למי אין דוד/חבר/אחד שאצלו בבניין התחילו בפרויקט תמ"א 38? מכל מקום אנחנו שומעים את צמד המילים הזה והרעש הוא רב. במסדרונות הכנסת, בישיבות המועצה, בין השכנים או בתקשורת - כולם מדברים על תמ"א 38, אבל מה זה בכלל והאם זה טוב לנו? 

תמ"א אלו ראשי תיבות למונח "תכנית מתאר ארצית" ואילו 38 זהו המספר הסידורי של התוכנית הספציפית הזו. מה זו התוכנית הזו? זוהי תוכנית של מנהל התכנון במשרד הפנים להסדיר נושא מסוים בתחום התכנון והבנייה בישראל. זוהי תוכנית ארוכת טווח עם מתן הנחיות לפעולה בטווח הקצר. 

תמ"א 38 היא ההיערכות של המדינה לחיזוק מבנים קיימים מפני רעידות אדמה. התוכנית קמה לאור מסקנות שהתקבלו בממשלה בעבר כי על המדינה להיערך לטפל ברעידות אדמה. ההנחה היא כי בעתיד הקרוב (יותר או פחות) צפויה להתרחש בישראל רעידת אדמה חזקה שעלולה להוביל לפגיעות בנפש ולהתמוטטות של מבנים ותשתיות. הערכה זו נסמכת על מיקומה הגיאוגרפי של ישראל, באזור בו התרחשו רעידות אדמה חזקות בעבר, ועל רקע הסטטיסטיקה כי רעידת אדמה חזקה באזור מתרחשת אחת ל-80 שנה. על רקע מסקנות והערכות אלו גובשה תוכנית תמ"א 38 שמטרתה לתת מענה לבניינים ישנים שספק אם ישרדו בעת אירוע של רעידת אדמה חזקה. באפריל 2005 אושרה התוכנית בממשלה ונקבעו במסגרתה הנחיות הקובעות את המסגרת הסטטוטורית שתאפשר מתן היתרי בנייה וכן הוגדרו תמריצים כלכליים על מנת לעודד בעלי מבנים לחזק אותם.

התקן המחייב לחיזוק מבנים
תקן ישראלי 413 לעמידות מבנים ברעידות אדמה מחייב כל בניין חדש שנבנה מאז שנת 1975. מבנים ישנים יותר חייבים לחיזוק מחודש כדי לעמוד בדרישות התקן. הוראות תמ"א 38 קובעות כי התכנית חלה על מבנים קיימים שהיתר הוצא לבנייתם קודם ה- 1 בינואר 1980. 

מה קורה אם אין כדאיות כלכלית לביצוע התמ"א?
כאמור, במסגרת תוכנית תמ"א 38 נקבעו תמריצים כלכליים (לבעלי הדירות וליזמים) כדי שאלה יפעלו לחיזוק המבנים, אולם מהמציאות אנו למדים כי יזמים מעדיפים להתמקד דווקא באזורי המרכז ופחות נמשכים לחיזוק מבנים באזורי הפריפריה בשל כדאיות, דבר העומד בסתירה למטרות התוכנית. זוהי גם מרבית הביקורת שנשמעה כלפי התוכנית, דבר שהוביל את הממשלה לדון כיצד ניתן לשנות את המצב, אולם טרם הושגו החלטות.

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il 
ליצירת קשר עם עו"ד כרמית שחיבר שלחו וואטסאפ