רוכשי דירות חדשות מקבלן עלולים להיתקל בליקויי בנייה מסוגים שונים בנכס שעבורו שילמו את מיטב כספם. חוק המכר (דירות) קובע שאחריות הקבלן לדירה אינה אינסופית ותקופות האחריות של הקבלן על הנכס היא מוגבלת לפי הוראות חוק המכר (דירות). בהתאם לחוק, ככל שמועד גילוי הליקוי אינו חורג מהתקופות הקבועות בו, לפני הגשת תביעה משפטית לפיצויים מהקבלן, רוכש הדירה מחויב לפנות לקבלן באמצעות מכתב דרישה לתיקון הליקויים בנכס בסמוך ככל האפשר למועד היווצרות ליקויי הבנייה וגילוים.
עם תום תקופת הבדק מתחילה תקופת אחריות שמשכה שלוש שנים. במשך תקופה זו רוכש הנכס הוא זה שנושא בנטל להוכיח שהאחריות לליקויי הבניה בנכס היא של הקבלן. תקופת האחריות למעשה מאריכה את התקופות שמצוינות בחוק המכר מעבר לתקופת הבדק. לדוגמה, ביחס לליקוי בנייה שחלה לגביו תקופת בדק של שנתיים, תחול תקופת אחריות של חמש שנים.
אי התאמות ופגמים בדירה אשר אינם ניתנים לתיקון או מצב שבו הקבלן איבד את זכותו לתקן את הליקויים, עשויים לזכות את רוכש הדירה בפיצויים. בעוד תביעה בגין ליקויי בנייה מבוססת על אי התאמות ופגמים בנכס, ברוב המוחלט של המקרים התביעה אינה מתמקדת בליקויי הבנייה בלבד. לא אחת תביעה שמוגשת נגד קבלן עקב ליקויי בנייה תכלול גם דרישה לפיצוי עבור ראשי נזק נוספים כגון איחור במסירת הנכס, עוגמת נפש, שכר דירה עבור דיור חלופי, ירידת ערך של הנכס ועוד.
מכיוון שהחובה להוכיח את הנזק מוטלת על רוכש הדירה, לפני הגשת תביעה נגד הקבלן הוא נדרש לבסס את טענותיו נגדו באמצעות פניה למהנדס או לשמאי שיכינו חוות דעת מקצועית ביחס לליקויים בנכס. נוסף על כך, בסמוך לאחר גילוי הליקויים רצוי לפנות לעורך דין מקצועי ומנוסה בתחום ליקויי הבנייה כדי שייבחן את נסיבות המקרה לעומק ויגבש בשיתוף הלקוח אסטרטגיית פעולה משפטית מיטבית לצורך מיצוי זכויותיו מול הקבלן.
*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.