מפקד מחוז דרום לשעבר במשטרה, ניצב בדימוס אורי בר-לב, שוחח הבוקר (ראשון) עם ינון מגל ובן כספית ב-103FM בעקבות מותו הטרגי של מתנדב המשטרה, עמיחי כרמלי, שנדרס למוות אתמול, והתייחס למשבר בכוח האדם במשטרה.

בפתח דבריו שיבח בר לב את מתנדבי המשטרה: "אלה אנשים שנותנים את נשמתם בלי לקבל תמורה. הוא אחד מאלפים רבים ויש אנשים כאלה. לשמחתנו, יש הרבה אנשים כאלה. אנחנו שומעים עליהם רק פחות. אין היום הרתעה. שוחחתי עם קצינים מאוד בכירים ופחות בכירים וכמובן שגם הנושא של פח"ע נבדק, אבל ברור שכאן מדובר ברוצחים. בין אם מחבלים ובין אם לא. כאלה שנכנסים בניידת אחת, דורסים במחסום, בורחים, משאירים את הפצועים בשטח וממשיכים הלאה - הם רוצחים וכמובן שדינם צריך להיות כזה".

"אבל אני אגע אולי במשהו נוסף שמשפיע על זה, אין היום הרתעה. אני מניח שכולכם רואים את מה שמופיע ברשתות החברתיות. שוטרים מוכים באופן קבוע, וכן, יש שם את הריח הלאומני. רמת הפשיעה במדינת ישראל, הרבה מעבר לגודל שלה באוכלוסייה, זה הציבור הערבי. אני יכול לספר לך הרבה מאוד אנקדוטות שאני מכיר, כמו במרינה באשקלון לפני כמה ימים ובמקומות אחרים, שרצים ברחובות וצועקים 'איטבח אל יהוד'", הוסיף.

"זה משהו שפחות ראינו אותו בעבר, אנחנו רואים אותו היום ביתר שאת, ותוסיף לזה שאלפי שוטרים עוזבים את השירות, גם בגלל תחושת חוסר הגיבוי, גם בגלל שכר מאוד נמוך וגם בגלל שהם מחויבים - לאור חתימה על הסכם, לפני פחות משנה, שבה ואומר 'חייבים לפטר 17.5% מהשוטרים כל חמש שנים, לא משנה טיב שירותם'. כאחד שנפגש לעיתים גם עם המפכ"ל, המצוקה היא גדולה. מראית העין הזו שהוסיפו תקנים, זה נשמע מדהים, אבל אף אחד לא יכול לאייש את התקנים האלה ב-7,000 שקל שכר ושוטרים עוזבים בהמוניהם", המשיך בר לב.

לבסוף נשאל בר לב האם מעמד השוטר מתמוטט, והשיב: "אתה צודק. אם אני מנתח את הסיבות, האחת זו כמובן תרבות הטיקטוק או איך שלא תקרא לזה, שכל דבר אפשר להציג רק חלקים ממנו או לפעמים את הכול. אני חושב שאין הרתעה. בילינו תקופה ארוכה בהתנתקות והלכנו עם כובעים שעליהם היה דגל מדינת ישראל. באנו ואמרנו, 'אנחנו שלוחים של מדינת ישראל'. הזלזול הזה במדינת ישראל מוביל לאנרכיה, אנחנו בדרך לשם".

סייע בהכנת הכתבה: אמיתי דואק, 103fm