בדיון בעתירה של ארגון "לביא" שנערך נגד מינויו של מני מזוז לתפקיד יו"ר הוועדה למינוי בכירים, רמזו שופטי בג"ץ למדינה לשקול לבטל את מינויו של מזוז למשך שמונה שנים, והפכו אותו למינוי זמני לצורך מינוי הרמטכ"ל הבא בלבד. על כך, פרופ' דניאל פרידמן, שר המשפטים לשעבר, שוחח היום (רביעי) עם אריה אלדד ובן כספית ב-103FM.

בפתח השיחה, אמר פרופ' פרידמן: "כל העניין זה פרי חקיקות של בג"ץ. בג"ץ המציא חוק שלא נמצא בשום מקום, שממשלת מעבר איננה יכולה לעשות כמעט שום דבר, לא יכולה למנות וכו', והם הפעילו את זה בתקיפות רבה כנגד ממשלת הליכוד. זה בניגוד לחוק, כי החוק אומר שממשלת מעבר יכולה לעשות הכול. עכשיו, יש עוד כלל שבג"ץ המציא, שהוא יכול לפסול מינויים, מטעמים של חוסר מוסריות".

דניאל פרידמן (צילום: רמי זרגנר)
דניאל פרידמן (צילום: רמי זרגנר)

"אם המועמד נראה בלתי מוסרי לתפקיד, הם יכולים לפסול אותו, למרות שהוא עומד בכל הקריטריונים. הדבר הזה גרם לממשלה להקים ועדה – וזו הוועדה שהושיבו בראשה את מני מזוז – שתגיד להם שהאנשים הם מוסריים. זה די אבסורד שצריך לבדוק את המוסריות של סגן הרמטכ"ל עכשיו".  

לדבריו, "החלטת היועצת המשפטית והחלטת ראש הממשלה בעניין הזה, הן פשוט בלתי מתקבלות על הדעת, למה? כי זה לא החוק. אפשר להגיד שהחוק הזה הוא בכלל לא הגיוני. כל המערך הזה של החוקים, שערבבו את העניין הזה, הם לא הגיוניים. אבל, אלה הם החוקים שהם החילו על כולם. כעת אומרים, 'הואיל ויש לנו אדם כמו מזוז שהוא יועץ משפטי, אז הוא מעל החוק, וגם היועצת המשפטית עצמה היא מעל החוק. היועצת המשפטית היא המחוקקת, ובתור מחוקקת היא מעל החוק'".

"את כל המנגנון ואת כל השיטות האלה, שמתערבים לממשלה במינויים מטעמים מוסריים, את כל ההתערבויות, לא צריך, אבל אם קבעו את מערכת הכללים הזאת, ומערכת הכללים הזאת, המשפטנית והמפולפלת, עומדת בעינה, אז היא צריכה לחול בראש ובראשונה על המשפטנים. אז אומרים, 'לא, דווקא על המשפטנים היא לא תחול'. במקרה של מני מזוז, יש לנו יועץ משפטי לשעבר, שופט עליון לשעבר, זה הופך את העניין לדוקר וצורם עוד יותר. הכללים אומרים, 'צריכים לחול על כולם, רק לא עלינו'. זה אגב משתבץ יפה מאוד עם הרעיון שצריך לחקור את כולם, אבל את הפרקליטות לא צריך לחקור, כי היא מעל החוק", הוסיף. 

לאחר מכן, התייחס לעובדה כי מדובר בעיתוי של ממשלת מעבר וערב בחירות: "לכן אני אומר, בעיתוי הזה, כשאומרים לכולם אסור למנות ואסור למנות לטווח ארוך, אסור למנות אף אחד, אלא אם יש משהו שהוא דחוף וחיוני כמו הרמטכ"ל וכו', אבל המינוי של מזוז הוא לא דחוף ולא חיוני ולא שום דבר. נוצר כאן אבסורד גמור. בעצם אומרים, המשפטנים מעל החוק, היועצת המשפטית היא מעל החוק. אם היא רוצה, היא מאשרת, ואז אומרים לך שזה מקצועי. למה זה מקצועי? מה כאן מקצועי?".

גלי בהרב-מיארה (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
גלי בהרב-מיארה (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

בהמשך, אמר כי "אני מאוד מקווה שזו איזושהי התחלה של בקרה על היועץ המשפטי. אנחנו היינו כל הזמן במצב שאם היועץ המשפטי היה אומר משהו, אז כולם היו אומרים, 'קדוש, קדוש', ובג"ץ גם היה אומר 'קדוש, קדוש', כי היועץ המשפטי הוא מעל הכול. אז אני חושב, אם זה סימן ראשון להתערבות, אז זה דבר חיובי. אבל צריך להבין, המקרה הזה צורם בצורה בלתי רגילה".  

בסיום, נשאל מה דעתו על ההתבטאויות של בכירים בליכוד, כי את השופטים צריכים למנות הפוליטיקאים בממשלה, והשיב: "אני לא חושב שצריך לפטר את היועצת המשפטית, רק בגלל שהיא מונתה בקדנציה קודמת, מצד שני, אני בהחלט חושב שצריך לפצל את תפקיד היועץ המשפטי. אני לא יודע מדוע סער אמר שהוא יעשה את זה ולא עשה את זה. אני חושב שצריך להגביל את היועץ המשפטי בכל מיני דברים. הוא לא צריך להיות המפקד של הממשלה, הוא לא צריך להיות מישהו שאוסר על ראש הממשלה להיות מיוצג בבית משפט, זה דבר שלא קיים בשום מקום בעולם. אז יש הרבה דברים שצריך להגביל אותו. אבל מכאן - להגיד שאנחנו הורסים את הכול ובונים מחדש, זה נראה לי מאוד מרחיק לכת".  

סייע בהכנה לכתבה: אמיתי דואק, fm103