הרשתות החברתיות, כמו פייסבוק, אינסטגרם, טוויטר וטיקטוק, הפכו בשנים האחרונות לבימת השיח המרכזית, והחליפו את כיכר העיר, כמקום שבו מחליפים חוויות, דעות וגם, לצערנו, הכפשות ונאצות. כולנו יכולים, מבלי לצאת מהבית, דרך הטלפון הנייד או המחשב, לשגר מילים דרך המקלדת לחלל הווירטואלי, במהירות גדולה, ולעיתים היד קלה על המקלדת. בפעם הבאה לפני שאתם כותבים או משתפים דברים פוגעניים, כדאי שתחשבו פעמיים, כדי שלא תמצאו את עצמכם מתמודדים בבית המשפט מול תביעות דיבה. 

אז מה הופך פרסום ברשת החברתית להוצאת דיבה? כדי לתבוע אדם על הוצאת דיבה יש צורך לעמוד בשני תנאים. התנאי הראשון הוא כי הדברים שנאמרו היו פוגעניים ושקריים. חוק לשון הרע קובע כי פרסום שעלול להשפיל אדם בפני אחרים, לעשותו ללעג או לפגוע בעבודתו מהווה לשון הרע. 

עורך הדין אדי בליטשטיין (צילום: מוטי דביר)
עורך הדין אדי בליטשטיין (צילום: מוטי דביר)

לכך מתווסף התנאי השני והוא הפרסום.. הפרסום יכול להתקיים בצורה המסורתית כמו פרסום בעיתונות או בטלוויזיה ובעידן הרשתות החברתיות הרי שפוסט שהופץ בפייסבוק ותוכנו נחשף בפני אנשים נוספים הוא פרסום שבגינו ניתן לתבוע בגין לשון הרע. גובה הפיצוי יקבע, בין היתר, בהתאם למספר האנשים שנחשפו לפרסום הפוגעני. ישנו הבדל משמעותי בפיצוי במצב שבו מדובר בפרסום שהגיע לידיעת אדם אחד לעומת פרסום שהגיע לידיעת קבוצה גדולה של אנשים.

חשוב לדעת שגם אם לא אתם כתבתם את הפוסט אלא רק עשיתם "שיתוף", גם אתם חשופים לתביעת לשון הרע, משום ש"שיתוף" חושף את העוקבים אחריכם לאותו תוכן פוגעני ובכך הגדלתם את החשיפה לפרסום לשון הרע. 

בית המשפט העליון קבע זה מכבר כי פעולת השיתוף היא למעשה פעולה אקטיבית של הגולש שצפויה לחשוף את אותו פוסט פוגעני לגולשים נוספים ולכן יש לראות בכך פרסום לשון הרע לכל דבר. באשר לסימון "לייק" קבע ביהמ"ש כי פעולה זו אינה עונה על ההגדרה של פרסום לשון הרע ועל כן,  מעשה זה לא יחויב בפיצוי על הוצאת דיבה.

במידה ונפגעתם מפרסום בפייסבוק או בכל רשת חברתית אחרת, עומדת בפניכם האפשרות לתבוע פיצוי על הנזק שנגרם לשמכם הטוב, זאת כמובן במידה ויוכח והפרסום הוא פוגעני, מכפיש או שקרי. על מנת להוכיח את תביעתכם עליכם לתעד את הפרסום, לבצע צילום מסך וכל תיעוד שתוכלו להשיג. התיעוד צריך לכלול את זהות המפרסם, את מספר השיתופים, התגובות וסימוני ה"לייק" וכן את תאריך הפרסום. 

לאחר מכן, פנו לייצוג של עורך דין הוצאת דיבה שיוכל לסייע לכם באיסוף ראיות נוספות, וכן בגיבוש התביעה ובהגשתה על מנת לקבל את הפיצוי המגיע לכם.

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאתעל אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

ליצירת קשר עם עורך דין אדי בליטשטיין שלחו וואטסאפ