מטופלת ראשונה הגישה בקשה לתביעה ייצוגית נגד בית החולים אסותא בפרשת מחדל העוברים על סך כ־2.5 מיליון שקל. המטופלת, שעברה הפריה חוץ־גופית בבית החולים לפני כשנתיים, ילדה תאומים, ואינה קשורה לפרשה האחרונה, הגישה בקשה לתביעה ייצוגית נגד רשת בתי החולים של אסותא וכן נגד אסותא ראשון לציון. התביעה הוגשה בשם "כל מי שטופלו בהפריה חוץ־גופית בבתי החולים של אסותא החל מספטמבר 2015 ועד ספטמבר 2022 (גברים ונשים)".

"נשים טוענות שנעלמו עוברים": צעירה שעברה הפריה באסותא בעדות מטלטלת 

מטופלת פוריות באסותא טוענת: "ייתכן שאני האם של התינוקת"  

בכיר חושף: כך פועלת מכונת הכסף המשומנת של טיפולי ההפריה בישראל
 

התביעה הייצוגית הוגשה לבית משפט המחוזי מרכז בלוד על ידי עורכות הדין נופר טל וגלית קרנר. עו"ד קרנר מייצגת גם את האם הנושאת, שילדה בשבוע שעבר את סופיה, הילדה שאינה בתה הביולוגית. סופיה, שנולדה בשבוע שעבר, עדיין מאושפזת בטיפול נמרץ והיא תיאלץ ככל הנראה לעבור ניתוח חירום בקרוב. כבר כעוברית, התברר כי סופיה סובלת ממום נדיר בלבה, מה שאילץ את הרופאים לבצע ניתוח צינתור מורכב עוד במהלך ההריון.

התינוקת סופיה (צילום: באדיבות המשפחה)
התינוקת סופיה (צילום: באדיבות המשפחה)

בכתב התביעה שהוגש אתמול נכתב בין היתר: "עשרות אלפי נשים וגברים נקלעו לתוך חלום בלהות, חרדה גדולה אחזה בהם, שמא ילדיהם אינם ילדיהם הביולוגיים כפי שהאמינו, או שאינם נושאים את המטען הגנטי שהאמינו שהם נושאים במקרה של תרומת ביצית או זרע". בתוך כך, בפגישה שקיימה אתמול ראש חטיבת הרפואה במשרד הבריאות, ד"ר הגר מזרחי, עם שלוש נציגות של מטופלות באסותא, שהגיעו למקום על מנת להפגין בעקבות הפרשה, נאמר להן כי הן יכולות להגיש צווי הורות עצמאית מבית המשפט, ובכך לדרוש את הבדיקות הגנטיות של התינוקת סופיה.

מזרחי הוסיפה כי בית החולים אסותא יפסיק ליזום את הבקשות לצווים מצדו. משמעות הדבר היא כי משרד הבריאות אישר שהבדיקות היזומות לאיתור ההורים הביולוגיים בבית החולים ייפסקו. בשבוע שעבר, צוות הבדיקה של בית החולים העביר למנכ"ל המשרד את המלצותיו מהן עולה כי לא ניתן לאתר בוודאות את מקור התקלה ולכן צריך להפסיק את החיפושים היזומים. אם כל אישה תבקש צו הורות פרטי, סביר להניח שבית המשפט לא יאשר כדי לא להעביר את התינוקת וההורים הטריים מהמורות נוספות.

הנשים המטופלות שוקלות לבקש בקשה מאוחדת להמשך הבדיקות כיוון שכך ישנו סיכוי גדול יותר לאישור הבדיקות על ידי בית המשפט. בפגישה אתמול, מזרחי אמרה לנשים כי מיד לאחר היוודע המחדל, נערך תחקיר מיידי בליווי התייעצויות מקצועיות ומשפטיות מול בכירים ממשרד הבריאות "שבסופן זומן בית החולים אסותא ראשון לציון לשימוע שיתקיים בימים הקרובים". עוד אמרה כי ועדת הבדיקה שמונתה צפויה לסיים את עבודתה עד סוף השנה.