"אגרוף המחץ" יצא לדרך: תרגיל מטכ"לי ענק של צה"ל החל הבוקר (שלישי), והוא צפוי להימשך שבועיים ולדמות לחימה רב זירתית. תא"ל (מיל') אמיר אביבי, מנכ"ל הביטחוניסטים", הסביר בשיחה עם יואב מינץ ברדיו צפון 104.5FM מה משמעותו.

בצל המתיחות מול איראן - דיווח בטהרן: "נעצרה חוליית טרור המקושרת לישראל"

"זה תרגיל היסטורי, שמסיים סוף עידן ארוך מאוד מאז מלחמת יום כיפור ובו צה"ל נהנה ממלחמות דה-לוקס בדרך כלל בזירה אחת: בעזה, ביהודה ושומרון או מלחמה שממוקדת רק בלבנון", הסביר אביבי בפתח דבריו. "צה"ל לראשונה, אחרי הרבה מאד שנים, מתמודד עם אירוע רב זירתי בכל המזרח התיכון שמשתרע עד איראן, עם כמה זירות לחימה מורכבות בצפון, לבנון וסוריה, יהודה ושומרון, וגם תרחישים הרב היותר טראומטיים כולל כמו שראינו ב'שומר חומות", כמו אתגר עצום לפיקוד העורף במה שקשור לאתרי הרס, וזירה ימית הרבה יותר מורכבת".

לדבריו, "בתרגיל כזה באה לידי ביטוי גם יצירתיות ותעוזה וגם דילמות מורכבות של תעדוף והפעלת כוחות במצב של חסר. צה"ל הרבה מאוד שנים לא היה במציאות שהוא יכול למצוא את עצמו במציאות של מצוקות שמאפיינות מלחמות מאוד מאוד גדולות ששם צריך להיות מאוד יצירתי. צריך גם משהו שצה"ל לא הזדקק לו הרה שנים זה רוח".

יש לך זמן פנוי? למה שלא תלמד/י אנגלית? לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>
לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>>



אלוף (מיל') יצחק בריק, אמר לי כאן שלשום כי "ישראל לא ערוכה למלחמה אזורית". איך זה מסתדר, האם מנסים לבדוק דברים שלא נבדקו עד היום?
"אני חושב שזו אמירה לא נכונה. ההגדרה הנכונה היא שבמלחמה בסדר גודל שצה"ל נערך אליו כעת, עקב האתגרים, היא באמת תהיה מלחמה הרבה יותר קשה שבאמת מאפיינת מלחמות עבר שלא חווינו הרבה מאוד שנים".

על האפשרות של צה"ל להתמודד עם מלחמה רב זירתית, אמר: "אני חושב שצה"ל יכול להתמודד עם זה, אני חושב שגם החברה הישראלית יכולה. זה יהיה אירוע שאם הוא יקרה ברוב עוצמתו, יהיה מאד קשה ומתאגר ולא יהיה דומה בשום דרך לשום דבר שחווינו בעבר".

כמה אנחנו קרובים לאירוע מפחיד כזה של מלחמה נרחבת בכל כך הרבה זירות?
"אני חושב שאנחנו יותר קרובים מבעבר. לכן גם אנחנו נערכים לזה. זה לא מקרי שצה"ל מתרגל תרחיש כזה נרחב כי זה רלוונטי ונראה שהוא בעל סיכויים קרובים לקרות בשנים הקרובות, יותר ממה שחשבנו שזה יכול לקרות ב-30 שנים האחרונות. אתה שואל אם מחר בבוקר? התשובה היא לא. גם הצד השני מבין את המחיר של לצאת למלחמה כזאת. למשל ארגון כמו חזבאללה, זה יכול להיות גם הסוף שלו. זה לא החלטות פשוטות לקבל אותן".

זה יכול לחבר אותנו לפרסום האחרון של משרד הביטחון וצה"ל על "כיפת מגן", בים המקבילה לכיפת ברזל ביבשה, פיתוח מוצלח של הגנה ימית מתחבר לתרגיל? 
"הפרסום לא מקרי וזה מתחבר לשאלה על רמת המוכנות והרלוונטיות של בנין הכוח. בסופו של דבר אנחנו מבינים שאחד המרכיבים בתרחיש הרב זירתי, זה לא דיוויזיות שריון, שהולכות להסתער על גבולות ישראל כמו במלחמת יום כיפור, אלא ירי של רקטות, טילים וכלי טיס בלתי מאוישים לתוך ישראל ובמקביל בסדר גודל של כוחות קומנדו שצה"ל יכול להתמודד איתו".

זה אולי מתחבר למה שדיברנו לאחרונה על בסיסי הטרור הימיים שמפעילה איראן כמו שחשף שר הביטחון יואב גלנט? 
"בעצם מרחיב את יכולות ההגנה האווירית שלו לא רק בהגנה על הקרקע של מדינת ישראל אלא גם על המרחב הימי. האתגר לקחת מערכת כמו "כיפת ברזל" ולשים אותה על ספינה זה אתגר מאד מאד מורכב, כי היא זזה ולא עומדת יציב. אתגר גדול איך אתה מנהל את החישובים. זה מסביר למה ספינות סער 6 פי שניים יותר גדולות מסער 5. גם לקלוטאת המכ"מ המתקדם ששמו עליהן וגם את כיפת ברזל עם עוד כמה יכולות. זה הופך להיות סיפור מאוד קריטי כשמדובר על הגנה על אסדות הגז, על מקור האנרגיה שלנו. לכן זו סוגיה כל כך קריטית. חשוב להגיד שאת התרגיל מנהל אלוף (מיל') גרשון הכהן ("הביטחוניסטים") כמו בכל השנים האחרונות ואני בטוח שהוא מאתגר את הרמטכ"ל".