בצל הפיגוע שאירע בהר חברון בו נרצחה בת שבע ניגרי ז"ל, במערכת הביטחון מעריכים היום (חמישי) כי שני המחבלים שביצעו את הפיגוע לא השתייכו לאחד מארגוני הטרור וללא עבר ביטחוני, אך נבדק האם מאחורי תכנון הפיגוע עומד מודל גיוס של טרור ממוסד. 

בכיר לשעבר בשב"כ מעריך: זה מי שעומד מאחורי ההסלמה הביטחונית
עזה תיכנס לתמונה הביטחונית? "יגזרו החלטות שישפיעו גם על הרצועה"

לקיחת האחריות של חמאס על הפיגוע מעידה על כך שאמנם הפיגוע קשור אליו, אך לא התייחס באופן ישיר לשני המחבלים שביצעו אותו כפעילים שלו.

בשל כך, במערכת הביטחון מזהים בתקופה האחרונה התגברות של מודל גיוס מחבלים לביצוע פיגועים. על פי השיטה הזו, בחמאס יש מפעיל ואיש קשר מקומי באיו"ש שתפקידו בין השאר לגייס צעירים פלסטינים לבצע פיגוע, כאשר רובם ללא עבר ביטחוני, משולי החברה הפלסטינית, או כאלה שסובלים מבעיות שונות או רקע אמוני חזק. לעיתים, בין זמן גיוס המחבל הפוטנציאלי לפיגוע עצמו, מדובר בשבועות ואף ימים בודדים שבהם מקבל המחבל את ההנחיות לפיגוע, נשק תחמושת רכב וכל דבר אחר שהוא צריך.

דובר חמאס אבו-עוביידה (צילום: עבד ראחים חטיב, פלאש 90)
דובר חמאס אבו-עוביידה (צילום: עבד ראחים חטיב, פלאש 90)

מודל גיוס המחבלים המתוחכם פועל בשיטה שבה פועל בעיקר החמאס והיה נפוץ בקרב הג׳יהאד האסלמי. מודל זה מחדד עוד יותר את הדילמה הנוכחית של ישראל כיצד לפעול כנגד חמאס או כנגד מפקדות חו״ל של הארגון, שבראשם עומד בכיר הזרוע הצבאית של ארגון הטרור, סאלח אל- עארורי, אשר ממונה על פעילות הזרוע הצבאית ביהודה ושומרון.

בשיטת הפעולה הזו, המחבל שמבצע את הפיגוע בקצה אינו מוכר כפעיל טרור בעברו, אבל גם אם ביצע את הפיגוע לבדו, ההגדרה שלעיתים זוכים מחבלים אלה כמחבלים בודדים היא חסרת משמעות ומטעה משום שמאחורי תכנון וארגון הפיגוע עומדת אופרציה ממוסדת ומאורגנת שלעיתים גם המחבל שביצע פיגוע מסוים אינו מודע לה. למעשה, מודל זה ממומן עם הכוונה מבחוץ בעיקר מרצועת עזה אך גם מהמפקדות של חמאס בחו״ל.

כנס הנהגת חמאס בעזה (צילום: עטיה מוחמד, פלאש 90)
כנס הנהגת חמאס בעזה (צילום: עטיה מוחמד, פלאש 90)

בכך הקשור לפיגוע האחרון בהר חברון, הכיוונים עדיים אינם סופיים אבל במערכת הביטחון מעריכים כי ישנה אפשרות סבירה שבוצע מודל זה. ארגוני הטרור ובראשם חמאס מתקשים מאוד בהקמת תשתיות ממוסדות בשטחי איו״ש כפי שהיה מוכר בשטח במציאות לפני מבצע חומת מגן.

הניסיונות לעיתים לשקם תשתיות מסוג זה נחשפות בקלות יחסית על ידי מערכת הביטחון, והדבר מייצר לארגוני הטרור נקודת תורפה מובהקת. לכן, נראה כי בעיקר חמאס בעזה וחמאס בחו״ל נמצאים בתהליך שהתרחב מאוד בשנתיים האחרונות בו הם מבקשים להקים מודל מתוחכם יותר שקשה יותר לגופי המודיעין בישראל לעלות עליו מראש.