מאז נכנסו הרשתות החברתיות לחיינו והפכו למעשה ל"כיכר העיר" החדשה, הולכים ומתרבים המקרים של "שיימינג" פומבי. ביקורת על בית עסק, ריב בין גולשים או הערות שחצו את הגבול, עשויים להוביל לתביעה משפטית וכן לפיצוי בגין לשון הרע. באילו מקרים תוכלו לקבל פיצוי כספי? מה נחשב להוצאת דיבה ומה היא הדרך הנכונה לתבוע? עו"ד אדי בליטשטיין, המתמחה בדיני לשון הרע, עם כל התשובות.  

הגדרת לשון הרע מפורטת בסעיף 1 לחוק איסור לשון הרע, ובו נקבע כי לשון הרע היא דבר שפרסומו עלול:

  1. להשפיל אדם בעיני הבריות או לעשותו מטרה לשנאה, לבוז או ללעג מצדם.
  2. לבזות אדם בשל מעשים, התנהגות או תכונות המיוחסים לו.
  3. לפגוע באדם במשרתו, אם משרה ציבורית ואם משרה אחרת, בעסקו, במשלח ידו או במקצועו.
  4. לבזות אדם בשל גזעו, מוצאו, דתו, מקום מגוריו, גילו, מינו, נטייתו המינית או מוגבלותו.

הגדרה זו כוללת קשת רחבה של מקרים בהם יראו שיימינג פומבי כלשון הרע (הוצאת דיבה). לפומביות השיימינג חשיבות רבה משום שזהו תנאי נוסף להגשת תביעת לשון הרע. ככל שמדובר באמירות פוגעניות שנאמרו "בארבע עיניים" לא תוכלו להגיש תביעת לשון הרע גם אם הדברים מאוד קשים ופוגעניים.
 
לעומת זאת, אם האמירה נאמרה לאדם אחד נוסף (מלבדכם), די בה כדי להגיש תביעת לשון הרע. וממה מושפע גובה הפיצוי לאחר שיימינג פומבי?

ישנם מספר פרמטרים בולטים המשפיעים באופן ישיר על גובה הפיצוי במסגרת תביעות לשון הרע:

  1. כמות האנשים שנחשפו לאמירה הפוגענית – ישנו הבדל משמעותי בגובה הפיצוי ככל שמספר האנשים שנחשף לאמירה הפוגענית גדול יותר. כלומר, ברוב המוחלט של המקרים אדם שנפגע עקב פוסט פוגעני בקבוצת פייסבוק גדולה יקבל פיצוי כספי גבוה יותר לעומת אדם שנפגע עקב אמירה פוגענית שנאמרה לאדם אחד בלבד.
  2. משך הזמן שבו האמירה הפוגענית הייתה גלויה לציבור – הדבר רלוונטי במיוחד בעולם הדיגיטל. ככל שנכתבה אמירה פוגענית ופורסמה (לדוגמה בפייסבוק) במשך זמן רב, הדבר יוביל לפיצוי גבוה יותר לעומת פוסט שנכתב והוסר לאחר כמה שעות.
  3. מה בדיוק נאמר/נכתב – למילים המדויקות ישנה חשיבות רבה מאוד (ולכן בכתב התביעה חשוב לצטט את המילים המדויקות שנאמרו או נכתבו). אמנם אין "מחירון" מדויק לכל אמירה פוגענית אך ניתן בקלות לאבחן אמירות פוגעניות יותר או פחות (לדוגמה: אמירה המייחסת למישהו גניבה מחנות לעומת פדופיליה ופגיעה בקטינים).
  4. האם הפוגע התנצל או לא – התנצלות הפוגע עשויה להקטין את גובה הפיצוי. 
  5. לאיזה בית משפט תוגש התביעה – ישנה אפשרות להגיש תביעת לשון הרע גם לבית משפט לתביעות קטנות. יחד עם זאת, עיון בפסקי הדין שניתנו בתביעות לשון הרע בבית משפט לתביעות קטנות יגלה כי לרוב הפיצוי הכספי אינו גבוה במיוחד (זאת, בין היתר, לאור סמכותו של בית משפט לתביעות קטנות לפסוק פיצוי מקסימלי שעומד היום על כ-34 אלף ש"ח). לרוב, תביעות לשון הרע כדאי לשקול להגיש לבית משפט השלום.

כמה כסף ניתן לדרוש בפועל במסגרת תביעת לשון הרע?
סעיף 7א לחוק איסור לשון הרע מתייחס לשני מצבים אפשרים.

  • אמירה פוגענית "רגילה" – במצב כזה, נכון להיום, החוק מאפשר לדרוש פיצוי כספי ללא הוכחת נזק בסכום של עד כ-72 אלף ש"ח.
  • אמירה פוגענית "בכוונה לפגוע" – במצב כזה, נכון להיום, החוק מאפשר לדרוש כפל פיצוי – סך של עד כ-144 אלף ש"ח.

חשוב להבין שהשופט לא מחויב לפסוק את הפיצוי המקסימלי בכל תביעה, אלא הדבר נתון לשיקול דעתו, בהתאם למורכבות וחומרת המקרה שנידון בפניו.

דבר חשוב נוסף הוא מספר הפרסומים. הסכומים המוזכרים בחוק מתייחסים לפרסום אחד, אולם ככל שישנם מספר פרסומים פוגעניים יתכן ותוכלו לתבוע את גובה הפיצוי במכפלת הפרסומים (לדוגמה: פרסום פוגעני בפייסבוק ופרסום פוגעני נוסף בקבוצת וואטסאפ רבת משתתפים עשויים להוביל לתביעה בה ידרש פיצוי כספי שינוע בין 144 – 288 אלף ש"ח).

עורך הדין אדי בליטשטיין (צילום: יח''צ)
עורך הדין אדי בליטשטיין (צילום: יח''צ)

האם כל עורך דין הוא עורך דין לשון הרע?
באופן טבעי עורך דין לא מכיר את כל תחומי המשפט (בדיוק כפי שרופא אינו מכיר את כל תחומי הרפואה). תחום לשון הרע הוא תחום שמתעדכן ומתפתח באופן קבוע ולכן עורך דין לשון הרע תמיד עוקב אחר עדכונים והתפתחויות אלה על מנת להציע למרשו את האסטרטגיה המשפטית הטובה והעדכנית ביותר. 

עורכי דין שאינם עוסקים בתחום לשון הרע לא תמיד יכירו את הדקויות הרלוונטיות להצלחה בניהול תביעה או בהגנה על נתבע במסגרת תביעת לשון הרע, והדבר עשוי להוביל, במקרה הטוב, לקבלת פיצוי נמוך בצורה משמעותית ביחס למה שמגיע לתובע, או, במקרה הרע, בהגנה פחות טובה על נתבע, דבר שעשוי להגדיל את גובה הפיצוי אותו הנתבע יצטרך לשלם לאחר הגשת תביעת לשון הרע נגדו.

עורך דין לשון הרע אדי בליטשטיין עוסק בייצוג תובעים ונתבעים במסגרת תביעות לשון הרע (הוצאת דיבה) בכל ערכאות המשפט ברחבי הארץ.