דובר צה"ל תא"ל דניאל הגרי שוחח הבוקר (רביעי) בתכנית 'שבע-תשע' ב-103FM והתייחס למבצע "מגן וחץ" ולשקט הרועם מכיוון ארגוני הטרור חמאס והגי'האד האסלאמי. 

שקט מתוח שורר ביישובי עוטף עזה; שני מחבלים חוסלו סמוך לג'נין
חה"כ לשעבר בביקורת: "במקביל למבצע הצבאי היה צריך לתת מענה מיידי לעורף"

לשאלה כיצד אפשר להסביר את מה שקורה בשעות האחרונות, השיב הגרי כי "אנחנו אחר הפעולה שלנו בעזה, פעולת חיסול של בכירי הג'יהאד האסלאמי, נכנסנו להערכות ומוכנות גם בהגנה וגם בהתקפה במסגרת מגן וחץ. הכדור עבר לצד השני, ואכן ב-24 שעות האחרונות אנחנו מתבוננים ורואים מעין שקט במרחב העזתי".

הגרי המשיך והוסיף: "זו תולדה של הדברים הבאים, קודם כל זה מבצע שהיה בהפתעה, לאחר התקיפה והחיסול של בכירי הג'יהאד אנחנו המשכנו לתקוף מטרות התעצמות של המערך הרקטי של ארגון הג'יהאד. שגם הן פוגעות ביכולת של הארגון לבצע תגובות, ובהמשך הארגון עשה עם עצמו הערכת מצב. בדרך כלל אחרי מבצעים גדולים מהסוג הזה יש המתנה בעזה לראות כיצד השחקנים הגדולים יפעלו. הם ניסו לבצע מתווי פעולה אחרים, אני מדבר על אותו ניסיון של חוליית נ"ט סמוך לחאן יונס לבצע משם תקיפת נ"ט בעזרת טיל לכיוון או חיילים או אזרחים משטח הרצועה. הפעולה הזו נכשלת". 

באשר לטענה כי כרגע זה נראה כי מי שמורתע זו ישראל, אמר ש"אנחנו קיבלנו היום החלטה במרחבים כפי שהגדרנו אותם אתמול, חמשת המרחבים עד לאזורי ה־40 ק"מ, לא לחזור לבית הספר כיוון שהערכנו שאחת החלופות יכולות להיות ירי רקטי לאזור העוטף ומרחבים נוספים. האם האפשרות קיימת היום על השולחן? אכן היא קיימת, אני לא חושב שזה נובע כתוצאה מהרתעה שלנו אלא מתוצאה של אחריות שאנחנו מגלים ביום השני של מבצע. אנחנו עושים הערכת מצב, אנחנו מאוד ממוקדים באופן שבו אנחנו מדברים עם הציבור ובמרחבים שאנחנו מבצעים בהם".

הגרי נשאל האם ארגוני הטרור מרכזים מאמצים, ואמר כי "באשר לפיקוד העורף אנחנו נקיים היום הערכת מצב ונראה מה אנחנו יכולים להחזיר לשגרה, ומה שנחזיר, נחזיר. החלופה היא שאולי יש פה הלם כתוצאה מהפתעה, החלטה שאומרת אולי לא לבצע ירי רקטי כי זה לא יביא להרוגים בצד הישראלי. כתוצאה מהדבר הזה יש איזו הקפאת מצב, ועכשיו אנחנו צריכים לראות האם נצליח להגיע לסגירה של האירוע הזה ב־24 השעות הקרובות או שיהיו פעולות שיאיצו. בשלב הזה באופן שבו אני קורא את חמאס, הוא כרגע לא לוקח חלק באירוע הזה".

דובר צה"ל הדגיש כי המצב המיוחד בעורף לא הסתיים: "זה לא נגמר, והמציאות הזו שלא עפות רקטות ואין אזעקות בעורף שאנחנו קצת מרגישים שזה שונה או חריג יש בזה גם את החוזקה של זה שאולי זה הולך לסגירה. הציבור צריך לגלות אחריות ב־24 שעות, אנחנו נצטרך אולי להאיץ תהליכים כדי להגיע לסיום האירוע, או לראות מה אנחנו יכולים לשחרר לציבור ולהחזיר לשגרה".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103FM