משפט נתניהו מתחדש: אחרי הפסקה של שבועיים וחצי הבוקר (שלישי) נפתחה בבית המשפט המחוזי בירושלים חקירתו הנגדית מטעם ההגנה של עד המדינה בתיק 4,000, שלמה פילבר. זאת לאחר שהסתיימה חקירתו הנגדית מטעם התביעה. את החקירה הנגדית פתח פרקליטו של שאול אלוביץ', עו"ד ז'ק חן, ששאל את פילבר על האירועים עליהם סיפר בחקירתו הראשית. 

חן ביקש מפילבר לאשר: ״לגבי אישור המיזוג בין בזק ליס, זה רק מה שאתה כינית, ׳דירבון הסוסים העצלים׳, למה שהיה עסקה די מוגמרת ״ללא מעורבות מהותית״. פילבר אישר. 
חן: ״תאשר לי שבדיוק כמו ביקום ויד 2 מה שנתניהו עשה זה חתימה".
פילבר: ״נתניהו חתם חתימת קיום על שורה של מסמכים שהוכנו במשרד, כמו במקרים רבים אחרים״.

בהמשך, פילבר אישר שלגבי סוגיית המחירים, בזק לא קיבלה את מה שהיא רצתה. ״אני לא פתחתי את סוגיית המחירים״, אמר פילבר. 
חן: ״תאשר לי שזמן קצר אחרי שאתה מתמנה אתה גילית שביום האחרון של ארדן ולאחר שביקש עוד שבועיים הארכה, תוקנו תקנות השוק הסיטונאי ונקבעו המחירים לשנים קדימה״.
פילבר: ״נכון, אכן כן״.
חן: ״והם היו למגינת ליבה של בזק״. 
פילבר: ״נכון״.

פילבר הוסיף וטען: ״לא רק שלא הסכמתי לשום שינוי אלא אני החמרתי לגבי בזק. וזה ביישום של ההדדיות שזה המפתח להאצת השקעות. במחירי הטלפוניה בזק לא הסכימה למחירים האלה והם נקבעו למגינת ליבה״. 

בהמשך עבר חן לעסוק בסוגיית ההפרדה המבנית. פילבר אישר כי זו סוגיה שדיברו עליה שנים קודם לכן, כולל במה שכונה "מסמך המדיניות של כחלון". עוד אמר פילבר שהוא "פרס אותה לפרוסות וייצר מקבילות, שלב תמורת שלב". פילבר אישר שההפרדה המבנית לא יצאה לפועל שכן זה נעצר בידי מבקר המדינה, ומאז עד היום לא קרה שום דבר.

חן: ״המדיניות שלך הייתה לתת לבזק, אבל בתמורה למשהו מאוד גדול, שעמד בלב החזון שלך, שזה פריסת הסיבים האופטיים״.
פילבר אישר ואמר: ״גיליתי שאף אחד לא הסתכל מה קורה אחרי השוק הסיטונאי ונדהמתי לראות שגם אם זה היה מצליח, כל חברות התקשורת היו רוכבות על תשתית בזק שהייתה גורמת לקריסת מערכות״.
חן: ״כלומר מערכת תשתיות מפגרת וזה דבר גדול".
פילבר: ״שעולה מיליארדים רבים. אני זיהיתי שחברה לא תהיה פילנתרופית אלא היא צריכה וודאות רגולטורית, וצריכה תמריץ״.
חן: ״והתמריץ היה ביטול ההפרדה המבנית שכבר ממילא תוכנן קודם לכן״. פילבר אישר.

חן: ״גם היום אתה חושב שביטול ההפרדה המבנית זהיה רעיון טוב, ראוי, חיוני, הכרחי ונכון״.
פילבר: ״מאז שעזבתי את המשרד התחלפו שרים ומנכ״לים וכולם אימצו את המדיניות שלי באופן מלא ואני לא חוזר בי מהתפיסה הזו וזה עלה למדינה הרבה מאוד כסף. יש חוות דעת שעיכוב בפריסה בכל שנה עולה למדינה 13 מיליארד שקל ובסה״כ 50 מיליארד שקל״.

פילבר אישר כי הפעיל את אותה מדיניות ההדדיות גם כלפי הוט, ואמר: ״הם (מבקר המדינה) טענו שאני ״הרגולטור השבוי״, והסתבר שאני הייתי הרגולטור השפוי״.

שלמה פילבר (צילום: ראובן קסטרו)
שלמה פילבר (צילום: ראובן קסטרו)

כזכור, במהלך החקירה הראשית, נציגת הפרקליטות, התובעת יהודית תירוש, תקפה מספר פעמים את פילבר, ואף ביקשה להכריז עליו כעד עוין - בקשה שנדחתה על ידי בית המשפט. עם זאת, השופטים אישרו לה לחקור את עד המדינה בחקירה נגדית, על אף שמדובר בחקירה הראשית. 

במהלך החקירה הראשית של פילבר על ידי הפרקליטות, הוא טען כי לא ראה גוון פלילי, לא במעשיו ולא במעשיו של ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו. עם זאת, לאורך עדותו אישר פילבר שוב ושוב את הדברים שאמר בחקירתו במשטרה, בהם תיאר את הלחץ שהופעל עליו כמנכ"ל משרד התקשורת מצד בזק, הגוף עליו היה ממונה, ואף קשר את נתניהו ללחצים ולדרישה "להיטיב עם אלוביץ'", עליה העיד בחקירתו.