חבר הכנסת לשעבר, אלוף (מיל') איל בן ראובן, שוחח היום (חמישי) עם יואב מיץ ברדיו צפון 104.5FM על הנאום שנשא אמש הרמטכ"ל הרצי הלוי, בו התייחס, בין היתר, להתפרעויות המנחלים ביישובים הפלסטיניים בארץ, והציג את משנתו בנושא.

הרמטכ"ל על אלימות המתנחלים: "קצין שיעמוד מנגד - לא יהיה קצין"
אחרי ההתפרעויות בכפרים הפלסטינים: גלנט חתם על ארבעה צווי מעצר

"אתחיל ואומר שנפגשתי אתמול עם מפקדי פיקוד המרכז ויצאתי בהרגשה מאד טובה של עבודה של אנשי מקצוע מרשימים שיודעים את עבודת נאמנה. על רקע דברי הרמטכ"ל אין לי ספק שהם באו מהלב. הרמטכ"ל נטול פוליטיקה רעה, של חבורת שרי הפרובוקציה, שפשוט גורמים נזק חמור מאד לבטחון הלאומי של מדינת ישראל", אמר בפתח שיחתם.

לאחר מכן, אלוף (מיל') בן ראובן ביקש להתייחס לטרור היהודי בארץ: "במקביל לעליית הטרור הפלסטיני, שנובעת מרשות חלשה וצעירים שאין להם שום דבר, מה שרואים עוד בימים האחרונים היא עלייה חמורה מאד בחוליגניות של גורמים יהודיים, שלצערי מועצמת ע"י הצתה של גורמים פוליטים חסרי אחריות שפשוט נותנים לזה גב. רואים תופעות איומות ונוראיות שגורמות נזקים חמורים מאוד, לא רק לנו כצבא. אנחנו פועלים אחרת. אנחנו לא טרוריסטים, אנחנו צבא".

"אני רואה כרגע שזה הולך ומועצם לצערי", הוסיף. "אני רואה פעילות ביישובים פלסטינים של אנשים שבאים לשרוף ולהרוג, לשרוף בתים על יושביהם, כולל בשבוע האחרון, בית עם אשה ושלושה ילדים, במזל גדול לא קורה שם אסון גדול. זאת חוליגניות איומה ורעה, לכאן בדיוק מכוונים דברי הרמטכ"ל בצורה חד משמעית: תפקיד קצין בצה"ל למנוע פגיעה באזרחים חפים מפשע באשר הם, יהודים, ערבים, פלסטינים. חובתנו למנוע את התופעות האלה שראינו בימים האחרונים, ולכן הרמטכ"ל אמר את מה שאמר".

הרצי הלוי על המהומות בשומרון (צילום: דובר צה"ל)

הוא המשיך: "אני מצפה שגם ראש הממשלה ושר הביטחון ידברו ברור מאד בענין הזה ולא יאפשר לאותם שרי פרובוקציה, בן גביר, סמוטריץ', סטרוק, כל האנשים האלה שעושים נזק חמור לבטחון הלאומי, כי גם העולם מסתכל עלינו בעין איומה ונוראה. אנחנו נראים רע מאד מבחוץ כשתופעות כאלה קורות כאן במדינת ישראל ועם זה צריך להתמודד. הצבא יודע מצוין את עבודתו מול הטרור הפלסטיני כי העסק הולך ונעשה מורכב מאוד. הצבא חייב גיבוי פוליטי לפעולות האלה, על מנת שיוכל להתמודד בצורה טובה ונכונה, במרחב המאד לא פשוט ומורכב שאנחנו נמצאים בו עכשיו".

עוד הגיב בן ראובן על הטרור בשטחי יהודה ושומרון: "ביהודה ושומרון רואים עלייה מאד משמעותית בכמות האירועים ואיכות הפיגועים שהטרוריסטים מבצעים. אם בעבר ראינו אנשים מתפוצצים, מתאבדים ולפני שלוש שנים ראינו את תופעת הסכינאות, הרי עכשיו אנחנו פוגשים את הטרוריסטים שפועלים עם נשק, רובים ואקדחים. כמות  הנשק שמסתובבת בשטח, בעיקר באזורים שאין בהם משילות, שהטרור השתלט עליהם. אתה מזהה כל אחד ואחד. מה שאתה לא מזהה את הרשות, מנגנוני הרשות שפשוט נעלמו".

פלסטינים טוענים שנפצעו מאבנים שהושלכו לעברם על ידי מתנחלים בחווארה. קרדיט: תחקירני ״יש דין״

"זה מתחבר לירי מצפון השומרון לעבר ישובי הגלבוע, כבר פעם שניה השבוע, אתמול זה היה לעבר מעבר הגלבוע", הוסיף. "אנחנו זוכרים את הימים הקשים מלבנון, זה עוד לא מטעני לבנון אבל רואים התפתחות. אתה רואה את הדרך עד ירי של ירי תמ"ס (תלול מסלול) של ניסון לפגוע באמצעות מרגמות".

על האפשרות למבצע צבאי בצפון השומרון, אמר בן ראובן כי "צה"ל פועל בשטח בשכל ביצירת הרתעה שפועלת ממוקד תוך בחינה מה באמת מרתיע בצורה הכי טובה שאפשר. יש כל מיני קולות שקוראים למשל: 'בואו נפציץ מהאוויר', אלה קולות לא ראויים, לא מקצועיים. יכול להיות שמבצע צבאי ייתכן שנצטרך להגיע אליו. שהייה במקום? חס וחלילה! אנחנו עמוסי נסיונות ברעיונות האלה של 'בואו ניכנס ונשתלט על השטח'. בשום אופן לא. אלה רעיונות רעים, יש כאלה שעדיין שוגים ברעיונות כוחניים ששמענו אותם".