הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר

חקירה, כל חקירה, היא אירוע מלחיץ מטבעה, בפרט אם מדובר באנשים שומרי חוק, נורמטיביים. החקירה מוציאה את הנחקר/החשוד מחוץ לאזור הנוחות שלו, במקום בו השליטה היא בידי החוקר ובידי הרשות האוכפת. זו סיטואציה שאינה מוכרת לנו, שאיננו רגילים בה ואיננו מרגישים בה בנוח. הלחץ מצידם של החוקרים, מקשה אף יותר על ההתנהלות שלנו ואנו עלולים למצוא את עצמנו מבולבלים, חסרי מנוח וחמור מזה, מסובכים עם החוק אך יותר משהיה כשנכנסנו לחדר החקירות.

עורכת הדין נאוה הנס (צילום: דור סבג)
עורכת הדין נאוה הנס (צילום: דור סבג)

עבירות מס נחשבות בישראל לעבירות פליליות חמורות, ולפיכך נתונות בידי חוקרי רשות המסים סמכויות נרחבות, במסגרת חקירת החשודים בעבירות מס. החקירה בדרך כלל מתחילה באופן סמוי ורק אח"כ הופכת גלויה. בשלב הסמוי, החוקרים אוספים מידע על החשוד, מהבנק, ממכריו, מעובדיו או הספקים שעובדים עימו ומהמאגרים הרבים הנמצאים ברשויות ועוד. בשלב הבא, החקירה תהפוך גלויה, כאשר החוקרים יבססו את החשד כלפי אותו אדם ויפנו לביהמ"ש לקבל צווי חיפוש לביתו או לבית העסק של החשוד ובמקרים רבים הם יבקשו  לעצור אותו שלא ישבש הליכים חקירה ולחקור מעורבים ועל מנת לאסוף ראיות לתיק החקירה. בשלב הבא ובמידה ומתבססת תשתית ראייתית, יועבר התיק לעיון הפרקליטות שתבחן אם יש מקום להגיש כתב אישום.

חקירות ברשות המסים, גם למי שמיומן בהן, הן דבר מלחיץ ובמיוחד. איך נדע מה לומר להגנתנו? מהי הדרך הטובה ביותר לצאת מהחקירה? ואיך נמזער את הנזקים ולא נגדיל אותם? כאשר למשוואה הזו נכנסים החוקרים שכעת אנחנו  "במגרש שלהם" ונתונים  להפעלת לחץ, ולמניפולציות שונות, שמעוררות תחושת  פחד והרתעה – האם החוקרים יקבלו את מבוקשם – האם יצליחו להוכיח את התיזה שלהם? האם ימצאו את הראיות שהם מחפשים. לא פעם עושים החוקרים שימוש בתחבולות חקירה, בתרגילים שונים ומשונים שכל מטרתם לגרום לנחקר להפליל את עצמו או לפחות לייצר סתירות בעדות שלו. 

מכאן, שישנה חשיבות גדולה בהכנת הנחקר בטרם יגיע למשרדי רשות המסים, אולם השאלה היא מתי? התשובה: ברגע שידוע לנחקר/לחשוד על התנהלות החקירה. במידה והאדם חושד כי התחילה בעניינו חקירה סמויה, או במידה והיא כבר גלויה - הדבר הראשון שעליו לעשות הוא לפנות לעו"ד המתמחה בעבירות מס. זכרו כי לנחקר קיימת זכות היוועצות בעו"ד בטרם נחקר באזהרה.

עו"ד מנוסה בעבירות מס, ידע לכוון אותו בכמה מסלולים: ראשית בהכנה הנפשית להתמודדות הלא פשוטה מול חוקרי רשות המסים. עו"ד מיומן ידע לשרטט עבור הנחקר את התנהלות החקירה בעניינו, מה עשויים החוקרים לשאול? כיצד יפעלו? לאילו תרגילי חקירה עליו לצפות וכדומה. בנוסף, עו"ד מקצועי הבקיא בפרטי עבירות המס, בחוק ובפסיקה הנוכחית, ידע לבחון את החשדות המיוחסים לחשוד ולגבש אסטרטגיה משפטית המתאימה לו. הוא ידע לבחור את התוכנית שתועיל בצורה המיטבית לאינטרסים של הנחקר ובכך ימזער את נזקי החקירה.

לביקור באתר של עו"ד נאוה הנס לחצו כאן
לביקור בעמוד הפייסבוק של עו"ד נאוה הנס לחצו כאן

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected]  
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).