מנכ"ל משרד התקשורת לשעבר, שלמה פילבר, עד המדינה במשפטו של יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו, המשיך היום (שני) במסירת עדותו במסגרת הדיון בתיק 4,000, שבו מואשם ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו בעבירת שוחד.

14:45: התובעת תירוש: "יש נעלם שאתה מעדיף לא לומר אותו ואמרת אותו יפה בעבר. האמת מבצבצת. אתה אמרת שהחריגות בטיפול בענייני בזק בהפרדה המבנית היו בהחלט בהוראה של מר נתניהו שצריך להמשיך בחיוביות של הטיפול בבזק. אתה אמרת 'מעל כולם'. אחר כך אמרת שבתוך העולם הזה שיפרת". פילבר: "עמדתי לא השתנתה מהבוקר. זה נכון. אלוביץ' אמר שיש גיבוי, היה לי ברור ממי (מתכוון לנתניהו)".

13:58: התובעת תירוש הקריאה קטע מתוך חקירתו של פילבר מיום 19.2.18, לעניין ההתנהלות בנושא ביטול ההפרדה המבנית.

פילבר:  "אני אומר עוד הפעם הרבה מאוד מהמהלכים שעשיתי עיקר המשקל שלהם היה מקצועי. אבל מעל שיקול הדעת זוהם במידה מסוימת בגלל העובדה שכבר היה ברור שבסוף חייבים להגיע לתוצאה חיובית עם בזק". העד אישר את הדברים באולם.

11:07: פילבר: "הייתי חי בסביבה עויינת בה אני מנסה לקדם מדיניות מסוימת, ואנשים במשרד לא משתפים פעולה או מחבלים במה שאני מנסה לעשות".

10:20: התובעת תירוש המשיכה והקריאה לפילבר קטע מתוך חקירתו ביום 19.2.18.

פילבר: לגבי כל האקט הזה של ההפרדה המבנית. קודם כל לא הייתי לי את האפשרות שלא לעמוד בלוח הזמנים. וזה יצר להם כוח אדיר עליי בעניין הזה. שלא אמור להיות בין מפקח למפוקח. הדבר השני היה, ככל שהתקרב הזמן והתקדמנו והיו כל מיני מכשולים טכניים בדרך שנבעו מההתנהלות בתוך המשרד, אני מצאתי את עצמי במן מיצר הרבה יותר קריטי מבחינתי. גם העוצמה של התהליך מול בזק, יצר את הדינמיקה השלילית הזאת. בוא נאמר מכל המהלכים שעשיתי לאורך כל התקופה, אני חושב שזה היה חריג ביותר".

10:15: לאחר הקראת חקירותו אמר פילבר: "כן, היו רגעים מסוימים שהייתי עם הגב לקיר. אם התהליך היה אופטימלי - התשובה היא לא". התובעת תירוש מתעקשת: אמרת שהיית נשלט, אמרת שהיית תלוי, שיש להם את המפתחות ביד לקבוע אם זה יקרה. אמרת שאין לך את שיקול הדעת של 'אם', שיש לך שיקול דעת של 'איך'. תסביר".

פילבר: "היה לי את כל שיקול הדעת אילו פרטים להכניס. מבחינתי בסטייט אוף מיינד שלי לא הייתה לי את האופציה לא לעשות את זה. אם אני מפוצץ את המהלך - אין הפרדה מבנית ואין סיבים אופטיים, ואני גם רבתי עם בזק".

10:11: התובעת תירוש הקריאה באולם בפני העד, את חקירתו ביום 25.2.18, לאחר שנשאל בעניין התנהלותו בנושא ביטול ההפרדה המבנית שהייתה רצויה לבזק.

מתוך החקירה:
פילבר: "זה בעצם המשמעות אני הלכתי לקצה הכי רחוק שאפשר". חוקר: "באיזה היבט הלכת לקצה הכי רחוק שאפשר?". פילבר: "בלוחות הזמנים". פילבר: "הרעיון בבסיסו היה מקצועי, אבל היישום היה מאוד לא מקצועי". חוקר:  "מה היה לא מקצועי בישום?". פילבר: "כל תהליך קבלת ההחלטות וקידום העניין והוצאת מכתב הכוונות". פילבר: קיצרתי תהליכים על מנת לעמוד בלוח הזמנים שבזק הכתיבו לי שזה דבר לא מקובל".

חוקר: מה עוד לא מקובל? פילבר:  הייתה הנחייה מפורשת של היועצת המשפטית שהמהלך כפוף לשימוע והלשכה משפטית רצתה שנוסח יהיה פחות מחויב. לפי בקשת סטלה בשם שאול אלוביץ' ריככתי את ההפרדה התאגידית. הורדתי את זה במקום תפעוליים ושיווקים".

09:50: פילבר: "לוח הזמן הכתיב לי את הדברים. מה שאתה מספיק אתה עושה ומה שלא אתה מקצר. בזק בסוף מחזיקים ביד צ'יק של 6 מיליארד שקל ואומרים 'אתם רוצים את זה? אז את ההסכמות עד 2016'. זה נכון שבתוך התהליך הזה של שלושה חודשים היו רגעים שהייתי עם הגב לקיר".

09:45: הדיון נפתח ואיתו אמר פילבר: "נסיתי לסגור פערים, אם אני לא הייתי נמצא במשרד התקשורת כמה זמן היה זמן היה לוקח לתהליך לקרות? 3 שנים. אני עשיתי בכמה שבועות". השופט בר עם הגיב: "זה נעשה לכאורה בניגוד לכללי מנהל". פילבר: "לא בניגוד לכללים. התעסקתי בזה כשנה. לא היה לי שום דבר שלא היה ידוע לי או שלא הכרתי. השאלה הייתה איך מוציאים את זה לפועל".

התובעת תירוש אמרה: "תיארת בצורה עדינה ביחס לאיך שתיארת בחקירות את עיגול הפינות וקיצור ההליכים שעשית. בחקירות תיארת את זה באופן בוטה. אמרת שהלכת לקצה הכי רחוק שאפשר, בלי שזה יהיה בתהליך מסודר מול השר". פילבר: "נכון. אני האצתי כל הזמן את העובדים ובמקומות מסויימים קיבלתי את ההחלטות. תהליכי הפרוצידורה היו ארוכים מאוד. תירוש: "בחקירות תיארת את זה כשיקול דעת פגום, שלא מקובל לעמוד כך בסדר הזמנים שבזק מכתיב לך".

שלמה פילבר מעיד בתיק 4000. רוני כנפו, וואלה!

עד כה סיפר פילבר בבית המשפט על יחסו לקבוצת בזק, שהייתה בשליטתו של איש העסקים שאול אלוביץ' בעת שכיהן כמנכ"ל משרד התקשורת תחת נתניהו, ולפי כתב האישום העניק הטבות מפליגות לאלוביץ' בהנחייתו של נתניהו, שזכה בתמורה לסיקור אוהד באתר החדשות וואלה!, שהיה באותה עת גם הוא בבעלותו של אלוביץ'.

פילבר סיפר כי במקרה אחד נמנע, בגלל נתניהו, מ"לתת פטיש בראש" לבזק, "למרות שהייתי צריך", כדבריו, כדי שתסכים לביצוע הרפורמה בשוק הסיטונאי, שהייתה מנוגדת לאינטרסים שלה.

בעדותו ניסה פילבר להלך בין שני זרמים: באחד טען כי כל מה שאמר בעדותו במשטרה נגד נתניהו היה אמת, מה שמניח את דעתה של הפרקליטות, ומנגד טען כי התמונה היא מורכבת יותר וכי החוקרים שאפו להגיע אל ההפללה הזאת בכל מחיר.

הפרקליטות תמשיך לחקור את פילבר השבוע בצורה מורכבת ונוקשה יותר, מאחר שקיבלה מבית המשפט את האפשרות לעשות זאת בגלל סתירות שעלו בין עדותו בבבית המשפט לזו שבמשטרה. לאחר מכן ייחקר פילבר על ידי צוות ההגנה, שהתנגדה לדרישתה של הפרקליטות להכריז על פילבר כעד עוין בגלל אותן סתירות.