לצד פיגוע הירי הרבים בשנה האחרונה, תקופת הטרור הרצחנית ביותר מאז האינתיפאדה השנייה, מאופיינת גם בעלייה באיומי מטעני החבלה. לא במקרה משקיעים בכך מאמץ רב ארגוני הטרור. אמצעי לחימה פשוט יחסית שבאמצעותו מבקשים ארגוני הטרור לבסס תפיסות הגנה במחנות הפליטים ובערי הפלסטיניות בהם צה״ל פועל כמעט מדיי לילה לעצור מבוקשים. 

שיתפו פעולה עם חיזבאללה: ישראלים נאשמו בסיוע הברחת מטענים איראנים
"לא דומה למה שיש בג'נין": פרטים חדשים מניסיון הברחת מטעני חבלה

מטעני חבלה לצורך ביצוע פיגועים קשים או לטובת הפיכת שטחים עירוניים צפופים ליעד מבוצר שיקשה על פעילות צה״ל תוך ניסיון לגבות מחיר בחיי לוחמי צה״ל.

איום מטעני החבלה אינו איום חדש, את הפוטנציאל הגבוה זיהו ארגוני הטרור הפלסטינים באיו״ש מהזירה הלבנונית, גם ברצועת עזה עוד לפני ההתנתקות הפכו מטעני החבלה לאתגר המסוכן ביותר ליחידות ולוחמי צה״ל. את השנים שחלפו מהסכמי אוסלו ועד למבצע חומת מגן, שבהם לא פעל צה״ל בלב הערים הפלסטיניות, ניצלו ארגוני הטרור לבניית תעשייה שלמה של מטעני חבלה, מעבדות נפץ, מחרטות, פסי ייצור תעשייתיים של חומר נפץ תיקנים, חגורות נפץ ומטעני חבלה.

מבצע חומת מגן ומדיניות כיסוח הדשא מאז שמאפשרת לצה״ל לפעול בכל מקום ובכל זמן גרמו לכך שלצד הקושי של ארגוני הטרור לבנות תשתית ארגונית ממוסדת והיררכית שמחזיקה לאורך זמן, בשל מבצעי המעצרים הדחופים של צה״ל. גם תעשיית מטעני החבלה בגדה מעולם לא חזרה למה שהייתה בעבר. במציאות של השנים האחרונות קשה הרבה יותר לייצר חגורות נפץ ולהוציא פיגוע קטלני מהמציאות של תחילת שנות ה-2000.

אבל בשנה וחצי האחרונות החמאס והג׳יהאד האסלאמי עושים מאמצים רבים לשחזר את היכולות, במימון ותמיכה אירנית והדרכה גם מצד חיזבאללה, הציבו ארגוני הטרור לעצמם כיעד לקדם שוב את יכולות החבלה שלהם. המציאות של השנה האחרונה הוכיחה כי אין ואקום, כאשר צה״ל נמנע מלפעול במשך תקופה ארוכה במחנה הפליטים בג׳נין, את הזמן הזה ניצלו ארגוני הטרור לשחזור יכולות מהעבר ואף התקדמות בכל הקשור למטעני הגחון.

הקושי שעדיין קיים שלמור ברמת מידור גבוהה בתי מלאכה וסדנאות ליצור ופיתוח אמצעי חבלה מוביל את ארגוני הטרור הפלסטינים להסתכל החוצה, אל הגבולות ובעיקר כלפי הגבול הירדני הפרוץ. אלפים רבים של נשקים וטונות של תחושת חדרו משם לשטחי ישראל, כמות הנשק שנכנסה כך לישראל בחמש השנים האחרונות במיוחד היא בלתי נתפסת בהיקפים שלה. מעודדים מהמגמה הזו, נהנים מתמיכה כספית מאיראן, תוך ניצול האמל״ח הרב שמסתובב בסוריה, את הקושי לפתח ולייצר אמצעי חבלה איכותיים באיו״ש מנסים ארגוני הטרור לפצות גם בהברחה של מטעני חבלה תקניים וקטלניים הרבה יותר בעוצמה וברדיוס ההרג שלהם מאלה שהם מסוגלים לייצר בעצמם.

רק היום פרסם כי שב״כ הצליח לסכל הברחה של ארבעה מטעני כלימגור בגבול עם ירדן. הנחת המוצא של מערכת הביטחון כי היו הברחות גם שהצליחו וסיכוי סביר שמטעני חבלה מסוג זה גם חדרו לשטח ישראל.

מבצע בית וגן במחנה הפליטים בג׳נין לפני כל סיבה אחרת יצא אל הפועל בשל איום מטעני החבלה. יום הקרב בג׳נין בסוף ספטמבר החולף, לאחר שכנגד רכב הפנתר ובו היו לוחמי הימ״ס בדרכם למעצר ממבוקשים במחנה הפליטים הופעל מטען גחון ונפתחה אש מהמארב, היווה כאיתות אזהרה לצה״ל, על הלבנוניזציה בג׳נין ועל הצורך לפעול מהר.

בתפיסה מבצעית פשוטה ביצרו חמושי מחנה הפליטים את המחנה, הקימו חדרי מצב והציבו מצלמות בכל מקום, הטמנת מטעני חבלה בהפעלה מרחוק על צירי התנועה שנשלטים בתצפית ועמדו בלב התפיסה המבצעית במחנה הפליטים. במבצע הקצר האחרון בג׳נין מטרת הכוחות היה לפגוע ביכולות הללו.

המעצר הראשון שהתרחש השבוע במחנה הפליטים מאז המבצע האחרון עבר בשקט יחסי, כאשר לוחמי צה״ל התמודדו עם היקפי לחימה דומים למחנות פליטים אחרים ביהודה ושומרון אבל את מודל ג׳נין מנסים ארגוני הטרור לחקות עכשיו באזורים נוספים וככל שעובר הזמן האתגרים לצבא הופכים לגדולים יותר. בפעילות הלילה בנור א שאמס, חשף צה״ל כמו בג׳ני מטעני חבלה מוטמנים מתחת לאספלט. גם במחנה הפליטים ג׳נין ככל שיעבור הזמן ישקיעו חמאס וגא״פ מאמצים רבים לשקם את היכולות מכאן החשיבות לשמירה על רצף של פעולות.

פעילות צה''ל בג'נין (צילום: דובר צה''ל)
פעילות צה''ל בג'נין (צילום: דובר צה''ל)

הקושי שעדיין קיים שמור ברמת מידור גבוהה בתי מלאכה וסדנאות ליצור ופיתוח אמצעי חבלה מוביל את ארגוני הטרור הפלסטינים להסתכל החוצה, אל הגבולות ובעיקר כלפי הגבול הירדני הפרוץ. אלפים רבים של נשקים וטונות של תחושת חדרו משם לשטחי ישראל, כמות הנשק שנכנסה כך לישראל בחמש השנים האחרונות במיוחד היא בלתי נתפסת בהיקפים שלה. מעודדים מהמגמה הזו, נהנים מתמיכה כספית מאיראן, תוך ניצול האמל״ח הרב שמסתובב בסוריה, את הקושי לפתח ולייצר אמצעי חבלה איכותיים באיו״ש מנסים ארגוני הטרור לפצות גם בהברחה של מטעני חבלה תקניים וקטלניים הרבה יותר בעוצמה וברדיוס ההרג שלהם מאלה שהם מסוגלים לייצר בעצמם.

רק היום פרסם כי שב״כ הצליח לסכל הברחה של ארבעה מטעני כלימגור בגבול עם ירדן. הנחת המוצא של מערכת הביטחון כי היו הברחות גם שהצליחו וסיכוי סביר שמטעני חבלה מסוג זה גם חדרו לשטח ישראל.

לעומת הברחת נשק גם במקרה הזה מדובר בסוג הברחה מורכב יותר ולכן ככל היקף מטעני החבלה שנכנסו כך לשטח ישראל הוא אינו בהיקפים גבוהים אך יכול לשמש לביצוע פיגועים קשים ולצד זאת לשמש את ארוגני הטרור ללמידה מאותם מטענים תקניים. תהליך של פירוק והרכבה של אמצעי הלחימה על מנת לשפר את קווי היצור המקומיים. 

בהסתכלות אחורה של יותר משנה וחצי בגל הטרור הנוכחי, אין ספק כי סוגיית מטעני החבלה כמרכיב משמעותי בלחימה בין לוחמי צה״ל וארגוני הטרור הפלסטינים באיו״ש, הולך והופך משמעותי יותר ויותר ככל שההסלמה נמשכת.