לשכת עורכי הדין בראשותו של עו"ד אבי חימי מקיימת היום (שני) אירוע פרידה מהיועץ המשפטי לשעבר אביחי מנדלבליט לרגל פרישתו. האירוע נערך במעמד הנשיא יצחק הרצוג, ראש הממשלה נפתלי בנט, נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות, שר המשפטים גדעון סער והיועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב־מיארה.

באירוע התקיים ראיון אישי עם מנדלבליט, שבו הוא התייחס לראשונה באופן פומבי לפרשת השימוש באמצעי החדירה לטלפונים של אישי ציבור, ואמר: "אני צריך לראות את הנתונים המלאים שפורסמו על הדוח, הכלים האלו יכולים להיות שימושים מול ארגוני הפשיעה, כן משמעותי בעיניי האפשרות שהמשטרה חרגה ולכן היה נכון בעיניי להקים את צוות הבדיקה".

הוא הוסיף: "למשטרה אין יותר מדי כוח, מאוד חשוב לעבוד במסגרת החוק לא הרגשתי שהיה למשטרה עודף כוח ולעבור על הדין. לא אישרתי חריגה כלשהי בתוכנת הרוגלה". 

ממשרד היועמ"ש לחיים חדשים: אביחי מנדלבליט בדרך לתפקיד חדש

"חלק מהמשילות זה לפעול לפי שלטון החוק, בראש ובראשונה זה צריך להיות בממשלה הנבחרת, אני עמדתי על המשמר של שלטון החוק", אמר מנדלבליט. "צריך להיות קשובים לביקורת אבל ההפגנות לא יכולות להשפיע על ההחלטות. זה תפקיד מקצועי, לא נבחרתי על אג'נדה פוליטית, כל ההחלטות נבחרות לאחר איסוף ראיות, בסוף אני שומע את כל העמדות ואת הדעות ואני מקבל את ההחלטה בצורה מקצועית".

על השאלה איך זה להיות מאובטח: "הייתי מעדיף שלא יקרה, זה המציאות. אין שום סיכוי בעולם שגם זה היה משפיע על קבלת ההחלטות ברמה המקצועית".

על השאלה מתי היחסים בינו לבין נתניהו השתנו: "עד הימים האחרונים מול נתניהו היו עדיין פגישות עבודה, הייתה אבחנה בין המשפט לתפקיד, אני חושב שהיה יעוץ משפטי שוטף במה שהיה צריך".

במענה לשאלה מה היה רגע של שבר במהלך כהונתו, ענה כי לא היה רגע של שבר, אולם היה קשה כאשר החליט להגיש כתב אישום נגד ראש ממשלה מכהן. ״למרות שאני מאוד מעריך אותו באופן אישי, אני לא מצטער על זה, הכל מבוסס על ראיות״.

על הניסיון של נתניהו להגיע להסדר טיעון בימיו האחרונים בתפקיד אמר: "אני מנוע מלהרחיב על התיק. זה שיחות שהיו ביני לבין מספר סנגורים, אני אמון על קבלת החלטה מקצועית מה נכון לאינטרס הציבורי".

הוא הוסיף: "כל התהליכים היו תוך שיתוף כל הגורמים הרלוונטיים בסוף כשהוגש כתב אישום יש סיכוי סביר להרשעה, אבל סוג ההרשעה יכולה להשתנות, ניתן לבוא ולשבת עם הצד השני להגיע להסדר תמיד. יש לי המון הערכה ואמון לפרקליטות אני מזכיר שהתחיל הדבר עוד לא היה משא ומתן, כאשר התקדמנו שמענו את דעת אחרון הפרקליטים המטפלים בעניין".

עוד אמר: "אני לא מכיר מישהו שזכאי לטובה או הנחה בעונש או בהסדר טיעון. הדלת תמיד צריכה להיות פתחוה לכל אחד, אם אפשר להגיע להסדר שיהיה עבור האינטרס הציבורי הנדרש אז עדיף".

על הסדר הטיעון עם יו"ר ש"ס אריה דרעי אמר: "אין חרטה על ההסדר, אני לא אבוא חשבון עם אמירות כאלו ואחרות שלו".

אביחי מנדלבליט (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אביחי מנדלבליט (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

ראש הממשלה נפתלי בנט ניצל את הבמה כדי לשגר עקיצה מרומזת לשר הביטחון בני גנץ בפתח דבריו: "אני מאמין שחבריי לממשלה, כולם, כולנו מבינים את גודל האחריות לשמור על הממשלה הזו, על היציבות. הוצאנו את המדינה מבור של בחירות ועלינו לשמור על זה, נעשה את זה". 

בהמשך פנה והודה למנדלבליט: "אתה ראוי לתודה של כולנו, של כל אזרחי מדינת ישראל. אני מבקשת להתמקד בתודה שמגיעה לך מצד מי שקולם פחות נשמע, רבבות לוחמי צה"ל ומפקדיו בשירות  סדיר ומילואים, אשר למען הגנתם וחירותם אתה הובלת מערכה משפטית מורכבת וחשובה מאין כמותה בזירת המשפט הבינלאומי, זהו המגרש הביתי שלך".

"אל מול החלטת התובעת של בית הדין הבינ"ל, אתה ייצגת בנחישות עמדה נחרצת לפיה בית הדין משולל כל סמכות שיפוט ביחס לישראל ולא יכול לשפוט את ישראל. אתה הבהרת שדווקא בשל עקרונות היסוד של האג, עליו להימנע מסוגיות אלו".

"ברוח הגישה הנכונה, חשפת את הציניות הפוליטית שאפיינה את בית הדין בהאג, ואנחנו נעשה כל שניתן כדי להגן מפני רדיפה משפטית למען ההגנה על הדמוקרטיה החזקה ביותר באזור. הבנת פעם אחר פעם מה רוח המדיניות של הממשלות לאורך השנים וידעת לסייע לנו לממש את המדיניות שלנו במסגרת החוק ולהציב את גבולות הגזרה". 

נפתלי בנט בכנסת (צילום: מרק ישראל סלם, פלאש 90)
נפתלי בנט בכנסת (צילום: מרק ישראל סלם, פלאש 90)

שר המשפטים גדעון סער אמר: ״לא אוכל לפתוח את דברי בלי להתייחס בקצרה לשופטים שבחרנו היום לבית המשפט העליון: הצלחנו לבחור שופטים מעולים שבמעולים. גביש של איכות שיחזק את מערכת השיפוט הבכירה שלנו, והם נבחרו לפי 3 אמות המידה: מצוינות, איזון וגיוון. אני נושא באחריות למערכת החשובה הזאת ואמשיך להביא לבחירת הטובים ביותר לתפקידי שיפוט ולתפקידי מפתח במערכת הזאת, תוך ניסיון לבחור על פי כישורים מתוך מגוון הפסיפס הישראלי שלנו.

רוב הציבור מבין שמערכת המשפט צריכה תיקון אבל לא הרס, ומעריך את המחויבות לשמירה על ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית, בדיבור אחד. אני רוצה להודות לנשיאה חיות ואני רוצה להודות ליו״ר לשכת עורכי הדין, על שיתוף הפעולה, בכלל וגם בבחירה שהתבצעה היום. תודה רבה לכם. 

"אביחי היקר, אני כמו שאתה יודע, לא זכיתי להשתתף בבחירה בך כיועמ"ש לממשלה (בחירה מצוינת בהחלטת ממשלה מצוינת), אבל זכיתי לעבוד איתך בתחילה כשכיהנת כמזכיר הממשלה ואני כשר הפנים ובאחרונה כשר משפטים מול היועץ המשפטי לממשלה. נהניתי מאוד מהעבודה המשותפת, התקופה האחרונה הייתה קצרה, שבעה וחצי חודשים בלבד, גם משיתוף הפעולה, מהמקצועיות, מהממלכתיות, מהיכולת לראות תמונה רחבה, פנורמית, החיונית כל כך מצד מי שמכהן בתפקיד החשוב של היועמ"ש לממשלה".

"ואני אנסה בקצירת האומר, אנסה לעמוד על המאפיינים הייחודיים שראיתי אצלך במילוי התפקיד שהם חשובים בעיני. הראשון שבהם הוא תפיסת הייעוץ – הבנת היטב את צרכי הדרג המדיני הנבחר הנושא באחריות בפני הציבור וסייעת לקידום מדיניותו בגדרי החוק. לא היית "חיצוני" לממשלה אלא נטלת חלק במאמצים לקיים ולקדם את מדינותיה בתחומים השונים. לכן, כאשר הרמת דגל בעניין כזה או אחר - ידעתי שיש בעיה וחשוב לעצור ולהקשיב. כי זה באמת היה יוצא דופן. המומחיות בכל נושאי הדין הבינלאומי הייתה נכס יוצא דופן של המדינה".

"הדבר השני הוא תפיסתך כתובע- כידוע, היועץ המשפטי לממשלה עומד גם בראש התביעה הכללית. לזכותך אני אומר - קווי האופי שלך, האנושיות, הספקנות, לימוד הזכות על הזולת כל אלה השפיעו על תפיסה מתונה ואחראית של התפקיד התביעתי. ואני בכל תובע הייתי רוצה שיהיה גם סנגור, שמלמד זכויות שמטיל ספק. כשאתה עומד בראש מערכת אתה נושא באחריות גם לכל מיני דברים. ולמי שנמצא בראש אין את הפריבילגיה להתלונן. צריך להפיק לקחים". 

"דבר שלישי - הפטריוטיות. כל חייך היית בשירות הציבורי, בתחילה בפרקליטות הצבאית, כמזכיר הממשלה וכיועמ"ש לממשלה. התגייסת בצעירותך ורק לא מזמן השתחררת הגעת לפסגות המקצועיות הרמות ביותר. אהבתי כשאמרת כשבאת לעבודה בבוקר ראית את הדגל ואת הסמל וידעת את מה אתה משרת. לשרת כעובד ציבור (או כנבחר ציבור) את מדינתו של העם היהודי זה הדבר הנעלה ביותר שאדם יכול לעשות בימי חייו".

"אני יודע מאיפה באת ועל מה גדלת, על אהבת עם ישראל וארץ ישראל. ואני מצטט פה נוספת לטובת מי שלא מכיר, יכול להיות שעדיין יש פה כאלה, את הפרק הרלוונטי מ-"נדר הביתר"י כתב ז'בוטינסקי: "גיוס ביום שירות אני כמוט נחושת כגוש ברזל בידי נפח ושמו ציון: חרשני כרצונך- מגל, גלגל חרושת או חרב ופדיון".

"הרביעי, עמידה על משמר הדמוקרטיה - אני חייב לומר בכנות: בנעוריי הצטרפתי לחיים פוליטיים מה שהניע אותי היה הדאגה לעתיד המדינה, לביטחונה, הבטחת קיומה. זאת הסיבה שבגללה הצטרפתי לחיים הפוליטיים, התמודדתי לכנסת ואפילו הספקתי לבקש את אמונו של אביך, ברוך מנדלבליט, שכולנו קראנו לו מיקי בבחירות הראשונות שהתמודדתי, לפני 20 שנה. מעולם לא חשבתי לא האמנתי ולא הרגשתי שהמשטר הדמוקרטי בישראל יכול להיות בסכנה".

"בכלל הדמוקרטיה הישראלית היא סוג של פלא. רוב העולים הגיעו ממדינות לא דמוקרטיות, מדינות שונות ממקומות שונים, הטרור והמלחמה הרצופה – לקיים דמוקרטיה בתנאים הייחודים האלה של מדינת ישראל, ואין חוקה – כתוצאה מכך שלתנועת החירות לא היו מספיק מנדטים בתקופה הרלוונטית".

"בתנאים האלה הצלחת ישראל לשמר משטר דמוקרטי היא סוג של פלא והיא מאוד מרשימה. לצערי, בשנים האחרונות חשתי שהדברים שהיו בעבר מובנים מאליהם, לא שנויים במחלוקת פוליטית אינם עוד כאלה. בין הדברים שצריך לשמור עליהם: עצמאות השפיטה ועצמאות התביעה. יש הרבה מה לתקן, יש הרבה דברים שצריך לעשות אבל חלילה לא להרוס".

"ואתה, אביחי, אתה עמדת בפרץ לא יום ולא יומיים תחת אש תופת, תחת מתקפה של הכפשות, של שקרים ופייק ניוז בשל החלטה שקיבלת במסגרת תפקידך, במסגרת סמכותך. ואם לא היית עומד בפרץ... אינני רוצה להשלים את המשפט. הבנת למה זה חשוב. הבנת מה מוטל על הכף. הבנת על מה אתה שומר. ואני מודה לך על כך שעמדת".

"אמרתי ואני חוזר פעם נוספת, הסכנה לא חלפה, התרחקנו קצת מהתהום אבל היא עדיין לא חלפה.  עכשיו אחרי עשרות שנות שירות- השתחררת. מאחל לך ולרונית שתהנו מהחירות, ומהמשפחה. אני רוצה לאחל לכם, ימים טובים יותר ורוגעים יותר, עד הפעם הבאה שאתם נקראים לשרת״.

גדעון סער (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)
גדעון סער (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)

היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב מיארה, נשאה גם היא דברים: "אייחד מספר מילים לזכרו של פרקליט המדינה בדימוס ושופט בית המשפט העליון לשעבר גבריאל (גבי) בך, אשר הלך לעולמו בסוף השבוע האחרון. בך, ז"ל היה מעמודי התווך של מערכת המשפט של מדינת ישראל. שילב בין ידענות ומקצועיות לבין נועם הליכות. תחנות חייו של בך מאז נמלט עם משפחתו מגרמניה הנאצית והגיע לישראל נמזגו בתחנות חייה של המדינה שקמה, בעשייתו המשפטית ובפעילותו הציבורית. יהי זכרו ברוך".

"יש להודות ללשכת עורכי הדין, שיזמה והוציאה לאור את האירוע החשוב לכבוד סיום כהונתו של היועץ המשפטי לממשלה", המשיכה בהרב מיארה. "אירוע זה מסמל את הקשר המסורתי האמיץ שבין מערכת המשפט הציבורית לבין לשכת עורכי הדין,  אשר מתחזק בהובלתו של ראש הלשכה, עו"ד אבי חימי. קשר זה הוא בעל חשיבות אסטרטגית עבור שלטון החוק במדינת ישראל. הוא מאפשר לקיים שיח פורה, לעתים ביקורתי, אך לעולם מכבד, בין כל חלקיה של קהילת עורכי הדין – הן החברים מן המגזר הפרטי והן עובדי השירות המשפטי הציבורי".

עוד אמרה, כי "לפי פסיקת בית המשפט העליון, 'פיקדון' הוא נכס שנמסר לשם הגשמתה של מטרה מסוימת. הנכס שהופקד למשמורת בידי ד"ר מנדלבליט ביום 1.2.2016, איננו פיקדון רגיל. עניין לנו בנכס ציבורי, שקשה להפריז בערכו ובחשיבותו הרבה למרקם החיים של החברה הישראלית – מוסד היועץ המשפטי לממשלה. המחזיק בפיקדון עשוי להיתקל בדילמות שונות. בייחוד בנוגע לשאלה כיצד ראוי שינהג כדי להגשים באופן הטוב ביותר את המטרה שלשמה הפיקדון הופקד בידו. משעה שאנו עוסקים במוסד היועץ המשפטי לממשלה, שהוא יועצה המשפטי של ממשלת ישראל, ולמעשה שלוחו של הציבור כולו, דילמות אלה מורכבות במיוחד.

על כך אני יכולה להעיד ממקור ראשון - פחות משעה לאחר ישיבת הממשלה שבה ממשלת ישראל החליטה למנות אותי לתפקיד היועצת המשפטית לממשלה, הגיעו אל שולחני שורה של נושאים בוערים, שכל אחד מהם דורש איזון עדין בין שיקולים מורכבים, מתנגשים לעיתים, לשם הגשמת אינטרס הציבור באופן מיטבי".

היועמ"שית המשיכה: "הייעוץ המשפטי לממשלה, כידוע – ואפשט את הדברים נוכח קוצר הזמן – מסייע לנבחרי הציבור להגשים את מדיניותם בגבולות הדין. יש המבקשים ליצור חיץ בין שני נדבכים אלה בעשיית הייעוץ המשפטי לממשלה. היינו, להדגיש היבטים של מתח וניגודיות בין הצורך בהגשמת מדיניות נבחרי הציבור לבין הקפדה על שלטון החוק, לטובת הציבור. לעיתים הטיעון שנשמע הוא,  כי ייעוץ משפטי העומד על גבולות הדין הוא אקטיביסטי, או כזה שמבקש לקדם את ערכיו על פני אלה של קובעי המדיניות.

אולם, הלכה למעשה, אינטרס הציבור מוגשם במלואו עת קובעי המדיניות ויועציהם המשפטיים פועלים בשיתוף פעולה, תוך ששני הנדבכים שעליהם עמדתי – הגשמת מדיניות הדרג הנבחר מזה והקפדה על שלטון החוק מזה – מעצימים זה את זה, ומתמזגים לכדי מקשה אחת. אם תרצו, זהו האידיאל. בחלוף שש השנים בהן החזיק ד"ר מנדלבליט בפיקדון יקר הערך של תפקיד היועץ המשפטי לממשלה, יש לומר – ונדמה כי הערב במיוחד יש על כך קונצנזוס – מדינת ישראל חבה לו חוב גדול על כך שנהג".