גורמים מדיניים תקפו את ההצהרה של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר שקרא לצאת למבצע צבאי ביהודה ושומרון.  "מוטב שבן גביר יעסוק בעיסוקיו במשרד לביטחון לאומי ויפסיק לפזר סיסמאות פופוליסטיות בנושאים שאין להם כל מושג בהם". אמרו. 

פלסטיני שחנותו הוצתה לאחר הפיגוע: "לולא כיבינו את הגז - כל הכפר היה עף באוויר"
הציתו רכבים וניפצו חלונות: צעירים יהודים בפעולות נקם בעקבות הפיגוע

"בן גביר", הוסיפו הגורמים, "לא הפנים עדיין את המעבר מתגרן לשר בכיר בממשלת ישראל ואינטרסים רחבים של מדינת ישראל". העמדה של בן גביר בנוגע לצאת כבר עכשיו למבצע נרחב ביהודה ושמרון עומדת בניגוד לעמדת ראש הממשלה ושר הביטחון בשלב הזה, כאשר ההבנה שהחלטה ליציאה למבצע מוגבל בצפון השומרון תתקבל רק לאחר מיצוי של מהלכים נוספים מתוך הבנה שלמבצע מסוג זה יש גם מחירים ובעיקר יסיט עוד יותר את הקשב מזירות אחרות בהם צה״ל מבקש לטפל. 

בנוסף, תקפו הגורמים את קריאתו של בן גביר לתושבי יהודה ושומרון "לרוץ לגבעות" וטענו כי כאשר שר בישראל רומז באופן ברור כי ללשון החוק אין משמעות הוא פוגע ביכולת של כוחות הביטחון לאכוף את החוק ובלגיטימציה שלהם כוחות הביטחון מול המתיישבים בשטח. "מי שקורץ עין ומזמין את הפרת החוק בנשוא התיישבות שלא יופתע מפרעות הנקמה שהופכים לחמורים יותר מפעם לפעם. זה מצב חסר תקדים שפעם אחר פעם נציגי ממשלה קוראים לאזרחים שלא לפעול בהתאם לחוק, פוגעים ביכולות של גורמי אכיפת החוק לפעול. מישהו מדמיין לעצמו שמצב כזה עשוי היה להתרחש בשטח ישראל", אמר גורם ביטחוני ל"מעריב"'. 

מעבר לאמירות של השר בן גביר, במערכת הביטחון חשים בחוסר נוחות אל מול התנהלות הממשלה באביתר ובמאחזים נוספים שישובו זמנית בימים האחרונים תוך עצימת עין של הממשלה. לטענת הגורמים הממשלה גורמת לגופי אכיפת החוק ביהודה ושומרון לפעול בניגוד לחוק ולהעלים באופן מדוע עין מהפרות החוק. "בתקופה האחרונה זו כבר הפכה שיטה", אמר למעריב גורם ביטחוני. 

בדרג המדיני העריכו כי מתן אישור לעלות לאביתר ישחרר שסתומי לחץ ויקטין אלימות מצד מתנחלים כנגד פלסטינים, אבל בפועל רמת האלימות גבוהה מאוד ובמערכת הביטחון מוטרדים מאוד מאירוע עם נפגעים שיצית את השטח. בסוף השבוע הוקמו שבעה מאחזים בלתי חוקיים שצה״ל לא מנע את הקמתם ומובילים לביקורת בעולם ומתיחות גם מול האמריקאים.

אביתר (צילום: פלאש 90)
אביתר (צילום: פלאש 90)

בכל הנוגע לאביתר למעריב נודע כי בדיקת הסקר שנעשתה במקום על מערכת הביטחון קובעת כי בשטח של אביתר יש כמה דונמים של אדמת מדינה כך שבמידה והמדינה הייתה רוצה ניתן היה להחליט על הקמת ישיבה במקום כל עוד זה היה מתנהל על פי חוק ובהתאם לאישורים ומכנון מסודר.

גורמים ביטחוניים טוענים כי גם הממשלה הזו עיכבה את קבלת ההחלטות מתוך הבנה שזה יגרום למתיחות מול האמריקנים ולכן המצב נשאר תחת אותו סטטוס. "מה שקורה עכשיו הוא הגרוע ביותר", טוענים גורמים במערכת הביטחון איתם שוחחנו. ״הממשלה נמנעה מלהסדיר את המצב על פי חוק ולאחר פיגוע נותנת אישור לאזרחים ישראלים לפעול בניגוד לחוק, בקריצה כי החוק בשטחים הוא המלצה בלבד, מכניסה את הצבא למלכוד בכך שלא אוכף את החוק כריבון בשטח", הוסיפו. 

"פעם אחר פעם מבקשים מצה"ל לא לאכוף את החוק ולעצום עין"

הפרשן הצבאי של 'מעריב', טל לב רם, שוחח על כך גם עם ניסים משעל וענת דוידוב בתכניתם ב-103FM."היו אמירות מידי פעם או הצהרות של ראשי שב"כ, של צה"ל בנפרד, הרמטכ"ל בנפרד. נדמה לי שהאמירה שנבחרה פה היא משותפת ומכאן החריגות של המכתב הזה. נדמה לי שמעבר לדברים הללו זה מסר כלפי הממשלה", הסביר בפתח הריאיון.

לשאלה למי זה בעצם מכוון, השיב לב-רם כי "במידה רבה כלפי הממשלה. יש מתיחות בימים האחרונים בין הדרג הביטחוני לפוליטי. יש כמה סיבות, לא רק האמירות של בן גביר, שמכעיסות גורמים במערכת הביטחון על כך ששר מתבטא כפי שמתבטא. אני מדבר על האירוע באביתר ופחות על האמירות של היממה האחרונה. הפרשנות היא בסוף זה שניתן בשטח איזה אישור לעשות דברים לא חוקיים. הכעס היותר גדול, המתיחות היותר גדולה היא סביב סוגיית המאחזים, הייתה מחשבה בדרג המדיני שאם נותנים אישור לעלות לאביתר, אז תהיה פחות אלימות. מערכת הביטחון והגופים הביטחוניים התנגדו לדבר הזה. אמרו שזה הפך להיות סדרתי. מי שאחראי לריבונות ואכיפת החוק זה הצבא, ובעצם פעם אחר פעם מבקשים מצה"ל לא לאכוף את החוק ולעצום עין אז כאן נוצרת הבעיה". 

לסיום, הדגיש: "אין וויכוח על זה שהשנה וחצי האחרונות היו שנים של טרור, אין וויכוח כי צריך ביטחון בכבישים ואין וויכוח שצה"ל עושה פעילות ביטחונית, לוחמים נכנסים פנימה ובתוך הדבר הזה יש דברים שמערכת הביטחון צריכה לשפר כמו הבטיחות בדרכים. הניסיון לחבר בין דבר אחד לדבר שני ולתת לזה איזו קביעה ש'אסור לקחת את החוק לידיים' זאת תופעה שהיא הרבה יותר מלקיחת החוק לידיים, היא פוגעת. המגמה שרואים בתקופה האחרונה זאת לא תופעה שאפשר להגיד עליה - אלה כמה עשרות נערי גבעות, אלא תופעה שמתרחבת. יש ציבור שלם שמרגיש שהוא מקבל רוח גבית ולגיטימציה מצד המנהיגות הפוליטית במדינת ישראל, והיא הובילה למכתב הזה ולגינוי, והיא יוצרות מתיחות בין הדרג הביטחוני לפוליטי". 

סייע בעריכת הכתבה: שי איידלר 103fm