המלחמה בעושק הקשישים עולה מדרגה: שרת הכלכלה אורנה ברביבאי והשרה לשוויון חברתי מירב כהן לצד משרד המשפטים והרשות להגנת הצרכן וסחר הוגן פרסמו תיקון לחוק שיעצור את העברת הכספים מחברות האשראי אל חברות המעורבות בעוקץ קשישים. כמו כן, החוק עתיד למנוע מאותם עוקצים להשתמש בחוק ההוצאה לפועל נגד צרכנים.

באוקטובר 2020 החליטה הממשלה לאשר תכנית חירום לחיזוק המאבק נגד עוקץ וניצול צרכנים אזרחים ותיקים וצרכנים פגיעים אחרים במיוחד בעידן משבר הקורונה. החלטת הממשלה התקבלה לאחר זיהוי תופעה של עוקץ ועושק אזרחים ותיקים וצרכנים פגיעים אחרים, הן בשגרה והן תוך ניצול משבר הקורונה, באמצעות שיטות שיווק אגרסיביות שיש בהן משום הטעייה של צרכנים, השפעה בלתי הוגנת עליהם או הפרה אחרת של חוק הגנת הצרכן.

גדעון סער (צילום: אריה לייב אברמס)
גדעון סער (צילום: אריה לייב אברמס)

כעת, בהתאם להחלטת הממשלה, נוצרה היוזמה לתיקון החוק העוסק בחיזוק האכיפה מול אותם עוקצים ועושקים. על פי התיקון לחוק, תוסמך הרשות להגנת הצרכן וסחר הוגן לקבוע כי עוסק מסויים הוא מפר בנסיבות מחמירות, ותוסמך להעביר מידע על כך באופן ישיר לחברות האשראי. מרגע קבלת הודעה זו, יופסקו שירותי הסליקה עבור אותו עוסק ויופסקו כל פעולות התשלום לטובתו. 

עוד פורסם תיקון נוסף, תיקון לחוק ההוצאה לפועל, הקובע כי חובות שיצטברו עבור עוסק שסומן כמפר בנסיבות מחמירות לא יובילו לפתיחת תיקי הוצאה לפועל נגד החייב, וכן ייסגרו תיקים פעילים המתנהלים בהוצאה לפועל לטובתו של העוסק לגביו נקבע כי הוא מפר בנסיבות מחמירות.

אורנה ברביבאי (צילום: מארק ישראל סלם)
אורנה ברביבאי (צילום: מארק ישראל סלם)

שרת הכלכלה והתעשייה, אורנה ברביבאי מסרה: "מדובר בכלי משמעותי שמטרתו לשים סוף לתופעה של עוקץ קשישים ואוכלוסיות פגיעות. אי העברת כספים מחברות האשראי לעסקים ותיקוני החקיקה בהקשרי ההוצאה לפועל, הם חלק מתוכנית חברתית רחבה לחיזוק מעמדם של האזרחים הוותיקים בישראל. משרד הכלכלה והתעשייה יגביר את האכיפה באמצעות הרשות להגנת הצרכן על מנת להבטיח את הביטחון של הציבור, גם בהקשרי צרכנות".

"על מנת להרתיע נוכלים אנחנו מקדמים שורה של תיקוני חקיקה שמטרתם הגברת האכיפה והענישה", הוסיפה השרה לשוויון חברתי, מירב כהן. "כיום מדינת ישראל היא בגדר 'גן עדן לנוכלים' שכן רובם מצליחים להתחמק מעונש ומי שלרוב משלמות את המחיר הן אוכלוסיות מוחלשות. אני עוסקת בנושא הזה מספר שנים והעשייה שלנו תרמה לכך ששורה של חברות עושק פשטו את הרגל ונסגרו, וכעת אנו מבקשים לשנות את כללי המשחק, כך שחברות האשראי יהיו מחוייבות לעצור את הסליקה לחברות שהורשעו בעושק, ובאמצעות כך לחזק את הצרכנים המוחלשים, שלא יהיו עוד בבחינת טרף קל לנוכלים. אני מודה לחבריי, שרת הכלכלה, אורנה ברביבאי ושר המשפטים, גדעון סער על שיתוף הפעולה ומחוייבותם למיגור תופעת העושק".

השרה לשיוויון חברתי, מירב כהן (צילום: אלעד גוטמן)
השרה לשיוויון חברתי, מירב כהן (צילום: אלעד גוטמן)