בצל המתיחות הביטחונית בצפון, נאם אמש מזכ"ל חיזבאללה, חסן נסראללה, לרגל "יום ההתנגדות", שבו ציין 23 שנים ליציאת צה"ל מלבנון, והשיב לדברי ראש אמ"ן. נסראללה הדגיש כי "אתם לא אלה שמאיימים במלחמה, אלה אנחנו שעושים זאת, וכל מלחמה כזו תכלול את כל גבולות ישראל". עוד הדגיש כי "כל פעולה שגויה בפלסטין, סוריה או איראן, עלולה להוביל למלחמה גדולה".

מזכ"ל חיזבאללה אמר כי "לאחר הנסיגה הישראלית מלבנון בשנת 2000 והנסיגה מעזה, לא קיים עוד המושג 'ישראל הגדולה', כיום היא מסתתרת מאחורי חומות אש ואינה מסוגרת לכפות את תנאיה בכל משא ומתן עם הפלסטינים. לא קיימת עוד הגמוניה אמריקאית בעולם, והלך הרוח בעולם הערבי התהפך, וזה מה שמדאיג את ישראל".

אופנועים עם דגלי חיזבאללה (צילום: REUTERS/Aziz Taher)
אופנועים עם דגלי חיזבאללה (צילום: REUTERS/Aziz Taher)

נסראללה הדגיש כי "כל מלחמה תכלול את כל הגבולות של ישראל, כשמאות אלפי לוחמים ישתתפו במערכה". הוא טען כי "להתנגדות יש עליונות עצובה במימד האנושי, העורף הישראלי עומד בפני נסיגה אידיאולוגית, הוא חלש. היכולת האנושית בציר ההתנגדות מתקזזת על ידי ירידת כוח האדם בצד הישראלי". עוד ציין כי "יש לנו תקווה לשחרר את פלסטין, להתפלל במסגד אל-אקצא ולהיפטר מהישות הכובשת".

בהמשך, התייחס לתהליכי הנורמליזציה בין ישראל למדינות ערביות ומוסלמיות באזור. לדבריו, "האויב הישראלי הצליח לנרמל את יחסיו עם כמה משפטים ערביים, אך הוא לא הצליח לנרמל את היחסים עם אנשיו. ישראל הכובשת הבינה שהמשטרים הערביים אינם מסוגלים לעשות זאת, ולכן הם כופים נורמליזציה על אנשיהם".

מפגן כח של חיזבאללה בלבנון (צילום: רויטרס)
מפגן כח של חיזבאללה בלבנון (צילום: רויטרס)

תרגיל חיזבאללה בדרום לבנון (צילום: רויטרס)
תרגיל חיזבאללה בדרום לבנון (צילום: רויטרס)

"למרות שאיראן תומכת בפלסטינים, הם מקבלי ההחלטות והזכויות, והם אלו שפועלים במסגרת ההתנגדות, ובעלי הבית. אחת התמורות החשובות ביותר שחלו היא כוח ההרתעה של כוחות ההתנגדות. הישראלים לא הצליחו לחזק את כוח ההרתעה שלהם, והבינו שהם ישלמו את המחיר על כל פשע שיבצעו", הוסיף. 

ביום רביעי האחרון, השתתף ראש אגף המודיעין, אלוף אהרון חליוה בכנס הרצליה באוניברסיטת רייכמן והזהיר כי "גם אצל חסן נסראללה בחלוף הטעות שעשה ב-2006, ישנה תחילת הבנה שניתן למתוח את המשוואות מול מדינת ישראל. הסיפור של המחבל בצומת מגידו הוא לא סיפור חד פעמי לצערי ונסראללה קרוב לטעות שעלולה לדרדר את האזור למלחמה גדולה. הוא קרוב לטעות הזו מלבנון ומסוריה".

"לזה אני מצרף את הביטחון העצמי הגובר של הנשיא אסד. ראינו את הביקור האחרון שלו בסעודיה ואת החיבוק עם מוחמד בן סלמן והאופן שבו הוא בזלזול לא מקשיב לנאום של זלנסקי, לצד העובדה שהוא מאשר לשגר כטב"ם אירני משטח סוריה. כל אלה מייצרים פוטנציאל הסלמה גבוה באזור ואנחנו צריכים להיות ערוכים לכך שאויבנו לא יבינו את המסר שאנחנו מעבירים. שלא יטעו, אנחנו נכונים להפעיל כוח ונעשה כל מה שניתן וכל מה שנדרש כדי להביא לשקט", ציין. 

אהרון חליוה (צילום: גלעד קוולרצ'יק)
אהרון חליוה (צילום: גלעד קוולרצ'יק)

עוד הוסיף כי "איראן נכנסה ל2023 בזווית כניסה שלילת – המהומות, אספקת האמל"ח לרוסיה, אספקה שנמשכת עד הימים האלה ואפילו מתגברת, הביקורת האמיתית לא הייתה על נושא הגרעין אלא על הנושא הזה. לפתע שלושה ארבעה חודשים אחרי הם חוגגים את השנה החדשה והמגמה מתהפכת".

"זה נובע מתהליכים גלובליים שלמים מהבנה של השחקנים כולם שאי אפשר רק להישען על משענת אחת טובה ככל שהיא תהיה ולפיכך נחתמים הסכמים, נוצרות בריתות ומדינת ישראל צריכה לבחון לעומק את המיקום שלה באזור אל מול ההתפתחויות האלה. גם היום ישראל היא מדינה נכסית. יש לה יכולות טכנולוגיות, צבאיות ,מודיעיניות וכלכלה חזקה והיא מדינה עם עוצמה שצריכה לנצל את הנכסיות שלה. זה דורש שותפות עם ארה"ב והבנה במארג שמתפתח איפה נכון לנו להתמקם".