הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר

רגע לפני הסליחות, ממש לפני הצום הביטוי הנפוץ ביותר שנשמע השבוע הוא "גמר חתימה טובה" וזו הזדמנות נפלאה זו לדבר על הרעיון של חתימה. מה המשמעות של חתימה, מהי זכות חתימה ובכלל, מה קורה אחרי שאתם חותמים על משהו?

ב-16 השנים האחרונות ייצגתי לא מעט אנשי עסקים וחברות מכל קשת התחומים בארץ ובעולם וליוויתי אינספור חתימות על מסמכים שונים. אז מה זה בכלל המונח "חתימה"?

לפרטים נוספים אודות עו"ד הילה אקרמן לחצו כאן

המשמעות המילונית של המילה חתימה היא "סוֹף, אַחֲרִית דָּבָר"  למעשה חתימה היא הפיכת דבר מה למוחלט, אך בעולם המשפטי והעסקי הדברים חייבים להיות הרבה יותר מורכבים. למעשה, רגע לפני שאנחנו מקבלים החלטה כלשהי ניתנת בעולם העסקי "זכות חתימה".

עורכת הדין הילה אקרמן (צילום: אורלי שניידר)
עורכת הדין הילה אקרמן (צילום: אורלי שניידר)

זכות חתימה היא ההרשאה לאדם או גוף לקבל החלטות גורפות בשם העסק או השותפים ללא עוררין. מהם אם כן הכללים שעליהם עלינו להקפיד בבואנו לחלק "זכות חתימה"?

ראשית, עלינו לוודא כי האדם המקבל את זכות החתימה יפעל אך ורק לטובת העסק והאינטרסים השונים שלו – מסחריים, כלכליים, משפטיים ואפילו חברתיים.

שנית, זכות החתימה חייבת להיות מעוגנת בפרוטוקול מול הגופים השונים – רשם החברות, בנקים, רשויות המס וגופים סטטוטוריים רלוונטיים אחרים.

מומלץ, כי בחברות או אפילו בעסקים שבהם יותר מבעל שליטה אחד - זכות החתימה תהיה של שני שותפים, לפחות כך שתתאפשר בקרה על החוזים, ההחלטות וכמובן ההוצאות השונות.

את פרוטוקול אישור זכויות החתימה חייבים לאשרר על ידי עורך דין. רצוי מאוד שלא להוריד מהאינטרנט את הפרוטוקול הגנרי לאישור זכויות חתימה. מניסיון העבר, הורדת המסמך עלולה לגרור אתכם לבעיות מיותרות רק בגלל שלא הורדתם את הקובץ המתאים והנכון. 

בנוסף, חשוב למספר את הפרוטוקולים השונים, כך שחס וחלילה לא יצוץ מסמך חדש או לא מקורי שיחייב את החברה מבלי שכלל בעלי העניין בה לא יהיו מודעים אליו.

תדאגו כי בפרוטוקול אישור זכויות החתימה תופיע דוגמת חתימה של המורשים לחתום כדי למנוע מקרים של זיוף.

ועכשיו, רק לפני החג? גמר חתימה טובה.

יש לכם שאלות לגבי מנגנון החתימה? מוזמנים לפנות אלי

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected]  
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).