סיפור חייו של נ' יכול לספק חומר לסרט הוליוודי מרגש, אך בינתיים הוא נאלץ לצאת למלחמה בבתי המשפט מול משפחת הוריו המאמצים. באמצעות עו"ד סיון אלה-לוי, מבקש נ' לקבל לידיו את עזבון הוריו המאמצים שנפטרו לאחרונה, בהתאם לצוואה שהשאירו ובה הורישו לו את כל רכושם, אף שהוא נתקל התנגדות עיקשת מבית - ממשפחת אביו המאמץ. באת כוחו, עו"ד אלה-לוי, טוענת במסגרת הליך ההתנגדות לצוואה המתנהל לביהמ"ש לענייני משפחה, כי משפחת האב "בשיטת מצליח" מנסה לשים את ידה על הירושה ולמנוע אותה ממי שגדל כבנו היחיד של המנוח, אשר בדעה צלולה, הוריש לו את כל רכושו. בקרוב צפוי ביהמ"ש לענייני משפחה להכריע בפרשה.

נ', הוא למעשה הבן הביולוגי של דודתו, אך נמסר לידי אמו המאמצת מיד לאחר לידתו. אמו הביולוגית מסרה אותו לידיה כמחווה של רצון טוב בין אחיות, משום שאמו המאמצת הייתה עקרה והיא ובעלה לא היו יכולים להביא ילדים משלהם לעולם. אף שמעולם לא אומץ באופן רשמי, מול מוסדות המדינה, נ' גדל כל השנים כבנם היחיד של הורם המאמצים. הם היו אביו ואמו היחידים לכל דבר ועניין והוא היה כבנם היחיד לכל דבר ועניין.

לדברי באת כוחו, עו"ד אלה-לוי, העובדה כי הוא בנם הייתה ידועה לכל הסובבים אותם, החל מהמשפחה הקרובה ועד למשפחה המורחבת ובכל גורם רשמי אחר ועל אף שלא בוצע כל אימוץ רשמי בפועל. נ' אף נקרא בשם משפחתם של הוריו המאמצים וכאשר הגיע לגיל 18 שינה גם את שם משפחתו בת"ז באופן רשמי. עוד לעמדתה, בינו לבין ההורים היו יחסים חמים, קרובים והדוקים לאורך כל השנים ועל למועד פטירתם. 

האב נפטר בספטמבר האחרון כשהוא בן 76 ממחלת הסרטן. וממש בסמוך למותו עדכן את בנו היחיד, את נ', כי הכין צוואה והפנה אותו לקבלה מעורך הדין שערך אותה, לאחר מותו. הצוואה נחתמה על ידי האב באוקטובר 2014 וקדמה לה צוואה הדדית של האב והאם שהורישו את כל רכושם, שני נכסים, לנ' ולילדיו. הצוואה המאוחרת של האב, דומה במהותה לצוואה הקודמת. פרט ל-2 צוואות אלו, חתמה גם האם על צוואה נוספת, באפריל 2015, שגם היא מורישה לבן המאומץ ולילדיו את רכוש ההורים. 

לפני מספר שנים נפטרה האם, וכעת, מיד לאחר שנפטר האב, ובהתאם לבקשתו, פנה נ' לעורך הדין שערך את הצוואה וביקש לקיימה. אולם לאחר שעורך הדין הגיש בקשה לקיום הצוואה, פנו בני משפחתו של האב לבית המשפט והודיעו כי הם מתנגדים לקיימה. לשיטתם, האם השפיע לרעה על האב ושידלה אותו להוריש בצוואתו את הנכסים לבן המאומץ והיא השפיעה עליו בצורה בלתי הוגנת. עוד טענו כי האב כלל לא היה כשיר מנטלית כדי לחתום על הצוואה ועל כן יש לבטלה. 

עורכת הדין סיון אלה-לוי (צילום: סם יצחקוב)
עורכת הדין סיון אלה-לוי (צילום: סם יצחקוב)

בתגובה, הגיש הבן, באמצעות עו"ד אלה-לוי, תיעוד רפואי ותיעוד נוסף של האב לבית המשפט. אלה מעידים כי האב היה כשיר מנטלית וקוגניטיבית לחתום על הצוואה עד ליומו האחרון. "המנוח", כך לעמדת עו"ד אלה-לוי, "היה איש מסודר ומחושב, אשר ידע היטב כיצד לטפל במלוא ענייניו, עשה זאת בשיקול דעת מלא ובלעדי שלו, ללא שאף עירב את הבן בכך".

עוד נטען על ידי עו"ד אלה-לוי כי רצונם של המנוח והמנוחה "להורשת מלוא עיזבונם לבנם היחיד הינה אך טבעית, והמנוח ידע היטב כי בשל הסוגייה הביולוגית עליו להסדיר רצונו זה באמצעות צוואה כדין". עו"ד אלה-לוי טענה בנוסף, כי כלל לא היה סכסוך בין האם המאמצת שנפטרה לבין משפחת בעלה וכי אלה בילו יחדיו באירועים משפחתיים והציגה בפני ביהמ"ש תמונות המתעדות את היחסים הטובים בין הצדדים.

"המתנגדים", כך לפי עו"ד אלה-לוי, "לא צירפו כל ראשית ראייה היכולה להצביעה אחרת וכל טענותיהם נטענו באופן סתמי ובעלמא ובשיטת מצליח וכך גם בנוגע לטענותיהם להשפעה בלתי הוגנת מצד אשתו המנוחה שנפטרה כשנה וחצי לאחר המועד בו חתם המנוח על צוואתו והייתה במצב של ניוון שרירים, כאשר טענות אלו לא נתמכו במאום. יש לדחות מכל וכל התנגדות זו, לרבות תוך מתן עמדתו הברורה של ביהמ"ש זה ביחס להליכים כגון אלו המוגשים ללא כל עילה שבדין, ללא כל ראית כאיה וכיוצ"ב בהתאם לכל האמור לעיל, תוך חיוב המתנגדים בהוצאותיו של המשיב".

בית המשפט לענייני משפחה צפוי להכריע בסוגיה בקרוב. נ' ובאת כוחו, עו"ד אלה-לוי מקווים שהצדק ייעשה. לדבריהם, "רצון המנוח הובהר היטב בצוואתו ויש לקיימה תוך כיבוד רצונו ומימוש עיקרון העל בדיני הירושה לקיום דבר המת".

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il