תחום הקריפטו וה-NFT דומה בשנים האחרונות לתנועת מטוטלת. מצד אחד, רבים טוענים כי זו "הכלכלה החדשה" שתחליף בבוא הזמן את אמצעי התשלום והמסחר המסורתיים. מצד שני, יש לא מעטים הטוענים כי מדובר בטרנד חולף שיסור מן העולם במוקדם או במאוחר.

בין אם אתם שייכים לאסכולה הראשונה ובין אם אתם דוגלים בשנייה, דבר אחד בטוח - הרשויות ומשרדי הממשלה ברחבי העולם צריכים להיות עדכניים ולהתייחס בהתאם לחידושים הטכנולוגיים האחרונים. בחודש שעבר משרד המשפטים בארצות הברית נדרש לעניין.

המשרד הגיש כתב אישום נגד אדם בשם נת'ניאל צ'סטיין (31) מניו יורק, מנהל מוצר ב"אוזון נטוורקס", המפעילה את OpenSea, פלטפורמה פופולרית למסחר ב-NFT. למי שעדיין צריך הסבר, NFT הוא למעשה אישור בעלות שמוטמע בבלוקצ'יין על נכס דיגיטלי ומאפשר להפוך תמונה, סרטון, שיר וכו' לסחורה.

כתב האישום מייחס לצ'סטיין הונאה דיגיטלית ב-NFT: הוא ניצל את תפקידו כמי שמעלה לעמוד הבית של OpenSea את היצירות למכירה, רכש אותן מבעוד מועד בעזרת חשבונות אנונימיים שפתח ובאמצעות ארנקים דיגיטליים אנונימיים, וכאשר פורסמו ערכם עלה והוא מכר את היצירות ברווח כפול ואף מחומש.

עו"ד דמיאן וויליאמס מהתביעה צוטט: "NFT זה אולי דבר חדש, אבל סוג כזה של מזימה פלילית אינו חדש. צ'סטיין מעל ב-OpenSea בכך שהשתמש במידע עסקי חסוי על מנת לגרוף לעצמו רווחים. זה מראה את המחויבות של משרד המשפטים לאתר את העושים שימוש לרעה במידע פנימי - בין אם זה בשוק ההון ובין אם בבלוקצ'יין". המשפט האחרון של וויליאמס מעורר דיון נרחב: איך אפשר להחיל את אותם חוקים על NFT אם הוא לא מוגדר כנייר ערך? על מנת לבאר את הסוגיה, מעניין לשמוע את דבריו של עו"ד ליאור שבי, מומחה להונאות דיגיטליות.

עורך הדין ליאור שבי (צילום: תומר רוטנברג)
עורך הדין ליאור שבי (צילום: תומר רוטנברג)

עוקץ כמו דבורה
בחודש מרץ רשות המסים נדרשה לנושא והכריזה כי רווח מ-NFT מחויב במס, בדיוק כמו רווח ממטבעות דיגיטליים. כמו כן, בדומה להונאות קריפטו, יש ניסיונות רבים להונאות גם בתחום ה-NFT וגם מהן צריך להיזהר ולהישמר. בארצות הברית הונאת NFT מקבלת מעמד זהה להונאה בשוק ההון. בישראל עדיין אין בהירות מוחלטת.

איך מתבצע מעשה נוכלות ב-NFT?
"NFT אמור להיות נכס ייחודי, אבל יש מקרים בהם אנשים מוכרים נכסי NFT אפילו שהם לא הבעלים של היצירה. עסקאות רבות מתנהלות ברשת של המטבע הווירטואלי את'ריום, כך שאפשר לעקוב אחרי העסקאות ורשויות האכיפה יכולות לתפוס נוכלים, אם הן משקיעות מספיק משאבים במעקב". 

אז למעשה מדובר במערב פרוע. בשוק ההון לפחות יש חוקים ברורים.
במידה מסוימת כן. קיימת אפשרות להוריד נכס דיגיטלי למחשב ולמכור אותו בהרבה כסף למישהו שלא יודע שהוא קונה סחורה מזויפת. בשנים האחרונות, ורואים את זה עכשיו בארה"ב ביתר שאת, יש ניסיונות ליצור רגולציה ולתת לעבירה של NFT מעמד שווה לעבירה של הרצת מניות למשל. ככל שעובר הזמן יהיו יותר הונאות וזיופים וגם בישראל חברי הכנסת יידרשו להעביר חוקים בנושא".

מה הפלטפורמות יכולות לעשות כדי לאתר מעשי עוקץ?
"פלטפורמת Opensea יודעת שהיא כר פורה לנוכלות ואף דיווחה בעבר כי 80% מהפריטים שהוצעו אצלם הם גניבות וזיופים. אבל בשביל זה יש מומחי אבטחה וסייבר שמשתמשים בכלים מורכבים וגם בכלים פשוטים כמו ReCaptcha".

באילו עוד מקרי נוכלות נתקלת?
"יש שיטה בשם "ווש טריידינג", הדומה לשיטה שבגללה נעצר צ'סטיין. פותחים ארנק דיגיטלי אנונימי, קונים בזול, מוכרים ביוקר וכך בכל פעם עולה הערך של הנכס כשאתה בעצם מוכר אותו לעצמך במחיר גבוה יותר. יש גם מקרי פישינג קלאסיים כמו בהודעות SMS. לוחצים על לינק וגונבים פרטי אשראי".

מה העצה שלך למי שרוצה להיכנס לג'ונגל ה-NFT?
"אני מציע להיזהר, כמו בכל תחום אחר בו יכולות להיות הונאות. כדאי לבדוק טוב מול מי מבצעים את העסקה ואם היא נראית לכם מפוקפקת, לא להיכנס אליה. לפעמים ההזדמנות להרוויח כסף בצורה קלה יכולה לעלות ביוקר. בכל מקרה, המשרד שלנו מטפל בתיקים רבים של הונאות מכל הסוגים ואם נעקצתם או אם אתם רוצים להתייעץ בנושא, מוזמנים לפנות אלינו".

לפרטים נוספים אודות עו"ד ליאור שבי לחצו כאן 
הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il