ללא שום קשר לנסיבות האירוע , אם הייתם מעורבים בתאונת דרכים, מגיע לכם לקבל פיצויים בגין נזקים ופגיעות שנגרמו לכם בגוף ובנפש. אולם, בכדי שתהיו זכאים לכך, על התאונה להיות מוגדרת על פי חוק כתאונת דרכים.

כיצד החוק מגדיר תאונת דרכים?
חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים, שנכנס לתוקף משנת 1975 מגדיר תאונת דרכים כאירוע שבו נגרם נזק לאדם בעקבות השימוש ברכב מנועי למטרות תחבורה. החוק מגן על נפגעי תאונות דרכים – נוסעים, נהגים, הולכי רגל ורוכבים על כלי רכב חשמליים, גם במקרים בהם לא ידוע מי הנהג (כמו בתאונות פגע וברח או תאונות פנטום), כאשר לא הוכחה האשמה או כאשר הנהג השני לא היה מבוטח בביטוח חובה, וקובע כי כל נפגע בתאונת דרכים זכאי לקבל פיצויים בגין הפגיעות והנזקים שנגרמו לו.

באילו מקרים נוספים החוק מעניק פיצויים לנפגע בתאונת דרכים?
החוק מעניק פיצויים במגוון מקרים, בכללותם אדם שנפגע בעת עלייה או ירידה מהרכב, הולך רגל או רוכב אופניים שנפגע מדלת של רכב שנפתחה, פגיעה באדם בעת תיקון הרכב בצד הדרך ועוד. כמו כן, החוק מעניק פיצויים למשפחתו של הנפגע במקרים בהם אדם נהרג בתאונת דרכים.

מי לא זכאי לקבל פיצויים במסגרת חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים?
החוק מציין מספר מקרים בהם האדם שנפגע לא זכאי לקבל פיצויים:

  • כאשר הפגיעה נעשתה במזיד.
  • נהג שנפגע ונהג ללא רישיון נהיגה או ללא ביטוח חובה.
  • מי שעשה שימוש ברכב ללא רשות או שעשה בו שימוש לצורך ביצוע עבירה.

כל מה שצריך לדעת על תאונות דרכים (צילום: envato)
כל מה שצריך לדעת על תאונות דרכים (צילום: envato)

מי משלם את הפיצויים בגין הפגיעה?
על פי חוק הפיצויים, כל מי שנגרם לו נזק מתאונת דרכים זכאי לקבל פיצויים במסגרת ביטוח החובה של הנהג הפוגע, גם כאשר התאונה לא נגרמה באשמתו או שלא הוכחה רשלנות מצידו.

כאשר אין את מי לתבוע, הנפגע מקבל פיצויים מ"קרנית", קרן ייעודית שהוקמה על מנת להבטיח, שכל נפגע בתאונת דרכים יקבל את הפיצויים המגיעים לו.

אז את מי תובעים כאשר נפגעים בתאונת דרכים?
בכל מקרה של תאונת דרכים, נהג הרכב נדרש לשלם את הפיצויים, ויש לתבוע את חברת הביטוח בה רכש ביטוח חובה. במקרים בהם אין לנהג כיסוי ביטוחי, או שלא ידועה זהותו של הנהג, יש לפנות ל"קרנית", הקרן שמעניקה פיצויים לנפגעי תאונות דרכים.

חשוב לציין, שהפיצויים שמוענקים לנפגעי תאונות דרכים דרך הקרן נמוכים מאלו שהם עשויים לקבל מחברות הביטוח, אך האפשרות הזו עדיפה, שכן בלעדיה, נפגעים רבים היו נותרים ללא פיצויים כלל.

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il 
לפרטים נוספים וליצירת קשר עם עו"ד אסף יטיב חייגו: 077-275-9277