשות לאחר תאונה ואיך מחשבים את הפיצוי הם הצעדים הראשונים בדרך לקבל את המגיע לכם.

המידע בכתבה זאת נלקח באדיבות מאתר עורך דין תאונות דרכים, עורך דין יואב רונקין.