מכל מאפייני הטרור והפיגועים, התרחיש המסוכן ביותר הוא פיגועי הירי שמבוצעים על ידי חוליות טרור או מחבלים בודדים. מאפיין הפיגוע האחרון מצביע על דפוס פעולה מתוכנן יותר של מחבלים שמזוהים עם ארגון טרור, ולא פועלים באופן ספונטני.

"אין מילים להביע את הכאב": אלישע אנטמן והראל מסעוד הובאו למנוחות
רגע לפני הפיגוע: "הילד רצה לצאת מהרכב, אביו חשד ועצר אותו"

תחנת הדלק ומסעדת החומוס, באזור שאינו נמצא תחת תפיסת אבטחה מיוחדת, סומן כנקודה אטרקטיבית מאוד עבור חוליית המחבלים של חמאס - שחיפשה נקמה תודעתית בעלת משמעות לאחר הקרב האחרון בג׳נין.

לא מן הנמנע שהבחירה לבצע את הפיגוע דווקא בגזרת בנימין, סמוך ליישוב עלי, ולא סמוך לג׳נין או לשכם, הייתה בחירה מודעת מתוך מחשבה שצה״ל מרכז מאמץ גדול יותר בהגנה על צירי התנועה, הכבישים והצמתים המרכזיים בצפון השומרון.

זירת הפיגוע בתחנת הדלק בעלי (צילום : נדב גולדשטיין/TPS)

כל המחבלים שביצעו פיגועים קטלניים בשנה האחרונה חוסלו או נעצרו על ידי כוחות הביטחון. אומנם זה מצביע על יכולת גבוהה לסגור מעגל לאחר פיגוע, אבל גם על הקושי הגדול של מערכת הביטחון לסכל פיגוע מסוג זה לפני שהוא מתרחש. 

נכון, יש הרבה פיגועים שהשב״כ וצה״ל מצליחים לסכל לפני שהם קורים, אבל עם פיגועי הירי בכבישי יהודה ושומרון מערכת הביטחון מתקשה להתמודד, בעיקר בגלל הפשטות היחסית הנדרשת על מנת לבצע אותם, והנתון העגום של כמויות הנשק הגדולות שהוברחו בשנים האחרונות לשטחי יהודה ושמרון, בעיקר מירדן.

זה לא רק מספר הנרצחים הגבוה והחריג מתחילת השנה, אלא תחושת הביטחון המעורערת של תושבים רבים ביהודה ושומרון נוכח המצב הביטחוני, המספר הגבוה של הפיגועים והתוצאה הטרגית שלהם. מכאן גם הביקורת הקשה כלפי הממשלה ומערכת הביטחון. ניתן להבין את התחושות הקשות, במיוחד בחודשים האחרונים. 

הדילמה עכשיו היא בבחירת דרך הפעולה. הקולות במערכת הפוליטית קוראים לצאת למבצע נרחב. במערכת הביטחון, לעומת זאת, היו עד אתמול רחוקים מלתמוך במבצע כזה, מתוך תפיסה שנכון להמשיך ולפעול במאפיינים של פשיטות בתוך הערים והכפרים הפלסטיניים, כשחופש הפעולה של צה״ל בלתי מוגבל. בצה"ל רואים במבצע נרחב גם חסרונות שעלולים להביא להסלמה בשטח, אבל לא מן הנמנע שנראה בתקופה הקרובה יותר מבצעים במוקדי הטרור, בעיקר בשכם ובג'נין.