הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר

המדינה טרם הכירה פורמאלית בנישואים של זוגות חד מיניים. עד היום נישואים של זוגות מאותו המין לא עוגנו בחקיקה רשמית, אך במהלך השנים הכירה הפסיקה בזכויות השונות להם זכאים זוגות אלו. למעשה, מעמדם החוקי של זוגות מאותו המין דומה לאלו של "ידועים בציבור". לצד זאת, יכולים בני הזוג להירשם כנשואים, גם במידה והתחתנו במדינה זרה.

עו''ד איריס מורנו (צילום: דורון לצטר)
עו''ד איריס מורנו (צילום: דורון לצטר)

זוגות חד-מיניים בישראל אינם יכולים להינשא כדת משה בישראל, שכן ההלכה היהודית אינה מכירה בנישואים אלו. בנוסף, בישראל בין אם הזוג התחתן בטקס אזרחי או דתי, בעת גירושים עליו לעבור דרך הרבנות, שהינו מוסד דתי. זוגות חד מיניים שנישאו, אינם יכולים להתגרש ברבנות. על כן, הליך הגירושין של בני זוג מאותו המין הוא למעשה אינו "גירושין" אלא "פרידה". ממש כפי שקורה אצל זוגות ידועים בציבור. 

במהלך השנים האחרונות, ככל שהלכה וגברה הפסיקה בסוגיה זו, עוגנו בישראל זכויות והטבות לזוגות חד מיניים, הזהות לאלו העומדות לזוגות הטרוסקסואלים. למשל, היכולת להירשם כמוטבים בביטוח הלאומי, זכויות בקבלת המשכנתא, ועוד. 

לקראת פרידה
ומה קורה כאשר בני זוג מאותו המין מבקשים לסיים את הקשר ביניהם? בשל העובדה כי אינם נשואים באופן רשמי, אין צורך לעדכן בצורה פורמאלית על הפרידה בין בני הזוג. בעת פרידה, הדין החל על זוגות הטרוסקסואלים חל גם על זוגות אלו. במידה ויש לבני הזוג ילדים תחולק ביניהם המשמורת וההורה הלא משמורן יחויב בדמי מזונות. 

יחד עם זאת, אם בני הזוג נישאו בחו"ל והם מחזיקים בתעודת נישואין, הם נדרשים לבצע התרת נישואין כפי שיידרשו גם בני זוג הטרוסקסואלי שנישאו בחו"ל.  

חלוקת הרכוש והנכסים שצברו בני הזוג תיעשה כפי שהיא נעשית אצל זוגות ידועים בציבור. במידה ומתעוררת מחלוקת בין הצדדים, ביהמ"ש מוסמך להכריע בסוגיות השונות. כדי למנוע מצבים של סכסוך בין בני הזוג בעת הפרידה, בפרט אודות הילדים והרכוש, כדאי ומומלץ לחתום על הסכם ממון בטרם הנישואים, הסכם שיסדיר את מרבית המחלוקות שצפויות לצוץ בהמשך הדרך. מחלוקות אודות הסכם הממון יתבררו בבית המשפט לענייני משפחה.

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il
לביקור באתר של עו"ד איריס מורנו לחצו כאן

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected]  
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).

הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר