רשת "אל אח'באר" הלבנונית דיווחה הבוקר (שישי) כי מצרים ממשיכה להגביר את הלחצים על החמאס והג'יהאד האיסלאמי, כדי שאלה "ישמרו על קור רוח" - ולא ייגררו לצעדים שיובילו למלחמה נוספת עם ישראל. על פי הדיווח, במהלך פגישות שקיימו הארגונים עם בכירים במודיעין המצרי, בנושא השגת הפסקת אש ארוכת טווח עם ישראל, העלו המצרים דרישה להפסיק את גישת "אחדות החזיתות". כאמור, על פי מדיניות זו של הארגונים, האירועים בעזה משפיעים על יהודה ושומרון - ולהיפך. לא ברור האם הרקע לדרישה זו הוא בקשה שהגיעה מארצות הברית או שמא מגורמים בישראל, או שמדובר ביוזמה מצרית.

הפסקת אש? האמת מאחורי הפגישה של חמאס והג'יהאד בקהיר
נציגי הג’יהאד וחמאס נפגשו בקהיר: ״נחזק את היחסים עם מצרים״

עוד דווח כי הלחץ שמפעילים בקהיר על הפלגים הפלסטינים הלך וגבר עם התגברות הכוננות בישראל למלחמה אפשרית מול איראן ומול חיזבאללה בלבנון. באל אח'באר נטען כי "הפלגים סירבו לדון בנושא המלחמה באזור, ללא כל אינדיקציה בנושא, בהתחשב בעובדה שעמדתם נחרצת כלפי ההתנגדות לכיבוש, והם תומכים בכל פלג שיכול לצמצם את חיי הכיבוש. החלטתם נובעת תמיד מהתייעצויות פנימיות ומהאינטרס של הסוגייה הפלסטינית".

יש לך זמן פנוי? למה שלא תלמד/י אנגלית? לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

בתוך כך, גורמים בחמאס הכחישו את הדיווח לפיו מצרים הציעה להם "שגשוג כלכלי" ברצועה בתמורה להפסקת אש ארוכה. הגורמים הללו ציינו עוד כי "רוב השיחות עסקו בנושא המצב המדיני הפלסטיני ובמצב ההומניטרי והכלכלי".

פעילות כוחות צה״ל בזירה הדרומית במבצע "מגן וחץ" בחודש שעבר, ארכיון (צילום : דובר צה"ל)

כזכור, במהלך השבועיים האחרונים משלחות של חמאס והג'יהאד האסלאמי הגיעו לקהיר על מנת לדון עם בכירי המודיעין המצרי על הפסקת אש ארוכת טווח עם ישראל. על פי הדיווחים, בקהיר הבטיחו לארגוני הטרור בתמורה, כי יסייעו בפיתוח הכלכלי ופיתוח התשתיות ברצועה. עם זאת, מקור המעורה בפרטים מסר לעיתון "אל-ערבי אל-ג'דיד", היוצא לאור בלונדון, כי "הדיווחים היו חסרי בסיס וכי הביקור היה למטרות יחסי ציבור בלבד".

גורם בכיר נוסף ברצועה ציין כי מצרים הבטיחה לחמאס לפתח מתקנים נוספים במעבר רפיח, אך מבלי לציין לוחות זמנים. הגורם הדגיש כי אחד המכשולים שקהיר העמידה היא סירובה של הרשות הפלסטינית, שמתנגדת לתנועות הסחר בין מצרים לעזה, כי היא מיטיבה עם ממשלחת חמאס ברצועה, וכי כספי המיסים כלל לא יגיעו לרמאללה. זאת, בניגוד למעבר כרם שלום, ממנו גובה הרשות מיסים.