הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר

המוסד לביטוח לאומי מפעיל שורה של ועדות רפואיות לשם בדיקת בקשות שונות לקבלת קצבאות נכות, כמו קצבת נכות כללית, קצבת נכות מעבודה, קצבה לשירותים מיוחדים ועוד. 

במרבית המקרים, מי שתובע קצבת נכות צריך להופיע ולהיבדק בפני הוועדה הרפואית לצורך קביעת אחוזי הנכות שלו.

הועדה הרפואית מורכבת בדרך כלל מרופא אחד שמתמחה בתחום הרפואי שרלוונטי למבוטח (ואם מדובר בכמה תחומים רפואיים אז יהיו מספר וועדות),  וממזכיר הועדה. במהלך הוועדה תידרשו להציג את כל הפגיעות / המחלות מהן אתם סובלים וכן לפרט על הדרך בה הן משפיעות על תפקודכם היום יומי. בנוסף, תידרשו להציג את המסמכים הרפואיים הרלבנטיים להוכחת טענותיכם וסביר להניח כי תיערך לכם בדיקה פיזית על ידי רופא בתחום הרלבנטי. 

קביעת דרגת הנכות לפי ספר הליקויים
את דרגת הנכות תקבע הוועדה הרפואית של המוסד לביטוח לאומי בעזרת "ספר הליקויים". 

מדובר ברשימה ארוכה של מחלות וליקויים רפואיים, פיזיים ונפשיים, בדרגות חומרה משתנות המופיעה בתוספת לתקנות הביטוח הלאומי (קביעת דרגת נכות לנפגעי עבודה). הרשימה מחולקת  לכל איבר או מערכת גוף, למשל הכליות, הגפיים, מערכת העיכול וכו'. 

ליד כל ליקוי ברשימה, יופיעו אחוזי הנכות הנקבעים עבורו. אחוזי הנכות הניתנים בגין לקויות שונות משתנים בהתאם לחומרת הפגיעה והשלכותיה.

חשוב לציין כי רשימת הליקויים לנכות כללית זהה לזו של נפגעי עבודה ותיעשה גם היא לפי ספר הליקויים, וכי לעומת זאת, זכאות לגמלת ילד נכה תיקבע על סמך ניקוד שמעניק הרופא בוועדה הרפואית לאחר שבדק את תפקודו של הילד ולא ע"פ ספר הליקויים. 

מהו ספר הליקויים של המוסד לביטוח לאומי? (צילום: אימפקט שירותי הפקה)

קביעת אחוזי נכות משוקללים
אלא שקביעת דרגת הנכות אינה פשוטה כל כך. ראשית, מדובר בספר ליקויים ישן וארכאי, שלא כל המחלות / הפגיעות מופיעות בו בהכרח. 

אך יתרה מכך, גם אם יש ספר ליקויים מסודר, עדיין בכל מקרה הנכות תותאם למקרה הספציפי, להגבלות שנותרו ומשמעות ההגבלות. כך יכול להיווצר מצב שמדובר ב- 2 נפגעים עם אותה פגיעה בדיוק אבל הם יקבלו אחוזי נכות שונים בהתאם למגבלות הספציפיות שנותרו להם.  

דבר נוסף חשוב שיש לדעת זה הנושא של "נכות משוקללת", שרלוונטית למצב בו לתובע אין רק ליקוי רפואי אחד, אלא מספר ליקויים רפואיים ואז יקבע המוסד לביטוח לאומי נכות משוקללת, המהווה שקלול אחוזי הנכות של כל הליקויים ולא חיבור פשוט שלהם.

דרגת הנכות המשוקללת בגין מספר של פגיעות, מחושבת על פי הוראות תקנה 11ב' לתקנות הביטוח הלאומי הקובעת כי השקלול יעשה בדרך בה סעיף הליקוי עם אחוזי הנכות הגבוהים יותר מחושב במלואו, הסעיף השני יחושב מתוך האחוזים שנותרו אחרי חיסור אחוזי הסעיף הראשי, הסעיף הבא (ככל שקיים) יחושב מתוך האחוזים שנותרו אחרי חיסור שני הסעיפים הראשונים וכן הלאה. אחוז הנכות הרפואית יחושב על-ידי חיבור התוצאות שהתקבלו.

כך, לדוגמא אדם שקבעו לו 30% נכות בגין כריתת כליה, אם יקבעו לו 20% נוספים בגין פגיעה בגב התחתון זה יהיה שוה ל – 14% (20% מתוך ה- 70% שנשארו אחרי קיזוז הנכות הראשונה בגין כריתת הכליה) ואם יקבעו לו 10% נוספים בגין שבר בקרסול הם יהיו שווים ל – 5.6% (10% מתוך 56% שנותרו אחרי קיזוז הנכויות בגין הכליה והגב). במצב כזה הנכות המשוקללת תהיה בשיעור של 49.6%.  

אם כי באפשרותו של כל מבוטח להתנהל באופן עצמאי מול המוסד לביטוח לאומי, רצוי ואף מומלץ להסתייע בעורך דין המתמחה בהליכי ביטוח לאומי, אשר יוכל לסייע במיצוי זכויות המבוטח באופן מלא.

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il
לביקור באתר של משרד עו"ד גיל קראוס לחצו כאן

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected]  
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).