קבלת דחייה בתביעת ביטוח סיעודי – איך נלחמים בחברות הביטוח?

"לאור התנהלות קשה של חברות הביטוח בהליכי בירור של תביעות ביטוח סיעודי, חשוב לדעת איזה כלים יש למבוטחים כדי להילחם בתופעה של דחיית תביעות סיעוד" אומר עו"ד יניר הראל המתמחה בטיפול בתביעות ביטוח סיעודי

מעריב אונליין - לוגו צילום: מעריב אונליין
איך לטפל בהורה סיעודי?
איך לטפל בהורה סיעודי? | צילום: FREEPIK

המודעות הציבורית לתופעה של דחיית תביעות ביטוח סיעודי עולה משנה לשנה וזאת בשל ההתנהלות הבעייתית של חברות הביטוח. במקרים רבים, מבוטחים בביטוח סיעודי מגלים להפתעתם שדווקא כשהם צריכים את המשענת של הביטוח הסיעודי, חברות הביטוח מערימות עליהם קשיים רבים, מתעכבות עם בירור התביעה ואף דוחות תביעות ביטוח סיעודי מנימוקים שקשה להסכים עמם.

לאור ההתנהלות הקשה של חברות הביטוח בהליכי הבירור של תביעות ביטוח סיעודי, חשוב לדעת איזה כלים יש בידי מבוטחים כדי להילחם בדחיית תביעות ביטוח סיעודי ולהצליח לממש את מלוא זכויות הביטוח שלהם.

קודם כל חשוב להבין מתי למבוטח בביטוח סיעודי קמה הזכות לקבל את תגמולי הביטוח מכוח פוליסת הביטוח הסיעודי. בקצרה, כדי לקבל את תגמולי הביטוח חייבים להתקיים מלוא התנאים של "מקרה הביטוח" כהגדרתו בפוליסה. חשוב להבין שפוליסה היא חוזה משפטי מחייב וכדי לקבל את תגמולי הביטוח חייב המבוטח לעמוד בדרישות המחייבות של הפוליסה. מירב פוליסות הביטוח הסיעודי קובעות כי מתקיים מקרה הביטוח אם המבוטח עומד בהגדרות שלהלן:

אם מבוטח מצוי במצב של "תשישות נפש" המתבטא בפגיעה קוגניטיבית הכוללת ליקוי בתובנה ובשיפוט, ירידה בזיכרון לטווח ארוך או קצר, חוסר התמצאות במקום ובזמן וכן נדרשת השגחה במרבית שעות היממה. מצב נפשי זה צריך להיקבע ע"י רופא מומחה ולהיות קשור במחלות כגון: אלצהיימר, דמנציה וכיוצ"ב.

חשוב לדעת: קיימות פוליסות ביטוח מקלות אשר בהן קיימת דרישה של עזרה מהותית בביצוע 2 בלבד מתוך 6 פעולות אך קיימות גם פוליסות מחמירות אשר בהן קיימת דרישה של עזרה מהותית בביצוע 4 מתוך 6 פעולות.

הזכות לקבל את תגמולי הביטוח אינה מיידית וזאת אף אם המבוטח מקיים את מלוא התנאים של הפוליסה. במרבית פוליסות הביטוח הסיעודי קיימות תקופות המתנה של 60 – 90 ימים. תקופת המתנה משמעותה פרק הזמן שיש להמתין לפני שהמבוטח זכאי לתגמולי הביטוח בגין מצב סיעודי מזכה. תקופת ההמתנה מתחילה להימנות ממועד קרות מקרה הביטוח. משמע, מבוטח העונה על הגדרת מקרה הביטוח זכאי לגמלת סיעוד החל מהמועד בו הוגדר כסיעודי על פי תנאי הפוליסה אך יקבל תשלום רק החל מתום תקופת ההמתנה.

באופן מצער, המציאות מגלה שחברות הביטוח דוחות תביעות רבות של מבוטחים בביטוח סיעודי. דחיות אלו מתבססות על פרשנות של חברות הביטוח למסמכים רפואיים וכן לאור ממצאים רפואיים של מומחים מטעמן. מקרי דחייה אחרים נעוצים בפרשנות המשפטית של חברות הביטוח את תנאי הפוליסה.

כמו כן יש לאתר את המסמכים הרפואיים מהמועד בו המבוטח טוען כי הפך לסיעודי המציינים את המגבלות המעידות על מצב סיעודי. אם המבוטח הוכר כסיעודי מטעם הביטוח הלאומי חשוב להשיג את המסמכים של הוועדה הרפואית שהתקיימה ובחנה את מצבו הסיעודי. חשוב לדעת, כי אמנם ההכרה של ביטוח לאומי אינה מחייבת את חברת הביטוח אך היא בהחלט יכולה לתמוך בטענות המבוטח וחברות הביטוח בהחלט נותנות לכך משקל.

אף אם עבר זמן רב ממועד קבלת הדחיה של תביעת הביטוח הסיעודי, יש מה לעשות. חשוב לדעת כי מבוטח העומד בתנאים להגדרת מצב סיעודי זכאי לדרוש תגמולים רטרואקטיבית ממועד קרות מקרה הביטוח כהגדרתו בפוליסה וזאת לתקופה של 3 שנים אחורה. משמעות הדברים היא שניתן לקבל תגמולי ביטוח לתקופה של שלוש שנים ממועד קרות מקרה הביטוח.

בנוסף, יש לשים לב שקיימת התיישנות מקוצרת בתביעות ביטוח סיעודי של 3 שנים בלבד! – למעט פוליסות שנחתמו או חודשו לאחר כניסתו לתוקף של תיקון 11 לחוק חוזה ביטוח התשפ"א-2020, קרי, לאחר 25.11.2020 ואז תקופת ההתיישנות היא חמש שנים.

זכרו שסופרים את תקופת ההתיישנות החל ממועד קרות מקרה הביטוח הסיעודי ולכן מומלץ שלא להשתהות ולפנות לבירור זכויות המבוטח וכך לקבל את תגמולי הביטוח הסיעודי.

מי שלא בטוח אילו פוליסות ביטוח סיעודי יש לו, יכול לבדוק באתר "הר הביטוח" של משרד האוצר, בו ניתן באמצעות פרטי ת.ז. עם תאריך הנפקה לגלות אילו פוליסות ביטוח קיימות לאדם על שמו, לרבות פוליסות לביטוח סיעודי.

מודגש שבתי המשפט והמפקח על הביטוח קבעו הנחיות ותנאים שמחייבים את חברות הביטוח בכל הקשור להליכי הבירור של תביעות ביטוח סיעודי. הנחיות ותנאים אלו אינם ידועים לרוב המבוטחים בביטוח סיעודי וחוסר היכרות זה עלול לגרום לפגיעה ממשית בזכויותיהם.

כמובן שקבלת ייעוץ מקצועי מעורך דין המכיר היטב את הכללים והתנאים המחייבים לאישור תביעת ביטוח סיעודי יכולה לשפר באופן ניכר את סיכויי ההצלחה של התביעה. כך למשל, התנאי המחייב שבכל פעולת ADL מספיק שהמבוטח יהיה בחוסר יכולת תפקודית בשיעור של 50% בביצוע הפעולה (לפי חוזר המפקח על הביטוח משנת 2013) ובדומה הסדרים, נהלים ופסיקה נוספים בקשר עם ביטוח סיעודי.

משרד עורכי דין  יניר הראל ושות' הינו בעל הצלחות מוכחות  וידע מקצועי מעמיק בייצוג מבוטחים בתביעות ביטוח סיעודי. הצטרפו גם אתם ללקוחות המרוצים של המשרד.

תגיות:
ביטוח סיעודי
/
חברות ביטוח
פיקוד העורף לוגוהתרעות פיקוד העורף