הליך ההוכחות בתיקי האלפים במשפט בנימין נתניהו נמשך היום (שני) בבית המשפט המחוזי בירושלים, עם חקירתו הנגדית של תנ"צ יואב תלם, שהיה ראש זרוע חקירות ביאל"כ בתקופת חקירת ניר חפץ.  לאחר עדותו של עו"ד דודו קובסניאנו, היועץ המשפטי לשעבר של מועצת הכבלים והלווין, ועדותה של יעל מלם יפה, מהלשכה המשפטית במשרד התקשורת, היום יוצגו עדויות חדשות בבית המשפט.

"מבול של הדלפות": בג"ץ דן בעתירת נתניהו נגד היועמ"שית
עדות במשפט נתניהו: "היה לחץ כבד מאוד לקדם את הליך בזק-יס"

עם תחילת החקירה הנגדית, נשאל תלם ע"י עורכי דינו של נתניהו: ״עד כמה לידיעתך ניתנה הנחיה לחוקריו של חפץ להחליף את עורכי דינו? להתערב בייצוג משפטי שלו?״. תלם השיב: ״אנחנו לא אמורים לעשות את זה.  אסור לנו, זה ניגוד עניינים. זכותו של נחקר לבחור את עורכי דינו."

עוד הוסיף כי "חד משמעית, אין כוונה לייצר לחץ פסול על חשודים, אין כוונה לטרטר מישהו לחינם. היה אישור של היועמ"ש לפתוח בחקירה". תלם טען בתוקף כי טענה זו לא נכונה. הוא ציין כי הוא מדבר "מדם ליבו", וחיכה זמן רב להבהיר זאת.

"התנאים השפיעו על חפץ"

הוא המשיך להתייחס לחקירתו של ניר חפץ ולהפיכתו לעד מדינה: "חפץ לא סיפק גרסה לחשדות שהוטחו בו, הוא הפנה לחקירה קודמת שלו כעד בני"ע, בית המשפט יחליט אם זה משול לזכות השתיקה. הוא לא סיפק גרסה גם לאחר העימות עם אילן ישועה ולאחר שהצגנו חומרים מתוך חקירה עם מעורבים מקבילים. בשלב מסוים הייתה לו דרישה להיפגש עם ראש היחידה ושם הבנו שיש סיפור יותר גדול, 40 אלף רגל או 400 אלף רגל בניסוחים שלו, הבנו שהוא שוקל מהלך של שיתוף פעולה אבל זה לא הסתייע".

"בשלב מסוים, ביום חמישי בשבוע אני זוכר, אחד החוקרים אומר שחפץ רוצה להיפגש איתי, חפץ אומר לי שהוא מרגיש טוב ואיתן בדעתו מכל הבחינות, פיזית ונפשית, ורוצה שאאפשר לו להיוועץ עם עו"ד ושוקל מהלך של שיתוף פעולה. הייתי מוטרד, רציתי לוודא שזו לא טקטיקה של משיכת זמן בחקירה, בוודאי לאחר ניסיון נוסף שלא צלח. בכל זאת הודעתי למפקד היחידה, אפשרנו היוועצות ואז החל מהלך של מפגש עוה"ד מטעמו. ונכנסנו למו"מ שהבשיל ב-4.3", הוסיף.

על תנאי המעצר של חפץ אמר: "תנאי המעצר והכליאה בתחומי האחריות של השב"ס, החקירות ככלל לא עוסקים בכך. חקירה זה לא נעים, בטח בתנאי מעצר ששוללים חירות, השיקולים למעצר ובהארכת מעצר הם שיקולי החקירה למזער שיבוש. חפץ דיבר על פשפשים, אני חושב שזה השפיע עליו מאוד בשלבים מסוימים של החקירה, התנאים והגירוד, הרעיון הוא לאזן בין הבנה לגבי המצוקה הרפואית של הנחקר לבין טקטיקות של נחקרים", הוסיף.

הוא הוסיף: "בשלב שהוא מבקש לדבר לגבי שת"פ הוא אמר שהוא מרגיש טוב, צלול, הכדורים עוזרים ראיתי רופא ואני רוצה להיוועץ. במתקני החקירה יש שתייה וקפה וכלכלה גם שאנחנו נהנים ממנה, זה לא גורמה אבל זה כריכים בתו התקן".

כזכור, בשבוע שעבר עלה ראשון להעיד קובסניאנו בחקירה נגדית, זאת לאחר שהצדדים הסכימו על הגשת הודעותיו במשטרה. "בדרך כלל מניסיוני שיש פניות בנושא משר, הנושא מקבל קדימות. בכל הליך בזק-יס הייתה דחיפות מאד גדולה לקידום הנושא מצד כל הגורמים. היה לחץ מאד גדול וכבד של יפעת לקדם אישור יועץ כלכלי, היא ניסתה לשכנע אותי ולא הסכמתי שהנושא יעלה למועצה ללא חוות דעת כלכלית", אמר קובסניאנו בחקירה.

בנוסף, ביום חמישי האחרון בג"ץ דן בעתירה שהגיש ראש הממשלה נתניהו כנגד היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה, בדרישה לחקור את ההדלפות שנעשו לכאורה בתיקים בהם הוא נאשם. בסיום הדיון הוחלט לתת לעותרים ארכה של 21 יום לתקן את העתירה, זאת בהתאם לטענות חדשות שהשמיעו היום במהלך הדיון.