הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר

ביולי 2017 נפל דבר בישראל. ביהמ"ש העליון (במסגרת בע"מ 919/15) פסק הלכה הקובעת כי בגילאי 6-15 חבים שני ההורים באופן שווה במזונות הילדים וכי במידה ובין הצדדים הגרושים מתקיימת חלוקה שווה של זמני השהות והכנסה פנויה שווה, יישאו ההורים באופן שווה במזונות הילדים. בניסיון לייצר שוויון בין הצדדים, קבעו למעשה השופטים, כי ככל וזמני השהות של הילדים שווים, כך נטל המזונות יחולק בין הצדדים באופן שווה וכי אב החולק משמורת משותפת עם האם, ישלם פחות מזונות מאשר במקרה שבו עיקר המשמורת היא על האם. 

עורכת הדין איריס מורנו (צילום: raz Tamam)
עורכת הדין איריס מורנו (צילום: raz Tamam)

עם פרסום ההלכה החדשה מבית המשפט העליון, הבינו רבים כי מדובר ברעידת אדמה של ממש. ביהמ"ש העליון ניסה לייצר מגמה של שוויון בין הצדדים. אם עד כה נשאה האם בנטל גידול הילדים ואילו האב נשא במרבית העול הכלכלי, הרי שההלכה החדשה קבעה כי גם לאב הזכות (אולי גם החובה) לגדל את ילדיו וגם לאישה יכולות לתרום מהפן הכלכלי. 

ובעוד שיש המהללים את הבשורה שיצאה מבית המשפט העליון, את החתירה לשוויון בין המינים והאפשרות של הילדים המשותפים לבלות באופן די שווה גם עם אביהם וגם עם אמם, לא שמנו לב למה שהתרחש בפועל. 

בחסות השוויון, בחסות הזכות והחובה של הורים (כן, גם גרושים) לגדל את ילדיהם, הפכו הילדים לכלי שרת במלחמת הגירושים של ההורים. במקום לריב על הבית, על הרכב או על חשבונות הבנק, עיקר המחלוקות כיום היא על זמני השהות עם הילדים. האבות שרוצים לשלם פחות, האימהות שרוצות לקבל יותר. ובתוך כל זה, בשדה הקרב הזה, ניצבים הילדים. 

יש להניח כי ביהמ"ש העליון ראה ורואה לנגד עיניו את טובת הילדים. אולם ההלכה הזו, יצרה בדיוק את ההפך. במקום לראות את טובת הילדים המשותפים, ניצתה בין ההורים מלחמת כל בכל על זמני השהות וגובה המזונות. במלחמה הזו, לא רק שאין מנצחים - המפסידים, ובגדול, הם הילדים.

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il
לביקור באתר של עו"ד איריס מורנו לחצו כאן

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected]  
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).

הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר