הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר

המחוקק הישראלי קבע כי מזונות של בני  זוג יהודיים ישולמו בישראל לפי הדין האישי, היא ההלכה היהודית.

לפרטים נוספים אודות עו"ד יעקב שקלאר לחצו כאן

בכל הנוגע למזונות ילדים של בני זוג יהודיים, במסכת כתובת סה ע״ב, נקבע כי רק האב חב במזונות ילדיו, ורק עד שהם מגיעים לגיל 6 – היינו מדובר במזונות "חובה" של האב בלבד ועד לגיל 6. מגיל 6 ועד שהבן או הבת מגיעים למעמד של גדולים ( גיל 15). הדין מתבסס על הלכות צדקה הקובעות כי  יש להעדיף נתינת צדקה לנזקקים שהם קרובי משפחה.

על פי תקנות הרבנות הראשית, הורחבה חובת המזונות, וכיום החובה שנקבעה היא עקרונית עד גיל 18, או תום הלימודים בתיכון – על פי המאוחר. כמו כן, הפסיקה הרחיבה וקבעה, כי בתקופת השירות הצבאי יעמדו המזונות על שליש מגובה דמי המזונות אשר שולמו עד למועד זה.

כאמור, מזונות ילדים מושפעים גם מהחוק האזרחי במדינה, ולא אחת אנו רואים את השוני בין החוק לבין הדין העברי. כך למשל בניגוד להלכה במצבים מסוימים, גם אמהות עשויות לחוב במזונות. למתח הזה בין מערכות הדינים יש נפקויות רבות לעניין. לפי הגישה שהתפתחה במערכת בתי המשפט בשנים האחרונות, ילדים הם צד ג׳ לתביעת המזונות, ולכן לא ניתן לכרוך את הדיון במזונות ילדים לתביעת הגירושין: זו זכות עצמאית של הילד, לא תלויה בהורים בזכות של ההורים, ואינה מושפעת לכאורה מנושא הגירושין.

בע”מ 919/15, נקבעה על ידי בית המשפט העליון הלכה שקבעה כי כאשר ישנה משמורת משותפת בין בני הזוג, וחלוקת הסדרי שהות שווה, כמו גם הכנסות זהות, שני ההורים יתחלקו באופן שווה בחובת המזונות – החל מגיל 6.

חישוב סכום המזונות לפי גיל
לגבי ילדים עד גיל 6, מוטלת חובה מוחלטת על האב לזון אותם, ויבחס לילדים מעל גיל 6 – מתחשבים בזמני השהות וביחס ההכנסות של ההורים.

על פי הפסיקה העריכו את הוצאותיו של ילד שגדל בשני בתים בסך מינימום של 2250 ₪ לחודש.

לגבי ילדים מעל גיל 18, שהתגייסו לצבא או הצטרפו לשירות לאומי: אמנם,  לפי ההלכה אין חובה לשלם עבורם מזונות, אולם, בפועל, בתי המשפט  נוהגים לעתים לחייב בתשלום מזונות עבורם, אם כי בשיעור מופחת, של שליש מסכום המזונות ששולם לפני כן.

חשוב לציין כי בני הזוג יכולים לקבוע בינהם מהו סכום המזונות שיש לשלם, כמה זמן ואת אופן החלוקה. באם אין הסכמה, כאמור, מדובר בזכות עצמאית של הילד. זכות שלא תלויה בזכות של ההורים, ואינה מושפעת מהליך הגירושין.

עורך דין יעקב שקלאר הינו עורך דין בעל  ניסיון עשיר בייצוג לקוחות בתחום דיני המשפחה והגירושין, ומעניק לכל אחד מהם יחס מקצועי, אישי וזמין.

לקבלת ייעוץ פרטני ניתן להתקשר 24/7 לעו"ד יעקב שקלאר לנייד 052-2575298.

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected] 
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).