הסיכונים והסיכויים שבהסדר טיעון: המדינה רועשת בעקבות הגילויים על המשא ומתן הנרקם בין ראש הממשלה לשעבר, בנימין נתניהו, לבין היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, במטרה להגיע להסדר טיעון שיפסיק את המשפט הארוך המתנהל בעניינו סביב תיקי האלפים. על הסיכוי לקלון והפחד מהמשך ההליך שוחח הבוקר (שלישי) עו"ד ינון סרטל, בכיר לשעבר בפרקליטות המדינה, עם גדי נס ברדיו צפון 104.5FM.

תחילה התייחס עורך הדין לבעיות הקיימות במערכת המשפטית בישראל, אך הדף את הטענות כי היא מושחתת: "אני חושב שבמערכת יש כמה בעיות שאפשר לתקן, המערכת לא מושחתת. אנשים יכולים להיות מושחתים, מערכות לא".

האם נתניהו יכול להגיע לעסקת טיעון בלי קלון? סרטל חושב שלא: "לפי הדברים שאני שומע, זאת אופציה לא קיימת. לקלון יש משמעות רבה, ולכן לא נראה לי שהפרקליטות תסכים. יכול כל צד להגיע לבית משפט, לאחר שמגיעים לכתב אישום מתוקן ומוסכם על שני הצדדים שבמסגרתו נתניהו מודה, בו יטענו הפרקליטות שיש קלון. סניגוריו של נתניהו יטענו שאין קלון, ובית המשפט יכריע. לא חייבים במסגרת עסקת הטיעון לקבוע את עניין הקלון".

על האפשרות כי העסקה עם נתניהו זורזה כדי שתיחתם בתקופת כהונתו של היועמ"ש אביחי מנדלבליט, טען: "לכאורה זה לא אמור להיות עניין אישי. הוא עומד בראש התביעה, ואותו אדם אחר שיעמוד בראש התביעה גם הוא יכול, ואותה החלטה גם הוא יכול לקבל. ההחלטה לכתב האישום הייתה שלו, והוא גם רואה את עצמו אחראי. לכן, ההחלטה שלו היא זאת שתצטרך להכריע בתיק הזה". הוא הוסיף: "יתחלף יועץ משפטי - הוא יצטרך ללמוד את התיק מחדש, ולהכיר את הראיות שהגיעו עד כה במשפט. לאחר מכן הוא יצטרך להחליט מה האינטרס הציבורי בתיק הזה".

אביחי מנדלבליט (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)
אביחי מנדלבליט (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

"אני לא חושב שזה נכון שנשיאים בדימוס מתערבים במיוחד על אדם שיש לו עדיין השפעות", התייחס סרטל לעובדה שנשיא בית המשפט העליון בדימוס, אהרן ברק, צוטט כמי שתומך בעסקה. "שמעתי את הדברים שנאמרו על ידו, שנתניהו תמך בעבר במערכת המשפטית, וזה צריך לעמוד לזכותו. אני חושב שאלו דברים לא נכונים. זאת לא צריך להיות שיקול אם אתה תומך או לא תומך (בעסקה - ה"ע)".

"היתרון של הסדר טיעון הוא שהוא נותן לנאשם לנחות על הקרקע, אחרי תקופה ארוכה של חוסר ודאות, כי הוא יודע מה צפוי לו", המשיך. "לכן היתרון הזה קיים גם במקרה הזה. נתניהו הוא אדם מבוגר, לנהל עבורו הליך שייקח עוד הרבה שנים ואתה לא יודע מה יהיה בסופו - זאת סיטואציה של הלא נודע. ולכן יש יתרון גדול לעסקה".