תא"ל במיל' דני ון בירן, קצין מילואים ראשי לשעבר, התראיין היום (רביעי) בתכניתם של אראל סג"ל ויריב אופנהיימר והביע ביקורת נוקבת בנושא מחאות המילואימניקים נגד הרפורמה, מכתבי הטייסים והסרבנות האידיאולוגית בצה"ל. 

בצפון משוכנעים: "תהיה מלחמה, אנחנו נערכים אליה"

על הטענה כי דובר צה"ל אמר שהסרבנות בצה"ל הגיעה למצב חמור אמר: "בסופו של דבר עם כל המריבות והפוליטיקה יש לנו כמה ערכים משותפים, שנרצה או לא, אנחנו לא יכולים בלעדיהם. המדינה הזו קמה על הדמים של דמוקרטיה ויהדות, והיכולת של להמשיך להתקיים היא מערכת הביטחון. צה"ל לא יכול להתקיים בלי מערך המילואים. כל מהלך שסופו יהיה החרבת מערך המילואים בתרחיש הגרוע מביא לזה שישראל לא תוכל להגן על עצמה".

עוד הוסיף ון בירן: "מה שקורה עכשיו, החדרת הפוליטיקה לצבא, היכולת של קצינים בכירים להתבטא בעד סרבנות או מה שהם קוראים הפסקת התנדבות היא נזק בלתי הפיך, גם עתידית. החוזה הופר זו סיסמה מאוד נחמדה, ואני מאמין שרובם מאמינים בכך. אני צובט את עצמי לראות שאני ער כשאני שומע את זה כיוון ששיווי המשקל בין הרשות השופטת למחוקקת לא יכול להיות עילה להתאבדות. נורא נוח לנופף באקדח שהוא מוסרי של אנשים שחושבים שיש פה פגיעה בדמוקרטיה, אבל אני אקח אותך לתרחיש קיצון - חצי ממערך המילואים מאמץ את אותה דעה ומחר בבוקר אין לך צבא, אתה מוכן לקום למדינה כזו? פעם אחת שהכנסת את השיקול הפוליטי, ערכי ועקרוני, הרסת את מערך המילואים".

בסוף הראיון, התייחס קצין המילואים הראשי לשעבר לטענה כי הטייסים הינם מתנדבים והדגיש: "זה בעיניי עצוב וכמעט בדיחה. חוק המילואים שעבר הגדיר את הרגולציה של שירות המילואים, אחד הדברים שנקבעו זה מכסות שירות. הטייסים כמו הרבה מפקדים בצה"ל חורגים ממשך השירות ולכן בהגדרה כל איש כזה חותם על התנדבות. ביום בהיר מחר יפסיקו כולם ההתנדבות, ואין מערך מילואים. בעיניי אין אופציה אחרת, עזבו שמאל וימין, יש מערך מילואים, הוא מרכז את כולם. זה לא יכול להיות שכל פעם שמישהו חושב שמהלך של הממשלה לא לרוחו ויפסיק לשרת. נושא של נפנוף באיום הסרבנות היה גם בעבר, בחלק גדול על ידי טייסים. גבולות הגזרה לא כוללים את החדרת מערך המילואים לתוך הוויכוח – לדבר הזה צריך לשים סוף. הדבר הזה יפגע בילדים של כולנו".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103FM