13 ימים עברו מאז אמר השופט אשר קולה כי במשפטו של רומן זדורוב "נעשו דברים שלדעתי אסור שייעשו במדינה מתוקנת". אמירה חמורה זו מעלה חשד כי על השופטים הופעלו לחצים במהלך המשפט, אך עדיין לא ברור אם בעקבותיה המשטרה פתחה בחקירה.

באותו דיון שהתקיים ב־28 באפריל דיבר אב בית הדין במשפטו של הנאשם ברצח תאיר ראדה גם על לחצים שמופעלים "לא רק מהתקשורת, גם מגורמים שאתם לא מכירים".


מדבריו אלה של השופט קולה עולה חשד לעבירת איומים והטרדה. במקרה הזה העבירה שנעשתה לכאורה אף חמורה בהרבה, משום שהופנתה לעבר שופט. אין ספק כי איומים ולחצים על שופטים עלולים לפגוע במערכת המשפט ובשלטון החוק, מה גם שבמקרה זה מדובר במשפט חוזר בתיק רצח נערה צעירה בתוך בית ספר שמעורר התעניינות רבה בקרב הציבור. שאילתה שהופנתה על ידי וואלה! למשטרה בניסיון להבין אם נפתחה חקירה לנוכח הדברים לא זכתה לתגובה.


כבר לפני עשרה ימים פנתה הפרקליטות בבקשה להבהרת אמירותיו של אב בית הדין, ואף הביעה דעתה שאין מקום להמשיך בשמיעת הראיות עד להבהרת הדברים. השופט קולה הודיע כי הבקשה נדחית והבהיר כי המשפט יימשך כסדרו.

רומן זדורוב בבית המשפט (צילום: דוד כהן, פלאש 90)
רומן זדורוב בבית המשפט (צילום: דוד כהן, פלאש 90)


גם אתמול פנתה הפרקליטות לבית המשפט בבקשה כי השופט קולה "יפרש ויפרט את דבריו שנותרו לוטים בערפל". בבקשה שהועברה ועליה חתומה פרקליטת מחוז הצפון עו"ד אילנה ירושלמי נכתב: "המאשימה שבה ומביעה דעתה שמן ההכרח לברר את טענת כבוד אב בית הדין, שלפיה גורמים עלומים עשו מעשים שאסור שייעשו במדינה מתוקנת במטרה, לכאורה, להפעיל עליו לחצים ביושבו בדין בתיק זה.


"זאת ועוד, הותרת טענה זו ללא בדיקה עלולה להוביל לתוצאה שלפיה פסיקת בית המשפט בתיק זה, תהא אשר תהא, תוטל בספק ציבורי ומשפטי עמוק. זאת בין היתר לאור דברים אחרים שהשמיע כבוד אב בית הדין באותה ישיבה: 'אני באופן הזה לא יכול לשפוט בתיק הזה בנפש חפצה'. הדברים יפים לכל משפט פלילי במדינת ישראל, והם יפים מדרך של קל וחומר בהליך שבכותרת, שהוא משפט חוזר בתיק רצח של ילדה".
תגובת הרשות השופטת שהועברה כבר לפני שבוע וחצי לא השתנתה גם אחרי פניית הפרקליטות ונותרה בזו הלשון: "מדובר בתיק תלוי ועומד המתנהל בבית המשפט המחוזי בנצרת בפני הרכב של שלושה שופטים, שבראשו עומד השופט אשר קולה. דבריו של ראש הרכב השופטים השופט קולה, שפורסמו בימים האחרונים, נאמרו במהלך דיון אשר נערך בתיק ביום 26 באפריל.


"במהלך הדיון הצדדים אף השיבו לדברי בית המשפט - הכל מתועד בפרוטוקול הדיון באופן מפורט. ביום 28 באפריל 2022 ניתנה בתיק החלטה שיפוטית של ההרכב שהבהירה כי 'כל עוד לא תהיה מניעה חוקית המשפט יימשך כסדרו'. במצב דברים זה כל החלטה בעניין המשך הטיפול בתיק וההתייחסות לטענות תישמע בפני ההרכב".