הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר

בתחילת החודש הלכה לעולמה המלכה אליזבת בגיל 96. עוד בטרם הובאה לקבורה כבר החלו אתרי החדשות לדון בצוואה שתוריש אחריה - מי מילדיה יקבל את התכשיטים ומי מהנכדים יזכה לנתח מאוספיה הפרטיים. רובנו לא בני מלוכה ובוודאי שאין לנו את אוסף התכשיטים של מלכת אנגליה. למרות זאת, עדיין חשוב לערוך צוואה, שתשמר את רצוננו לאחר שלא נהיה פה. 

למעשה, עריכת צוואה מאפשרת לנו לקבוע מה ייעשה ברכוש שלנו לאחר מותנו. במידה ולא נחתום על צוואה, יחולק הרכוש בהתאם לחוק הצוואה ולפי סדר הירושה. בנוסף לחלוקת הרכוש יכול כל אדם גם להעביר מסר אישי בצוואה מוסרית, אך לצוואה זו אין תוקף משפטי מחייב. 

ההחלטה אם לערוך את הצוואה נתונה בידיו של כל אדם, בהתאם לרצונו, אך במטרה לעודד את כולנו לחתום עליה, מאפשר חוק הירושה לכל אדם להכין צוואה במו ידיו, בקלות וביעילות. על פי החוק ניתן לערוך צוואה בארבע דרכים שונות - צוואה בכתב יד, צוואה בעדים, צוואה בפני רשות וצוואה בעל פה.  

למי מומלץ לערוך צוואה?
לכל אדם מומלץ לערוך צוואה, אולם במקרים אלו במיוחד: במידה ומדובר בידועים בציבור - עריכת צוואה תמנע סכסוך אפשרי לגבי מעמדו של הידוע בציבור הנותר. גם במקרה שבו בני הזוג גרושים ופרודים או במקרה של נישואים שניים. בנוסף, מומלץ לערוך צוואה במקרים שבהם יש צורך בהסדרת זכויות השימוש ברכוש לאחר מות המוריש ובמקרים שבהם המוריש מעוניין להוריש חלקים ספציפיים מהירושה למי שאינו זכאי לקבל אותם בהתאם לחוק הירושה. 

כלל כל אדם רשאי לערוך צוואה, אלא אם כן מדובר בקטין שטרם מלאו לו 18 ומי שהוכרז כפסול דין, כלומר מי שבשל מצבו הנפשי או השכלי אינו מסוגל להבין או להיות מודע למשמעותה של הצוואה. במידה ועורך הצוואה חושש כי לאחר מותו יהיו מי שיטענו כי לא היה כשיר לערוך את הצוואה בשל מצבו הנפשי או הפיזי, מומלץ כי יפנה לקבלת חוות דעת רפואית המעידה על כשירותו לערוך את הצוואה בסמוך לחתימתו עליה. 

עורך הצוואה יכול לכלול בה גם הורה על מינוי מנהל לעיזבונו שיהיה אחראי על חלוקת הירושה. מדובר במינוי איננו חובה אך לעיתים קיים צורך אמיתי וממשי לעשות כן. 

אף שניתן על פי החוק לערוך את הצוואה לגמרי לבדכם, ואף בכתב ידכם, חשוב כי תתייעצו עם עורך דין המתמחה בתחום הצוואות והירושות בטרם תערכו את צוואתכם ותחתמו עליה. עו"ד המתמחה בצוואות ידע מה הם הפרטים שחשוב שיופיעו בצוואה, יוודא כי היא חפה מטעויות ומהימנה כך שבבוא העת היא תאושר כדין ולא תתבטל. בנוסף, במידה ויש פרטים מסורבלים בחלוקת הרכוש יפעל עורך הדין המתמחה בתחום לפשט את הסעיפים הללו כך שהצוואה תהיה ברורה ונהירה לכל ולא תגרור אחריה פרשנויות סותרות ומריבות שלא לצורך.

לפרטים נוספים אודות עו"ד גיל אלימלך לחצו כאן

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected]  
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).