המדינה משוועת לידיים עובדות בתחום הסיעוד וכעת מתברר שכאלה שלמדו בחו"ל ומבקשים לבצע הסבה לתואר סיעוד בישראל על מנת לשמש כאחות מוסמכת, נתקלים בקשיים אותם מערים עליהם דווקא משרד הבריאות. רק עתירה לבג"צ, אותה הגישה עו"ד יעל טישלר, הובילה לכך שהמדינה הודתה כי משרד הבריאות חרג מסמכותו וכעת יאפשר לסטודנטית לגשת למבחנים הנכספים.  

על פי העתירה, סטודנטית התקבלה למוסד אקדמי לתכנית הסבת אקדמאים לסיעוד, לאחר שהציגה למוסד האקדמי תואר אקדמי מחו"ל. בסיום הלימודים צריכים הסטודנטים לגשת למבחני הרישוי של משרד הבריאות על מנת לקבל רישיון לעסוק בסיעוד. 

שנתיים וחצי לאחר תחילת לימודיה של הסטודנטית, מסרה המכללה בה כי משרד הבריאות מסרב להגיש אותה למבחני הרישוי. הסיבה לכך, כך לפי משרד הבריאות, היא כי התואר שהוציאה בחו"ל אינו מוכר בישראל על ידי הגף להערכת תארים אקדמיים מחו"ל, זאת אומרת לטענת המכללה, משרד הבריאות הוציא הנחיות חדשות אשר חלו על הסטודנטית באופן רטרואקטיבי, לפיהן היה אסור למכללה לקבל אותה ללימודי ההסבה ללא תואר מוכר מחו"ל.

עורכת הדין יעל טישלר (צילום: אורלי דניאלי)
עורכת הדין יעל טישלר (צילום: אורלי דניאלי)

עו"ד יעל טישלר פנתה במכתב למנהל הסיעוד במשרד הבריאות על מנת למצות הליכים וטענה בו בין השאר, ש"לא ניתן להחיל על הסטודנטית כללים באופן רטרואקטיבי" וכן ש"למכללה היה חופש אקדמי, מכוחו רשאית הייתה לקבל אותה ללימודים".

עוד נטען בעתירה, שהמל"ג הוא הגוף המפקח על המוסדות האקדמיים ועל כן אין למנהל הסיעוד במשרד הבריאות כל סמכות לקבוע כללי קבלה למוסדות אקדמיים ולמעשה בהנחיות אלה הוא חרג מסמכותו. בתגובה למכתבה, טען מנהל הסיעוד כי הוא רשאי היה לקבוע את ההנחיות האמורות והוא סירב לחזור בו מעמדתו. 

לאחר אותה תגובה, הגישה עו"ד טישלר, עתירה לבג"צ ולפני כחודש הורה שופט בית משפט העליון אלכס שטיין, שעל המכללה ומשרד הבריאות, להתייחס לעתירה ולנושא הרטרואקטיביות של ההנחיות. בתגובה שהוגשה בשבוע החולף על ידי פרקליטות המדינה, מסרה המדינה כי היא מקבלת את עמדת עורכת הדין טישלר, לפיה משרד הבריאות חרג מסמכותו והסמכות להורות על תנאי קבלה למוסדות אקדמיים בישראל נתונה אך ורק למל"ג וכי למכללה היה חופש אקדמי מכוחו יכלה לקבל את העותרת ללימודים והיא התקבלה כדין. לפיכך הסכימה המדינה כי העותרת תוכל לגשת למבחני הרישוי. בעקבות תגובת המדינה והמל"ג, העתירה התייתרה.

עו"ד טישלר מסרה בתגובה: "אנחנו שמחים על ההחלטה אך נפעל לכך כי המדינה תישא בהוצאות המשפט לנוכח העובדה שרק הגשת העתירה שינתה את עמדתם".

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il