גם אתם החלטתם להשקיע בביטקוין? לשלם במטבע קריפטו? לפני שאתם צוללים למים כדאי שתוודאו כי אתם בקיאים בענייני המס הנלווים למטבע הווירטואלי. במדריך זה אסביר את כל מה שחשוב לכם לדעת. 

מטבעות וירטואליים המכונים בקיצור קריפטו, הם אמצעי תשלום מבוזר שאינו תלוי באף גוף מרכזי. המסחר במטבעות אלו מתבצע באמצעות טכנולוגיית הבלוקצ'יין כשרישום העסקאות נעשה בצורה מאובטחת ומוצפנת. הבלוקצ'יין פועל על רשת של מחשבים בכל רחבי העולם ולא על חוות שרתים פרטית, ומכאן שאין אף גוף מרכזי ששולט במערכת, זאת כמובן להבדיל מהמטבע הישן שאנחנו מכירים כמו הדולר, השקל, האירו וכן הלאה. הקריפטו פועל מכוח המחשוב ומתוך ההסכמה של המשתמשים ובכך הוא מערער את הסדר הישן והטוב שהכרנו עד כה, לפיו המערכת הפיננסית ומערכת המיסוי נשלטת על ידי גופים ממסדיים כמו בנקים וממשלות. 

העובדה שהקריפטו מערער על המערכת הפיננסית הישנה, מדינות רבות מסרבות לקבלו ועל כן אינו נחשב לחוקי ברבות מהן, כמו גם בישראל. בישראל אין לקריפטו מעמד משפטי ורשות המסים רואה במטבעות הוירטואליים כנכסים. לכן, בעת מימוש המטבע חלות הוראות המס החלות על נכס, כמו רווחי הון, ולפעמיים מס הכנסה פירותי. מי שמשקיע במטבע הקריפטו, חייב עם כן במס רווחי הון בשיעור של 25% על הרווח הריאלי, כלומר ההפרש בין שער הקנייה של הקריפטו לבין שער המכירה. מי שאחראי לדווח על עסקת המימוש ועל התשלום במס הוא המשקיע עצמו.

עורכת הדין נאוה הנס  (צילום: יח''צ)
עורכת הדין נאוה הנס (צילום: יח''צ)

איך מפקידים אפשר להפקיד ביטקוין בבנק? 
כפי שצוין, בישראל לא מפגינים התלהבות יתר מהביטקוין וחבריו וגם הבנקים מציבים קשיים בקבלת כספים שמקורם במטבע הווירטולי. על כן, חשוב ביותר לשמור תיעוד מלא של העסקאות שנעשו בזירת הקריפטו. שימרו את התיעוד לאורך זמן, עד לתקופה של 7 שנים, כדי שברגע האמת שתתבקשו על ידי הבנק או רשויות המס, תוכלו להציג את התיעוד המוכיח את מקור הכסף ואת הלגיטימיות שלו. 

במידה ואתם עושים שימוש בחברות המנהלות פלטפורמות מסחר בקריפטו, רצוי לבקש מהן תיעוד של המסמכים הרלוונטיים להשקעות שלכם. ובכך מקרה יש לזכור שחובת התיעוד, הדיווח והתשלום היא עליכם, ועל כן רצוי להקפיד לבקש מהן ולשמור את התיעוד המלא. 

העתיד רצוף בשינויים?
בחודש אפריל האחרון סיכמה חברת הקריפטו ביטס אוף גולד מול רשות המסים על הקלות בדיווחי מס. על פי פרסומים, ההסכם בין הצדדים קובע כי מי שירגוש וימכור מטבעות דרכה לא יידרש לדווח על העסקה בתוך 30 יום. בנוסף, שיעור המס יעמוד על 25% מהרווחים וינוכה ישירות ע"י החברה, כמו בשוק המסורתי. ההסכמות הללו צפויות להשפיע על האופן שבו מתייחסת המדינה למסחר בקריפטו וחברות מסחר ישראליות נוספות צפויות לקבל הקלות דומות.

לביקור באתר של עו"ד נאוה הנס לחצו כאן
לביקור בעמוד הפייסבוק של עו"ד נאוה הנס לחצו כאן