הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר

הליך גירושין הוא, לרוב, דבר מסובך, כואב ומתיש. בפרט אם יש לבני הזוג ילדים. הסוגיות הקשורות לילדים - דמי המזונות, חינוכם ואצל מי ישהו - מהוות קרקע פורייה לוויכוחים סוערים בין ההורים. למרות שטובת הילד היא זו שצריכה לעמוד לנגד עיניהם של בני הזוג - לעיתים הרגשות הסוערים מסיטים אותם עד שהילדים הופכים לכלי משחק. 

ואולם, חשוב שבני זוג שנפרדים, בבואם לפרק את החבילה, יעמידו את העתיד של ילדיהם בראש סדר העדיפויות. השאלה העיקרית והמרכזית היא אצל מי יעבירו הילדים את מרבית זמנם? בעבר, נטו זוגות רבים (לצד תמיכה ממערכת המשפט) להסדר שבו הילדים נמצאים בחזקתה העיקרית של האם. אולם בשנים האחרונות, הולכת וצוברת תאוצה המגמה של חלוקה שוויונית בין הצדדים - כלומר משמורת משותפת.

עורכת הדין איילה עמאר-זר  (צילום: יח''צ)
עורכת הדין איילה עמאר-זר (צילום: יח''צ)

ההגדרה של משמורת משותפת היא כאשר שני ההורים ביחד הם בעלי המשמורת והם מגדלים את הילדים בהיקפים שווים או כמעט שווים. בישראל נהוגה חזקת הגיל הרך, ולפיה, אלא אם יש נסיבות חריגות, ילדים עד גיל 6 יהיו במשמורת האם, ומשמורת על ילדים מעל גיל 6 תיקבע על פי עקרון טובת הילד, ללא העדפה למשמורת אצל האם.

יתרונות של הורות משותפת
פסיכולוגים ואנשי חינוך מצאו במחקרים רבים כי משמורת משותפת מהווה את ההסדר הטוב ביותר עבור הילדים, בכך שהיא מאפשרת להם יציבות יחסית במהלך הפרידה בין ההורים ולאחריה. העובדה כי שני ההורים נותרים דמויות דומיננטיות בחיי הילדים מאפשרת להם לשרוד רגשית את השבר המשפטי. הילדים מבינים כי פרידת ההורים היא פרידה בין בני זוג ואינה פרידה מהם. בנוסף, העובדה ששני ההורים אחראים באופן שווה לחינוך, לגידול ולצרכי הילדים יוצרת, אצל כל הנוגעים בדבר, תחושת שייכות ויציבות. 

לפרטים נוספים אודות עו"ד איילה עמאר זר לחצו כאן

חסרונות של הורות משותפת
יחד עם זאת, משמורת משותפת רצוי שתתקיים רק במקרים בהם יש קשר בסיסי או תקשורת סבירה בין בני הזוג הנפרדים. כך, יוכלו השניים להחליט את ההחלטות המכריעות הנוגעות לגידולם של הילדים. בנוסף, העובדה כי משמורת משותפת מצריכה תיאום בין ההורים, בני זוג גרושים המצויים בסכסוך מתמשך, יתקשו לעמוד בתיאום הנדרש. 

יש לקחת בחשבון כי חלוקה משותפת של שהות הילדים, מובילה בעקבותיה גם נטל כלכלי. שלא כמו במשמורת עיקרית, בה נמצא הילד מרבית זמנו בבית אחד, כאן, יש לילדים שני בתים וזה מצריך היערכות ואבזור כפול של הציוד. בכל בית יהיה חדר לילד, מיטה, מחשב, ביגוד וציוד נוסף הדרוש לו. 

כמו כן, משמורת משותפת מצריכה את ההורים לגור בסמיכות זה לזו, כדי שהילדים יגדלו באותה הסביבה. זאת, בפרט, אם עליהם להגיע למוסד חינוכי מסוים. מגורים בסמיכות יסייעו לילד גם בפעילויות אחר הצהריים ובמפגשים עם חבריו מהגן או מבית הספר.

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected]  
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).