הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר

בשנים האחרונות אנחנו מרבים לשמוע על אנשים החשודים או נאשמים בעבירות של הלבנת הון. כדאי לדעת, כי הגם אם יש כאלו הנוטים להקל ראש בעבירה זו, במידה ואדם מורשע בה, הוא חשוף לענישה חמורה - הן בחירותו והן ברכושו. 

בשנת 2,000 ,אושר בכנסת חוק איסור הלבנת הון, כחלק מהאמץ המדיני והעולמי להיאבק בפשיעה המאורגנת והחמורה הגואה וכן, בארגוני הטרור. הלבנת הון, היא בעצם פעולה של הכשרת רכוש או כסף שהושג בפשיעה והכנסתו לשוק החוקי, לצורך שימוש חוזר ולגיטימי. למשל, כסף שהושג מסחר בסמים ומוטמע בעסקים חוקיים כמו חברת נדל"ן בכדי להסתיר את עקבותיו - תהווה פעולה של הלבנת הון. 

עורך הדין איתמר פלג (צילום: שרון לוין)
עורך הדין איתמר פלג (צילום: שרון לוין)

כשמדינת ישראל חוקקה את חוק איסור הלבנת הון, היא עשתה זאת כחלק מהמאמץ הבינלאומי למאבק בפשיעה המאורגנת ובמטרה להיאבק ביחד עם כל הקהילה העולמית בארגוני הטרור. 

לפרטים נוספים על עו"ד איתמר פלג לחצו כאן

במסגרת המאבק, התגבשה התפיסה כי לא די בהענשת ארגוני פשיעה או טרוריסטים בעונשי מאסר ושלילת חירותם; נמצא כי לצורך הפלתם, יש לפגוע משמעותית בכיסם במטרה לייבש אותם כלכלית. מכאן, לצד ענישה מחמירה, מאפשר חוק איסור הלבנת הון גם הטלת סנקציות כלכליות קשות ביותר.

אך כדי שאדם ימצא ככזה שעבר על החוק ויהיה חשוף לעונשים הנ"ל, יש להוכיח שהוא עשה פעולה ב"רכוש אסור" שמטרתה להסתיר או להסוות את מקור הרכוש, את זהות בעלי הזכויות בו, את מיקומו, את תנועותיו או עשיית פעולה בו.

רכוש אסור – חשוב לזכור - הוא רכוש שמקורו בעבירות מסוימות ובהן סמים, הימורים, זיוף, סחר בנשק, זנות, שוחד, מס, גניבה ועבירות נוספות המנויות בחוק. מכאן, המבצע פעולות כאמור ברכוש זה, עלול למצוא לצד אישום בגין העבירה שביצע, אישום נוסף לפי חוק איסור הלבנת הון. 

עונש המאסר למי שעוברים על חוק איסור הלבנת הון, בנסיבות מסוימות יכול להגיע עד ל-10 שנים. בנוסף, צפוי העובר על החוק גם לקנס כספי משמעותי ובסבירות לא מבוטלת לחילוט רכוש שנתפס מידיו לטובת אוצר המדינה. 

חילוט הרכוש יעשה רק לאחר ההרשעה ועל כן, לצורך הבטחת פעולת החילוט, הרכוש נתפס כבר בראשית החקירה על ידי הגוף החוקר. לרוב תופסות רשויות האכיפה רכוש רב והוא יכול לכלול כסף מזומן, נכסים, רכבים, תכשיטים, חשבונות בנק ועוד. בהמשך הדרך, במידה ובית המשפט ייעתר לכך, ישוחרר חלק מהרכוש. 

ההתנהלות מול חשד או אישום בתחום של הלבנת הון הוא מורכב ומצריך עו"ד מיומן ומנוסה, המכיר את הפסיקה העדכנית בתחום. על כן, במידה ועליכם להתמודד מול חשדות או אישומים בנושא זה - חשוב לקבל ייעוץ משפטי מקצועי בהקדם האפשרי וליזום פעולות לשחרור רכושכם באם נתפס וכן, כאלו שמטרתן סגירת התיק הפלילי כנגדכם. 

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected]  
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).