על רקע הדיווחים לפיהם ראש הממשלה בנימין נתניהו נזף ברמטכ"ל ובבכירים נוספים בצמרת הצבא בעקבות פרסום ציטוטים של מפקד חיל האוויר, האלוף תומר בר, מתוך שיחה שקיים עם טייסים, מבהירים היום (שני) בכירים בצה"ל כי במערכת הביטחון מבינים היטב את גבולות הגזרה ונוהגים באחריות במידע. כמו כן, אותם בכירים טוענים כי הפרסומים ששיקפו את תמונת המצב הם אינם הגורמים לפגיעה בהרתעה הישראלית.

ח"כ פוגל תוקף: "מנסים לעשות פה הפיכה, צריך לעצור את אהוד ברק" 
"חבורה מאפיונרית השתלטה על המדינה": ח"כ רם בן ברק יורה לכל הכיוונים

במערכת הביטחון סבורים כי חובתו של הצבא היא לפרסם תמונת המצב לציבור בישראל. בהקשר זה, אומרים גורמים ביטחוניים כי "לא ניתן לעצום עיניים ורצוי שגם שרי הקבינט יקבלו סקירה בנושא".

לעומת "שיחת הנזיפה", שפרטיה פורסמו ע"י ספי עובדיה בחדשות 13, האווירה בפגישה שנערכה אתמול הייתה אומנם רגועה יותר, אך חשוב לציין כי פערי העמדות בין הדרג הביטחוני לראש הממשלה וראש המל"ל צחי הנגבי, שנכח גם הוא בדיון, מאוד ברורים, כאשר שר הביטחון יואב גלנט עצמו רואה את תמונת המצב כפי שרואים אותה בצבא. על פי מספר גורמים במערכת הביטחון, לא ניתן להתעלם מהאווירה המתוחה בחדר ומהפערים הגדולים בתפיסת המשבר ומשמעויותיו.  

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>>

מחאת המילואימניקים  (צילום: אבשלום ששוני)
מחאת המילואימניקים (צילום: אבשלום ששוני)

במערכת הביטחון מדגישים כי בתמונת המצב שהציגו הרמטכ״ל, מפקד חיל האוויר, ראש אגף המבצעים וראש אמ״ן בפני ראש הממשלה לא היו דברים חדשים, וזאת מכיוון שנתניהו מקבל את תמונת המצב ממערכת הביטחון באופן שוטף, ומכיר את הפרטים היטב. גורמים במערכת מסבירים בימים האחרונים לא היה כל שינוי במרכיבי הערכת המצב, מלבד אותה שיחה שקיים מפקד חיל האוויר עם אנשי המילואים.

בדיון האחרון הרמטכ״ל הרצי הלוי שיקף לראש הממשלה גם את שיחותיו עם אנשי מילואים בכירים, ואמר לנתניהו כי בצבא מביעים דאגה לא רק מהשלכות המשך החקיקה, אלא גם מסוגיית חוק הגיוס, וזאת על רקע החשש להעמקת הפער בסוגיות הקשורות לחוסר השוויון בנטל.

גלנט ונתניהו במסלול התנגשות?

בכל הקשור לשר הביטחון, נזכיר כי לאחר המשבר ביחסים עם ראש הממשלה שהוביל לפיטוריו שלא התממשו והניסיון לשדר עסקים כרגיל, המתיחות בין שני הבכירים הולכת ועולה שוב, וזאת על רקע המשבר בצבא שהולך ומחריף. לאחרונה שוב הקשיח נתניהו את עמדותיו לגבי המשך החקיקה וביחס לצעדים שהוא מתכוון לעשות גם ללא הסכמות רחבות.

בשלב זה, גלנט אומנם אינו פועל כנגד ראש הממשלה, אבל את החלטותיו בתקופה הקרובה הוא צפוי לקבל במסגרת מה שהוא רואה כשיקולים למען בטחון המדינה, שקודמים לשיקולים אישיים ופוליטיים. לכן, מסתמן באופן מובהק כי נתניהו וגלנט שוב נמצאים על מסלול התנגשות מובהק, כאשר אל מול ההתקפות כנגד הצבא גם מתוך הממשלה, שר הביטחון מתכוון להמשיך ולגבות את בכירי הצבא, וכל זאת על רקע המתיחות ההולכת וגוברת בין הדרג המדיני לדרג הצבאי, שכאמור מתכוון להמשיך ולשקף את תמונת המצב בנוגע להשלכות המשבר לציבור בישראל.

במערכת הביטחון מסתכלים כעת בעיקר לעבר חודש ספטמבר, שבו צפויה הממשלה לקדם את חוק הגיוס, כאשר במקביל ייערכו דיונים דרמטיים בבג"ץ שעלולים להוביל למשבר חוקתי. מלבד אלו, הממשלה צפויה להמשיך לקדם את חקיקת סעיפי הרפורמה במערכת המשפט, וכל זאת לאחר סיומה של חופשת הקיץ, שבמהלכה היקף הפעילות של אנשי המילואים באימונים ובתרגילים גדולה נמוך יחסית. ככל שהמתיחות בין בכירי הצבא לראש הממשלה עולה, ובאה לידי ביטוי באופן גלוי כפי שקרה השבוע, וכאשר ברור ששר הביטחון קרוב בעמדותיו לבכירי הצבא, נראה שהתנגשות מחודשת בין ראש הממשלה לשר הביטחון היא רק עניין של זמן, וחודש ספטמבר, כאמור, מסומן כבר עכשיו כסוג של קו פרשת מים.