לאור הצעת הפשרה של הנשיא הרצוג, ולאחר העקיצות ההדדיות שהחליפו רה"מ בנימין נתניהו ויו"ר המחנה ממלכתי, בני גנץ, גורמים במערכת הביטחון ששוחחו הערב (שלישי) עם מעריב משוכנעים כי "רק פשרה והסכמות בעת הזו תמנע את החרפת המשבר בצבא".

ראש המוסד לשעבר שבתי שביט הלך לעולמו בגיל 84

חשוב להזכיר כי בחודש האחרון לא נרשמה החרפה במשבר, לכאורה, מבחינת כמויות אנשי המילואים שהודיעו על אי התייצבותם, אבל ככל שהזמן עובר גובר הלחץ על הממשלה. לפי ההערכות, כ-25 אחוזי מטייסי הקרב במילואים לא טסו מזה חודשיים. הערכת המצב של מערכת הביטחון גורסת בקשר ישיר כי החרפה במשבר הפנימי במחאה על רקע הדיונים הצפויים בבג"ץ, חוקי הגיוס והאווירה הכללית ישפיעו בהקשר ישיר גם על חומרת המצב בצבא, ויובילו להחרפת המשבר שגם כך פוגע פגיעה קשה בצבא.

חיילי מילואים חותמים על הצהרת הפסקת התנדבות (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)
חיילי מילואים חותמים על הצהרת הפסקת התנדבות (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)

אי הגעה לפשרות והסכמות, כשברקע החשש ממשבר חוקתי בין הרשויות, עלולה להוביל באופן בלתי נמנע להחרפת המשבר בצבא, ומכאן החשיבות להגיע להסכמות ופשרות בין הצדדים.

כגר בחודש אוקטובר צפויים תרגילי מפקדות גדולים בצבא והחשש בצבא כי השורות עלולים להיות חסרים בעיקר במטה המבצעי של חיל אוויר אבל גם במפקדות גדולות אחרות. במערכת הביטחון דוחים לחלוטין את הטענות שאם היו נוהגים ביד קשה כנגד קצינים שהצהירו שלא יגיעו התמונה הייתה אחרת. קודם כל מסבירים כי הרוב המוחלט של הקצינים או אנשי המילואים שהצהירו כי לא יגיעו בשל המחאה נמצאים מעבר לגיל הפטור ושרותם הצבאי החשוב במילואים היא בהתנדבות מלאה.

שיקול דעת ומתינות הם שמנעו עד עכשיו החמרה של המשבר בצבא עוד יותר סבורים במערכת הביטחון, אך כאמור לתפיסתם ישראל נמצאת בדקה ה-90 למציאת פשרה אחרת באופן בלתי נמנע המשבר גם יחריף את המשבר הפנימי בצבא ואולי אף במערכות בטחון נוספות.

הערב גם שר הביטחון יואב גלנט התייחס להתפתחויות האחרונות, ואמר כי "אזרחי ישראל וצה״ל זקוקים ללכידות ולאחדות. ‏זו העת לשים בצד את המחלוקות ולמצוא את המשותף והמאחד. קורא לחבריי לכנסת להגיע לפשרה ומהר, למען מדינת ישראל ולמען ביטחון ישראל".

מוקדם יותר היום נמסר מטעם "יוצאות ויוצאי שב״כ להגנת הדמוקרטיה" בתגובה למתווה הפשרה החדש: ״גנץ לפיד וסער, ישראל מתפוררת מול עיני אויבנו בכל החזיתות! פשרה זמנית לא תבלום את הכרסום הנורא במרכיבי החוסן הלאומי. רק גניזה מלאה ולא תחומה בזמן של כלל החקיקה לשינוי שיטת המשטר תוליד סיכוי לאיחוי הקרעים בעם ותחילת שיקום התשתיות הביטחוניות והכלכליות".